Firma » Biznes

Barometr Pracownika – samopoczucie i motywacja zatrudnionych w Polsce i Europie Zachodniej

Aż 32 proc. pracowników w Polsce odczuwa spadek motywacji do pracy. Co trzeci badany kojarzy pracę z obowiązkiem i rutyną - wynika z badań przeprowadzonych przez firmę badawcz

Wśród pracowników z Europy Zachodniej dostrzega się niepokój o zatrudnienie i oczekiwanie od pracodawcy większej lojalności.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:


Wyniki mogą niepokoić, ale z drugiej strony zachęcają do zdiagnozowania i sprawdzenia, które obszary działalności w firmie wymagają ulepszenia. Satysfakcja i zadowolenie pracowników przekładają się na wyniki firmy, a największy kapitał, jakim dysponuje firma, to kapitał ludzki. Rolą pracodawcy jest zarówno podnoszenie umiejętności pracownika i egzekwowanie postawionych zadań, jak również nagradzanie i motywowanie do dalszej pracy.

 

Zaangażowanie i motywacja do pracy

Co trzeciemu badanemu praca kojarzy się z obowiązkiem - częściej mężczyznom niż kobietom. Ponad połowa badanych jest bardzo zaangażowana w swoją pracę, mimo to, 1/3 odczuwa spadek motywacji do pracy. Obszary, z których respondenci są najbardziej zadowoleni, to relacje z przełożonym i atmosfera w pracy. Natomiast działania firm, które najczęściej oceniane były, jako niewystarczające, dotyczą głównie zarządzania talentami, pakietu dodatkowych świadczeń dla pracowników oraz podnoszenia umiejętności zatrudnionych. W Europie Zachodniej, głównie w Niemczech, Belgii i Wielkiej Brytanii, praca kojarzy się z obowiązkiem, rutyną, a nawet brakiem źródła bezpieczeństwa. 38% respondentów z Francji twierdzi, że ich motywacja spada, co stanowi rekordowo wysoki odsetek wśród pozostałych krajów objętych badaniem. Oczekiwania pracowników hiszpańskich, włoskich i francuskich w stosunku do pracodawcy są bardzo wysokie, w szczególności w zakresie zarządzania talentami. Model anglosaski jest pod tym względem bardziej oportunistyczny i opiera się na silnym zdystansowaniu zatrudnionych do pracodawcy.

 

Stres i nadgodziny

Blisko połowa badanych określiła poziom stresu w pracy jako wysoki. Odczuwają go częściej kobiety, kierownicy zespołów, pracownicy firm zatrudniających do 250 pracowników oraz osoby zatrudnione w firmach i organizacjach państwowych. Tempo pracy i ilość obowiązków sprawiają, że praca w nadgodzinach jest powszechnym zjawiskiem, jedynie 11% twierdzi, że nigdy nie zdarza im się pracować po godzinach. Respondenci najczęściej pracują w weekendy lub wieczorami po całym dniu pracy. Dla ponad 40% badanych nieobca jest praca w święta lub podczas urlopu. Co ciekawe nie zawsze częsta praca po godzinach przekłada się na brak satysfakcji z pracy. Co piąty badany, który pracuje w nadgodzinach, jest ogólnie zadowolony.

Zmiana pracy i możliwość znalezienia porównywalnego stanowiska

Tylko co czwarty badany optymistycznie patrzy na perspektywę łatwego znalezienia nowej pracy - częściej są to mężczyźni i osoby do 34. r.ż. Zmianę pracy przynajmniej od czasu do czasu rozważa ponad połowa badanych, przy czym jedynie 3% badanych aktywnie jej poszukuje lub ma już konkretne plany. Główne czynniki, na które zwracają uwagę pracownicy podczas wyboru nowego pracodawcy, to oprócz poziomu wynagrodzenia (98%), dobra atmosfera w pracy (98%), stabilna sytuacja finansowa firmy (97%) oraz bezpieczeństwo zatrudnienia (97%). Dla badanych ważne jest również, aby praca była interesująca i pozwalała na zachowanie work-life balance. Pracownicy z Europy Zachodniej są bardziej lojalni wobec pracodawcy. 58% Francuzów, 60% Niemców i 66% Belgów deklaruje, że nie zamierza zmienić obecnej pracy.

Świadczenia pozapłacowe

Najpopularniejszymi świadczeniami pracowniczymi wg badanych są podarunki na święta (67%), zapomogi losowe i okolicznościowe (62%), dofinansowanie wakacji (61%) oraz pożyczki na preferencyjnych warunkach (59%) - wynika z badania Barometr Pracownika. Tylko co dziesiąty pracownik nie otrzymuje od pracodawcy żadnego benefitu poza wynagrodzeniem.

- Pracodawcy, którym zależy na budowaniu silnych zespołów, powinni wdrożyć nowoczesne systemy motywacyjne. Powołując się na wyniki powyższych badań, świadczenia pozapłacowe osłabiają chęć zmiany pracy i budują lojalność wobec pracodawcy. Ponadto przynoszą też pozytywne skutki w przypadku zarządzania talentami w firmach. Dobrze opracowany pakiet świadczeń pozapłacowych według 70 proc. respondentów zwiększa zaangażowanie zatrudnionych, a dla 80 proc. osłabia chęć zmiany firmy - mówi Izabela Supeł, Marketing Manager w Edenred Polska.

Co o działaniach podejmowanych przez firmy w obszarze motywacji myślą sami pracownicy? Dla ponad 50% badanych są one niewystarczające. Jednak w przedsiębiorstwach, gdzie pakiety motywacyjne są obecne, zatrudnieni je dostrzegają i są z nich raczej zadowoleni (59%). Pracownicy są rzadko informowani o wartości otrzymywanych świadczeń, dlatego nie wiedzą jak wiele firma im oferuje. Praktyka ta występuje tylko w 26% firm w Polsce, częściej z kapitałem zagranicznym i zatrudniających powyżej 1000 pracowników. Zaledwie, co piąty badany, którego pracodawca oferuje jakikolwiek system motywacyjny, twierdzi, że w firmie przeprowadza się badania satysfakcji z otrzymywanych benefitów.

- Warto komunikować wartość przekazywanych świadczeń pracownikom, jak również analizować satysfakcję zatrudnionych, aby świadczenia pozapłacowe nie kojarzyły się tylko ze wsparciem socjalnym - podsumowuje Izabela Supeł.

Źródło: Barometr Pracownika Edenred-IPSOS

............................................................................................................................

 

O badaniu

„Barometr Pracownika Edenred-IPSOS" został przeprowadzony przez firmę badawczą IPSOS na zlecenie Grupy Edenred w okresie 2013/2014. Jest to 8.edycja badań w Europie Zachodniej i 1.edycja w Polsce. Przebadano 7.800 pracowników polskich, niemieckich, belgijskich, hiszpańskich, francuskich, włoskich i brytyjskich. Profil respondentów: osoby zatrudnione na umowę o pracę, w wieku 25+, reprezentujące firmy z sektora prywatnego jak i instytucje publiczne, małe, średnie i duże organizacje. Celem Barometru jest sprawdzenie jak zmienia się zaangażowanie zatrudnionych i ich motywacja do pracy, a także jak sytuacja na rynku pracy wpływa na samopoczucie zatrudnionych. Uzyskane wyniki pozwalają na określenie poziomu satysfakcji z pracy oraz poszczególnych aspektów życia zawodowego, jak np. wynagrodzenie, świadczenia pozapłacowe, atmosfera w pracy, sytuacja gospodarcza itp.

O Edenred

Edenred Polska oferuje rozwiązania dla firm i świadczy kompleksowe usługi doradcze i eksperckie, zapewniając profesjonalizm oraz wsparcie na wszystkich poziomach współpracy. W ofercie Edenred znajdują się:

  • pozapłacowe świadczenia pracownicze w ramach ZFŚS lub innych źródeł finansowania działalności socjalnej
  • rozwiązania stosowane w obszarach motywacji sił sprzedaży i w programach lojalnościowych.


Edenred na świecie

Edenred rozpoczął działalność 50 lat temu od wprowadzenia na rynek kuponu żywieniowego Ticket Restaurant® we Francji. Dzisiaj spółka jest obecna w 40 krajach i obsługuje 640 tysięcy klientów na całym świecie, pomagając im efektywnie zarządzać świadczeniami pozapłacowymi, wydatkami firm i programami motywacyjnymi oraz systemami nagradzania.


Edenred w liczbach:

 

  •   € 17,1 miliarda Euro obrotu
  •   6 tys. osób zatrudnionych w 40 krajach świata
  •   640 tys. klientów z sektora prywatnego, jak i publicznego
  •   40 mln użytkowników
  •   1,4 miliona akceptantów

          
          (dane na 31.12.2013)

Więcej na www.edenred.pl

Ipsos w Polsce jest częścią międzynarodowej grupy badawczej obecnej w 84 krajach świata. Firma specjalizuje się w badaniach marketingowych, reklamy, satysfakcji i lojalności klientów oraz w badaniach opinii.

Ipsos Loyalty to największą na świecie firm zajmującą się badaniami customer experience, satysfakcji, lojalności oraz świadczącą usługi doradcze z tego zakresu. Ipsos Loyalty wchodzi w skład międzynarodowej grupy badawczej Ipsos. Więcej na www.ipsos.pl



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Edenred Polska
http://

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »