Firma » Praca

Kompetencje miękkie osoby niepełnosprawnej

Kompetencje miękkie osoby niepełnosprawnej
Zobacz więcej zdjęć »
Każdy pracodawca chce aby jego pracownik był najlepszy w swoim fachu, posiadał umiejętności które przydadzą się do wykonywania powierzonych mu zadań i był gotowy do zdobywania nowych umiejętności. BPO NETWORK poszukuje codziennie osób chętnych do pracy na dziesiątki stanowisk.

Każdy pracodawca chce aby jego pracownik był najlepszy w swoim fachu, posiadał umiejętności które przydadzą się do wykonywania powierzonych mu zadań i był gotowy do zdobywania nowych umiejętności. Osoby niepełnosprawne nie są wcale wyjątkiem, aby dostać pracę muszą posiadać także pewne predyspozycje.

Pracodawcy jedne umiejętności cenią bardziej, a inne mniej. W tym artykule skupimy się na kompetencjach miękkich. Na co pracodawcy zwracają uwagę i które z nich warto zamieścić w swoim CV.

Kompetencje miękkie to te, które osobom tworzącym swoje CV wydają się bez znaczenia. Każdy przecież może napisać, że świetnie radzi sobie ze stresem, a praca w grupie to dla niego czysta przyjemność. Czy jednak warto? Dzięki rubryce o kompetencjach w życiorysie pracodawca może nakreślić sobie profil potencjalnego pracownika. Dobrze jest być specjalistą w danej dziedzinie, ale jakie da to korzyści, jeśli współpracowników traktuje się bez szacunku?

Najbardziej pożądane kompetencje miękkie to:

  • komunikatywność,

  • chęć do nauki/ poznawanie nowości z dziedziny IT,

  • zaangażowanie,

  • motywacja do pracy,

  • kreatywność,

  • elastyczność,

  • umiejętność zarządzania czasem.



  1. Komunikatywność

Umiem mówić, więc jestem osobą komunikatywną” – takie myślenie owocuje zdziwieniem i rozczarowaniem brakiem ofert pracy z zakresu sprzedaży czy obsługi klienta (a także stanowisk managerskich). W trakcie licznych rozmów rekrutacyjnych spotykamy osoby, które w trakcie rozmowy operowały żargonem branżowym, używały akademickiego słownictwa, nie potrafiły wyjaśnić w jasny i czytelny sposób najprostszych pojęć. Takie zachowania to braki na poziomie komunikacji. Osoba, która nie potrafi tej samej rzeczy wyjaśnić różnymi słowami na kilka różnych sposobów i która co drugie słowo wtrąca pojęcia typu idiosynkrazja czy neptek, nie będzie w stanie dogadać się z każdym typem klienta i nie będzie potrafić w sposób zrozumiały przekazać swoich pomysłów reszcie zespołu.

Kim jest osoba komunikatywna? To ktoś, kto nie ma trudności z jasnym wyrażaniem swoich poglądów. Potrafi dopasować sposób w jaki mówi do poziomu odbiorcy. W trakcie rozmowy potrafi aktywnie i uważnie słuchać rozmówcy. Bycie osobą komunikatywną nie oznacza mówienia dużo. Oznacza mówienie z sensem i tak, by każdy rozmówca miał jasność o czym właśnie teraz rozmawiamy i jaki jest naszej rozmowy cel.

Może okazać się, że osoba głuchoniema jest bardziej komunikatywna niż osoba słysząca i mówiąca. Swoje myśli może przekazać za pomocą kartki lub tłumacza, zrobi to jednak w taki sposób, że wszyscy będą wiedzieli o co chodzi.

2. Chęć do nauki/ poznawanie nowości z dziedziny IT,

Przed tym nie da się uciec, zwłaszcza, jeśli nasza przyszła praca ma obficie z nich korzystać. Idealny kandydat do pracy jest więc otwarty na śledzenie nowinek, szkolenie się i podnoszenie swoich kwalifikacji. Specjalista ds. social media, programista, grafik, PR-owiec, HR-owiec, przedstawiciel handlowy – to tylko niektóre zawody, wymagające kontaktu z nowymi technologiami. Mobilne urządzenia przestają bowiem służyć wyłącznie do celów prywatnych, ale stają się też integralną częścią biura i coraz częściej stosowanym narzędziem służbowym. Dzięki tabletom czy smartfonom możemy tworzyć dokumenty, wysyłać prezentacje, korzystać z biznesowych aplikacji i być w kontakcie z klientami oraz współpracownikami. Technologie obecne są nie tylko w branży informatycznej, ale hojnie korzysta z nich m.in. bankowość, transport, branża turystyczna czy farmaceutyczna.

Osoba niepełnosprawna biegle odnajdująca się w nowinkach technologicznych będzie mogła bez problemu znaleźć pracę zdalną, gdzie korzystanie z narzędzi IT jest podstawą.

3.Zaangażowanie

Zaangażowanie jest to jedna z najważniejszych cech. Pozwala z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć jak pracownik będzie sobie radził w pracy. Osobom zaangażowanym zależy – na pracy, na firmie, na swoich wynikach, na kolegach z pracy. Osoby te starają się, chcą się uczyć, poprawiać swoje błędy, wykazują inicjatywę, są chętne do działania i pomocy. Zaangażowanie wcale nie oznacza pracy po godzinach i w weekendy czy robienia czegoś ponad swoje obowiązki. Można wychodzić z pracy równo po 8 godzinach ale i tak być pracownikiem wysoko zaangażowanym.

4. Motywacja do pracy

To co cię motywuje do pracy determinuje to, w jaki sposób pracodawca będzie mógł zatrzymać cię w firmie, czy będzie w stanie stworzyć ci takie środowisko pracy, które będzie dla ciebie odpowiednie i sprawi, że będziesz efektywnie pracował. Nie oszukujmy się – nie chodzi tu o sprawienie ci przyjemności – tu zawsze chodzi o efektywność. Pracodawca wierzy w to, że dając ci odpowiednie elementy, których potrzebujesz i oczekujesz, uzyska rzetelnie i dobrze wykonane zadania, które wpłyną na rozwój firmy. Jeśli zatem motywują cię pieniądze – to pytanie pracodawcy brzmi „czy jego praca jest tyle warta i czy stać mnie na to, by mu zapłacić tyle ile chce”. Jeśli motywuje cię robienie nowych rzeczy, to pytanie brzmi „czy jestem w stanie zapewnić mu ciągłe wyzwania”. Niezależnie jednak od tego co cię motywuje, pracodawca chce by coś cię motywowało. Jeśli bowiem jesteś takim stoikiem, że nic cię nie rusza, niczego nie pragniesz, niczego nie potrzebujesz, zadowalasz się tym co masz, to zmotywowanie cię do pracy, jest bardzo trudne. A dlaczego pracodawca potrzebuje Twojej motywacji? Przede wszystkim po to, żeby ci się chciało – przyjść do pracy, wykonywać zadania, starać się. Jeśli na niczym ci nie zależy , to po co się starać?

Być może trudno wam to sobie wyobrazić, ale ludzie którym na niczym nie zależy istnieją. Bywa też i tak, że podczas rozmowy kwalifikacyjnej, kandydat nie potrafi pokazać że mu na czymkolwiek zależy. Nie widać u niego żadnej motywacji do pracy. Takich osób, pracodawcy na ogół w swojej firmie nie chcą.

Jak diagnozuje się motywację?

Pytając o to, jakiej pracy kandydat poszukuje, o jakiej marzy (odpowiedź „jakiejkolwiek” pokazuje, że kandydatowi nie zależy na rozwoju własnej kariery, nie ma celów czy planów zawodowych, że motywuje go jedynie strona finansowa – taki pracownik nie jest rozwojowy i poza stanowiskami operacyjnymi (typu praca przy produkcji czy prace robotnika niewykwalifikowanego) reszta stanowisk będzie dla niego zamknięta. Pracodawca może też zapytać o cele zawodowe, o to, czego pracownik potrzebuje w swojej pracy by się czuć dobrze, na czym mu zależy, na jakie inne stanowiska aplikuje.

5. Kreatywność

Jak to, ja nie jestem kreatywny? Ależ oczywiście, że jestem!” – tak myśli 99% kandydatów. Kreatywność nie tylko jest w modzie. Jest też traktowana jako coś bardzo pozytywnego i nikt nie chce przyznać się przed samym sobą, że nie jest demonem twórczości i gejzerem pomysłowości. Kiedy jednak przychodzi do rzeczywiście kreatywnego opracowywania pomysłów, pojawia się pustka. Kandydaci do pracy nie umieją przekonać pracodawców do tego, że są kreatywni. Nie potrafią podać przykładów w których ich kreatywność się objawiła. Najczęściej, odpowiedzią na prośbę o podanie kreatywnych przykładów, którymi kandydat może się pochwalić jest cisza lub tłumaczenie, że kandydat jest kreatywny, ale jeszcze nie mógł się ową kreatywnością wykazać. Zatem na jakiej podstawie uważa, że jest osobą kreatywną? Nie wiadomo. Prawdopodobnie dlatego, że każdy kreatywny być chce i uważa, że jeśli jest się przekonanym o tym, że się jest osobowością twórczą, to już wystarczy do tego, by rzeczywiście taką osobą być. Niestety, to tak nie działa…

Kim jest osoba kreatywna?

To człowiek, który nie tylko ma sporo pomysłów. To osoba, która potrafi znaleźć przynajmniej kilka wyjść z sytuacji problemowej, która potrafi wykorzystać to, co znajduje się dookoła niej (zarówno narzędzia, jak i pomysły lub umiejętności innych osób i przekuć je w nową jakość), to osoba która potrafi myśleć poza schematem. Nie znajdujesz żadnego przykładu ze swojego życia, który odpowiadałby opisowi? Cóż, może Twoją mocną stroną są inne cechy…

6. Elastyczność i otwartość

To kompetencja, która dzisiaj ma dużo większe znaczenie niż dawniej – mówi Izabela Kielczyk. Powód? Niepewne czasy, zmieniające się trendy na rynku pracy, konieczność dopasowywania do nowych warunków. – Pod tym pojęciem należy rozumieć chęć i gotowość do nauki nowych rzeczy, zmiany zawodu, uzupełniania doświadczenia, ale również umiejętność dostosowania się w pracy do nowych zadań, klientów, sytuacji, podejmowania współpracy z zagranicznymi zespołami – wymienia psycholog biznesu, podkreślając, że minęły czasy, kiedy można było do końca życia zajmować to samo stanowisko i wykonywać identyczny zestaw obowiązków.

7. Zarządzanie czasem

Świetnie zarządzam czasem. Po prostu lubię robić wszystko na ostatnią chwilę”. Odkładanie zadań na później to częsta studencka przypadłość i w zasadzie jedynie bardzo sumienne osoby potrafią w wieku 20-24 lat dokładnie planować kolejne kroki i planu tego się trzymać. Zarządzanie czasem to nie tylko terminowość – to również umiejętność oszacowania tego, ile zajmie nam dany projekt, dzielenie go na określone, kolejne etapy, nie robienie tego samego po kilka razy i takie dobieranie kolejnych zadań, by nie marnować czasu.

Świetne zarządzanie czasem pozwoli wykonać swoją pracę w 100%, ON w trakcie przerwy np., poćwiczyć, a także bez problemu napić się kawy ????.

W zależności od wymagań stanowiska pracy, liczą się też inne miękkie kompetencje – np. pewność siebie, asertywność, cierpliwość, dokładność itd. 6 wymienionych wyżej cech jest jednak najczęściej poszukiwane przez pracodawcę i jeśli na rozmowie kwalifikacyjnej nie uda się nam pokazać pracodawcy, że je mamy, to szanse na pracę – nawet przy dobrych kwalifikacjach – znacznie maleją.





Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

bponetwork

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Zamów opracowanie informacji prasowej


Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »