Jak przegonić konkurencję, czyli o metodzie szczupłego zarządzania


Oceń artykuł Zobacz ranking
Przepisz powyższy kod i oceń artykuł »
2016-08-30
Swoją prawdziwą siłę Lean Management pokazał w czasie kryzysu w 2008 roku, pozwalając firmom zarządzanym w szczupły sposób nie tylko przetrwać trudny okres na rynku, ale również wyjść z niego wzmocnionymi.



Zamów artykuły sponsorowane na serwisie Kafito.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:

Kilka słów o Lean Management

Lean management (LM), nazywany po polsku szczupłym zarządzaniem, wywodzi się z praktyk zarządzania japońskiej Toyoty. W Toyocie praktyka ta m.in. dotyczy organizacji produkcji, administracji i części usługowej - czyli bez wyjątków całej firmy. Techniki LM uznane przez przedsiębiorców za skuteczne, zaczęły się rozpowszechniać w gospodarkach rozwiniętych w drugiej połowie ubiegłego wieku. LM w swojej strategii ponad wszystkim stawia na potrzeby Klienta, co w kontekście firmy oznacza systematyczną identyfikację i eliminację czynności, które z punktu widzenia Klienta nie mają sensu - czyli Klient nie jest skłonny płacić za ich istnienie i uznaje ja za marnotrawstwo. Zatem organizacja stosująca w praktyce LM skupia się eliminowaniu marnotrawstwa i na optymalizacji czynności, które generują dla Klienta wartość dodaną.

Według Jamesa Womack-a i Daniela Jones-a, (związani z MIT, USA; badacze Kultury organizacyjnej TOYOTY) szczupła organizacja działa według następujących zasad:

  • Określa wartość dla Klienta – skupianie się na tym, co Klient postrzega jako wartość w usłudze lub produkcie.

  • Identyfikuje strumień wartości – znajomość wykonywanych czynności od momentu złożenia zamówienia przez Klienta do otrzymania wynagrodzenia

  • Tworzy ciągły przepływ – Optymalizowanie procesów z użyciem narzędzi LM.

  • Wykonuje zadania tylko wtedy kiedy jest na nie zapotrzebowanie – (Pull) dostosowywanie tempa pracy do wpływających zamówień, brak lub ograniczenie produkcji lub tworzenia „na półkę”.

  • KAIZEN - Ciągle się doskonali – nieustanne doskonalenie procesów w organizacji z wykorzystaniem narzędzi LM i fundamentów kultury LM.

 

Lean Management, a kryzys

 

Lean Management pozwolił, w czasie kryzysu, przetrwać setkom firm. Organizacje które zaczęły wcześniej implementować narzędzia i kulturę Lean dały sobie z nim radę, gdyż były bardzo elastyczne. Zwiększono nasłuchiwanie rynku, tego co się dzieje wokół, zredukowały ilość marnotrawstw, zredukowały stany magazynowe, wstrzymały inwestycje kapitałowe na rzecz wewnętrznej optymalizacji. Dzięki wdrażanej kulturze Lean i stosowanymi narzędziami szczupłego zarządzania miały, w przeciwieństwie do tradycyjnie zarządzanych firm, możliwość szybkiej zmiany i adaptacji. Z drugiej zaś strony, firmy zarządzane szczupłe, zabezpieczyły się poprzez odpowiednie zarządzanie przepływami finansowymi (cash flow) oraz podejmowanie aktywnych decyzji. Przykład firmy, którą znają wszyscy -  IKEA wdraża Lean i zaproponowała go swoim dostawcom, czym zabezpieczyła się de facto przed ich upadkiem a więc utrzymała możliwość dalszej sprzedaży po niższych cenach. Mało tego IKEA od tego czasu zwiększyła mocno przychody i zyski. Warto zauważyć, że cześć dostawców IKEA ma swoje siedziby w Polsce. W tym firmach nikt, nie żałuje zdecydowanej decyzji o wdrożeniu Lean Management.

 

Efekty wdrożenia szczupłego zarządzania w organizacji

 

Największe korzyści przynosi połączenie podejścia strategicznego z operacyjnym. Mówić wprost zburzenie murów pomiędzy działami w firmie i zrozumienie intencji kierownictwa co do realizacji celów, które są wynikiem analizy potrzeb Klienta. W firmach, które wdrażały Lean Management w sposób nieskoordynowany (sposób akcyjny), bez strategicznego podejścia - efekty bywają różne.

Największe zyski uzyskuje się z reguły dzięki kompleksowemu wdrożeniu. Kompleksowe podejście oznacza pracę na całej strukturze organizacji od budowania relacji z Klientem i rozumieniu jego potrzeb aż do zaksięgowania zapłaty od tego Klienta. Przykładowo, w przedsiębiorstwie produkcyjnym usprawnienia wpływają na zapasy i produkcję oraz ogranicza się wszelkiego rodzaju marnotrawstwa, nagle pojawia się wielkie zaskoczenie jak duży potencjał tkwił w procesach i w miejscach, w których nikt nie podejrzewał że można jeszcze cokolwiek zrobić.

 

Czy polskie przedsiębiorstwa są gotowe na wdrażanie Lean Management?

 

Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej przekonują się że Lean naprawdę przynosi wymierne efekty. Szybciej przekonały się o tym firmy produkcyjne, ponieważ w tej branży były zaplecza dużych koncernów, aktualnie szczupłe zarządzanie wdrażają firmy usługowe. W Lean Partner wdrażamy Lean Management od 10 lat, pomagając firmom znajdować odpowiedni kierunek wdrożeń. Opracowujemy również wspólnie strategię, tak aby organizacje mogły rozwijać się nie tylko na własnym rynku ale zacząć rosnąć globalnie.

Więcej consultingu Lean Management dowiesz się na stronie http://leanpartner.pl

 

Nadesłał:

Lean Partner
http://www.leanpartner.pl

Wasze komentarze (0):


Przepisz kod:
Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl