Firma » Biznes

DUŻO SIĘ DZIEJE NA WARSZAWSKIM RYNKU BIUROWYM

- Stołeczny rynek powierzchni handlowych coraz bardziej zróżnicowany –

 

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Warszawa, 19 lutego 2014 r. – Jak wynika z danych zebranych przez CBRE, największą światową firmę doradczą w sektorze nieruchomości komercyjnych, warszawski rynek nieruchomości komercyjnych jest w świetnej kondycji. W stolicy przybywa nowych powierzchni biurowych – w budowie jest obecnie 41 obiektów. Z kolei warszawski rynek powierzchni handlowych oferuje najdroższe lokale w Polsce. Stawki czynszu za najlepsze sklepy do 100 mkw. wynoszą 96 euro/mkw./miesiąc.

 

„Warszawskie nieruchomości komercyjne są na celowniku większości funduszy instytucjonalnych oraz prywatnych inwestorów planujących dywersyfikację portfela inwestycyjnego w Europie. Dzięki stabilnej sytuacji rynkowej oraz relatywnie dobrym wskaźnikom makroekonomicznym Polska, a szczególnie Warszawa, wygląda obiecująco i wciąż przyciąga firmy zagraniczne” – powiedział Colin Waddell, dyrektor zarządzający CBRE w Polsce.

 

Warszawski rynek biurowy

Całkowite zasoby nowoczesnych powierzchni biurowych w Warszawie wynoszą ponad 4,1 miliona mkw., z czego 30% położone jest w centrum miasta. W budowie znajduje się obecnie 600.000 mkw. w 41 obiektach biurowych. Oznacza to, że Warszawa plasuje się w pierwszej piątce miast europejskich (za Paryżem, Londynem i Moskwą) pod względem aktywności deweloperów powierzchni biurowych. Największe obiekty w budowie w stolicy to m.in. Warsaw Spire (100.000 mkw.), Q22 (52.000 mkw.) oraz Gdański Business Center (49.000 mkw.).

 

Rosnąca aktywność ze strony deweloperów powierzchni biurowych jest ściśle związana z popytem ze strony najemców. Od ponad dekady, za wyjątkiem 2009 roku, ilość wynajmowanych powierzchni biurowych co roku mocno wzrasta. W ostatnim kwartale 2013 roku w Warszawie wynajętych zostało 115.000 mkw., a w skali całego roku było to 633.000 mkw., co oznacza 4% wzrostu w porównaniu do roku 2012. Ilość toczących się obecnie negocjacji sugeruje, że w 2014 roku może paść kolejny rekord” – powiedział Łukasz Kałędkiewicz, dyrektor, Dział Powierzchni Biurowych, CBRE w Polsce.

 

„Warszawscy najemcy wciąż się rozwijają i chcą podnosić standard swoich biur, co skutkuje wysokim popytem na powierzchnie biurowe. Jednak od jakiegoś czasu obserwujemy w stolicy wzrost odsetka wolnych powierzchni – 11,8% pod koniec 2013 roku w porównaniu do 8,8% pod koniec 2012 roku. Wynika to głównie z relatywnie dużej podaży obiektów spekulacyjnych oraz tendencji najemców do przenoszenia się z biurowców klasy B do obiektów klasy A. Niesłabnąca aktywność deweloperów może przyczynić się do dalszego wzrostu wolnych powierzchni biurowych, jednak naszym zdaniem w dłuższej perspektywie dodatkowe powierzchnie zostaną stopniowo wchłonięte przez rynek” – dodał Łukasz Kałędkiewicz.

 

Warszawski rynek powierzchni handlowych

Na koniec 2013 roku zasoby nowoczesnych powierzchni handlowych w stolicy wynosiły 1,4 miliona mkw., co oznacza nasycenie na poziomie zaledwie 430 mkw. na 1.000 mieszkańców. Stwarza to rozległe możliwości dla deweloperów. Choć obecnie w Warszawie w budowie jest tylko 7.000 mkw. (w Royal Wilanów), w planach są kolejne obiekty. Zaliczają się do nich małe osiedlowe projekty typu mixed-use jak np. Hop Stop w Falenicy (7.000 mkw.), Vogla Park (11.000 mkw.) czy Ferio Wawer (12.000 mkw.), jak i duże obiekty: Fabryka Wołomin (31.000 mkw.), Galeria Wilanów i Galeria Białołęka (po 60.000 mkw.).

 

Międzynarodowe sieci handlowe, które wkraczają na polski rynek, nadal wolą otwierać sklepy w centrach handlowych raczej niż przy ulicach handlowych. Ten segment stołecznego rynku handlowego nadal czeka na dokończenie inwestycji infrastrukturalnych, które będą stanowiły  ogromny bodziec dla jego rozwoju. Najważniejszym wydarzeniem będzie planowane uruchomienie pod koniec 2014 roku drugiej linii metra i stacji przy ul. Świętokrzyskiej. Nowy Świat i Plac Trzech Krzyży są nadal postrzegane jako najlepsze ulice handlowe w Warszawie.

 

“Obserwujemy trend, w ramach którego dobrze funkcjonujące centra są rozbudowywane, aby zatrzymać klientów poprzez zaproponowanie im poszerzonej oferty, podczas gdy starsze centra   są modernizowane i powiększane. Przykłady planowanych rozbudów i nowych etapów to np. Centrum Janki, Wola Park, Promenada i Arkadia. Coraz częściej mamy też do czynienia z obiektami zlokalizowanymi w centrum miasta, o funkcjach biurowo-handlowych jak np. istniejące już Smyk, Centrum Bankowo Finansowe i Centrum Marszałkowska (dawniej Sezam). Można oczekiwać, że ten trend stanie się silnym bodźcem do dalszego rozwoju ulic handlowych. Deweloperzy także coraz chętniej podejmują się renowacji i rozbudowy zabytkowych obiektów tworząc wielofunkcyjne projekty, czego przykładem mogą być np. Fabryka Koneser w wykonaniu BBI Development i Hala Koszyki (Griffin Group)” – powiedziała Beata Kokeli, senior dyrektor Działu Powierzchni Handlowych CBRE w Polsce.

 

- KONIEC -

 

CBRE to największa na świecie firma doradcza działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych (pod względem przychodów za rok 2012), a także jedna z 500 wiodących firm świata według rankingów magazynu Fortune oraz agencji ratingowej Standard & Poor’s. CBRE, z siedzibą główną w Los Angeles, zatrudnia około 37 000 pracowników i obsługuje inwestorów, właścicieli oraz najemców nieruchomości
w ponad 300 biurach na całym świecie (nie wliczając firm stowarzyszonych i partnerskich). Zakres usług świadczonych przez CBRE obejmuje: doradztwo strategiczne w zakresie inwestycji i wynajmu, usługi korporacyjne, usługi zarządzania nieruchomościami oraz projektami, administrację firm, bankowość hipoteczną, wyceny, usługi deweloperskie, usługi zarządzania inwestycjami oraz usługi konsultingowe
i analityczne. Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej
www.cbre.com.

 



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Questia Sp. z o.o. Communications Management Consultants
http://www.questiapr.pl/

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »