Jak jeździć, żeby nie zużywać sprzęgła


Jak jeździć, żeby nie zużywać sprzęgła
2016-08-31
Nie ma wątpliwości, że sprzęgło pełni ważne zadanie w samochodzie. To ono przenosi moment obrotowy przez układ napędowy na koła.

Jego budowa jest bardzo skomplikowana i składa się z wielu ruchomych elementów, które przez nieodpowiednią jazdę, mogą szybko się zużywać. Jak zatem jeździć, aby go nie niszczyć? Radzą specjaliści z firmy Admech – dystrybutor sprzęgieł, modułów liniowych, przekładni oraz prowadnic.

Przeczytaj również:

 

Jak zbudowane jest sprzęgło?

Powiedzieliśmy już sobie jaką rolę odgrywa sprzęgło w samochodzie. Bez wątpienia jest to cześć, która szybko się psuje, a jego wymiana bywa kosztowna. Aby ograniczyć jego zużycie, należy postępować zgodnie z kilkoma zasadami. Najpierw zastanówmy się jednak nad tym, jak działa i z czego jest zbudowane.

W samochodach z manualną skrzynią biegów, a te najczęściej jeżdżą po polskich drogach, najczęściej stosowane jest tzw. sprzęgło cierne, na które składa się:

·         tarcza sprzęgła;

·         tarcza dociskowa;

·         łożysko sprzęgła.

Do tego dochodzą jeszcze dodatkowe elementy takie jak wał korbowy. Jak działa ten mechanizm?

W momencie, kiedy kierowca wciska sprzęgło, tarcza dociskowa jest odsuwana od napędzanej przez silnik tarczy sprzęgłowej. W ten sposób, w momencie puszczania pedału sprzęgła, układ silnika i koła napędowe zostają stopniowo łączone i samochód zaczyna się poruszać. Jak widać, działanie tego elementu jest skomplikowane, a samo sprzęgło składa się z wielu elementów, które z biegiem czasu mogą się zużywać. Żeby temu zapobiec, wystarczy odpowiednia technika jazdy.

 

Jak zniwelować zużycie sprzęgła?

Bardzo ważne jest to, aby poprawnie ruszać. To właśnie wtedy sprzęgło zużywa się najbardziej. Aby uniknąć nadmiernego zużycia, należy ruszać płynnie przy możliwie niskiej prędkości i obrotach silnika.

W czasie jazdy z kolei, nie należy trzymać nogi na sprzęgle. Możemy wtedy nieświadomie wciskać pedał, co przełoży się na szybsze zużycie jego ruchomych elementów.

Ważne jest także to, aby przy zmianie biegów, maksymalnie dociskać sprzęgło do końca. W tym może też pomóc sprawdzenie czy nic go nie blokuje, na przykład dywanik.



Nadesłał:

Admech
http://admech.pl/

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl