Rozrywka » Turystyka
Co, gdzie, jak, z kim i dokąd? Analiza turystycznych wyborów zakupowych internautów w 2008 roku.
Zobacz więcej zdjęć » |
Wartość cenowa jednej rezerwacji wzrosła niewiele, ilość wykupionych pakietów All Inclusive bardzo. Wakacje wciąż częściej kupujemy w ostatniej chwili, jednak planowanie podróży na kilka miesięcy przed wyjazdem, staje się modne i wygodne.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Portal turystyczny EasyGo.pl podsumował analitycznie wybory i zachowania polskich e-turystów w 2008 roku.
Kto, z kim, kiedy, na ile i za ile
Dwuosobowe wyjazdy turystyczne na 7 dni to wyraźny trend 2008roku. Roczna analiza bazy klientów EasyGo.pl wykazała, że aż 68,35% wszystkich rezerwacji to wyjazdy w parach. Skład osobowy 2+1 zajął drugą pozycję z wynikiem 16,91%, zaś skład 2+2 znalazł się na trzecim miejscu ze średnią 7,15%. Najrzadziej rezerwowano wycieczki w małych grupach, np. rezerwacje 7-osobowe. Taki segment to tylko 0,05% wszystkich sprzedaży portalu.
<Wykres 1>
Bezsprzecznie rozwijamy się podróżniczo i kupujemy coraz droższe imprezy. Jeszcze dwa lata temu średnia cena za rezerwację wynosiła w EasyGo.pl 3852,18 zł. W roku 2007 było to 3986,90 zł, a w badanym, 2008 roku już 4178,21 zł.
<Wykres 2>
Warto podkreślić, że wpływ na wzrost średniej ceny rezerwacji z całą pewnością miała obniżka cen kierunków egzotycznych. Spora grupa klientów zdecydowanie przestawiła swoje dotychczasowe zwyczaje i zamiast jednego z państw zlokalizowanych w basenie Morza Śródziemnego wybrała jeden z kierunków egzotycznych.
Tradycyjnie najczęściej podróżowaliśmy w okresie wakacji szkolnych. Najwięcej wyjazdów przypadło na lipiec 17,77% i sierpień 17,53%. Kolejną pozycję zajął wrzesień z wartością 15,4%. Na czwartym miejscu znalazł się czerwiec z wynikiem 11,57%.
Te cztery miesiące wyraźnie wskazują na poszerzanie ścisłego sezonu. Cieszy fakt, że Polacy zaczynają masowo doceniać równie atrakcyjne turystycznie, a jednak tańsze i dużo spokojniejsze miesiące, jakimi są czerwiec i wrzesień.
<Wykres 3>
Kierunki POP turystyki
Egipt, Egipt i jeszcze raz Egipt! Kraj faraonów to od lat bezsprzeczny numer jeden wśród ulubionych kierunków masowej turystyki naszych rodaków. Aż 28,49% wszystkich wyjazdów dotyczyło tego właśnie państwa. Na kolejnym miejscu z wynikiem niemal o połowę niższym, 16,44%, znalazła się Grecja. Trzecie miejsce w roku 2008 należy do Tunezji, do której wybrało się 14,19% klientów portalu. Miejsca od czwartego do dziesiątego zajęły kolejno: Turcja 11,16%; Włochy 10,07%; Hiszpania 6,82%; Bułgaria 3,87%; Austria 3,83%; Chorwacja 2,89% i na ostatnim miejscu portalowego TOP 10 znalazła się Francja z wynikiem 2,25%.
Ciekawym spostrzeżeniem jest fakt, że wśród krajów z pierwszej dziesiątki aż 8 to państwa Europejskie. Upadł tym samym mit o tym, że Polacy masowo wybierają, podobno tańsze, kraje arabskie.
<Wykres 4>
Kierunki egzotyczne
Wyjazdy egzotyczne stoją na ciekawym rozdrożu. Z jednej strony, przyzwyczailiśmy się, że są one plażową alternatywą dla wyjazdów narciarskich na przełomie roku. Z drugiej, znaczne obniżenie cen w kilku kierunkach egzotycznych sprawiło, że stały się one interesującą propozycją dla osób poszukujących nowych wrażeń podróżniczych w ciągu całego roku.
Liderem roku wśród kierunków egzotycznych została w ubiegłym roku Kuba z wynikiem 27,54% tego segmentu. Na drugiej pozycji znalazła się Tajlandia 12,29%, a na trzecim Meksyk z wynikiem 11,02%. Kolejne pozycje należą do: Kenii 10,59%; Sri Lanki 10,17%; Chin i Wenezueli, oba z wynikiem 6,78%; Dominikany 5,93%; Brazylii 5,08% i zamykających pierwszą dziesiątkę Wysp Zielonego Przylądka ze średnia 3,81%.
Warto zauważyć, że Kuba, Tajlandia i Meksyk to powtarzający się liderzy tej grupy. Duży spadek zanotowała, bardzo lubiana jeszcze kilka lat temu, Dominikana. Świetnie poradził sobie egzotyczny beniaminek roku. Debiutujące w polskiej turystyce masowej Wyspy Zielonego Przylądka skusiły sporą grupę klientów portalu i tym samym znalazły się w egzotycznym TOP 10.
<Wykres 5>
Hotele
Analiza ilościowa bazy klientów EasyGo.pl oraz jakościowa programu Opinie, który pozwala klientom portalu na dokonywanie własnych ocen goszczących ich hoteli pokazała, że najczęściej odwiedzanym obiektem w roku 2008 był czterogwiazdkowy, egipski Shams Safaga. Z jego gościnności postanowiło skorzystać aż 261 rodzin, par i singli. Klienci EasyGo.pl ocenili go na solidne 4,2 punktu w 5-cio stopniowej skali.
A tak przedstawia się pełny portalowy TOP 10 najczęściej wybieranych hoteli w 2008 roku:
- Hotel Shams Safaga, Egipt, 4 gwiazdki, rezerwowany 261 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,2 pkt.,
- Hotel Panorama, Tunezja, 3 gwiazdki, rezerwowany 237 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,0 pkt.,
- Hotel Medi Sea, Tunezja, 3,5 gwiazdki, rezerwowany 203 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to aż 4,1 pkt.,
- Hotel Kallia Beach, Grecja, Wyspa Kreta, 3 gwiazdki, rezerwowany 195 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,0 pkt.,
- Hotel Le Prince, Tunezja, 3 gwiazdki, rezerwowany 193 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,1 pkt.,
- Hotel Samara, Tunezja, 4 gwiazdki, rezerwowany 182 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 3,8 pkt.,
- Hotel Residence El Kantaoui, Tunezja, 3 gwiazdki, rezerwowany 174 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 3,9 pkt.,
- Hotel Nest, Grecja, Wyspa Rodos, 2 gwiazdki, rezerwowany 170 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 3,8 pkt.,
- Hotel Elpida, Grecja, Wyspa Kreta, 3,5 gwiazdki, rezerwowany 164 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,1 pkt.,
- Hotel Lomeniz, Grecja, Wyspa Rodos, 3,5 gwiazdki, 158 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,2 pkt.,
Wybory dokonywane przez internetowych turystów:
Kategoria obiektu | Średnia ilość dokonanych rezerwacji | Średnia przyznanych punktów |
2 gwiazdki | 7,23% | 3,8 |
2,5 gwiazdki | 2,47% | 4,0 |
3 gwiazdki | 37,93% | 4,0 |
3,5 gwiazdki | 9,29% | 4,1 |
4 gwiazdki | 29,50% | 4,3 |
4,5 gwiazdki | 2,15% | 4,5 |
5 gwiazdek | 8,23% | 4,4 |
5,5 gwiazdki | 0,04% | 4,7 |
Obiekty 3 i 4 gwiazdkowe to dwie najczęściej wybierane i stosunkowo wysoko oceniane klasy hotelowe. Potwierdza się ubiegłoroczne spostrzeżenie, że nasi rodacy wciąż rozważnie i umiejętnie dobierają klasę obiektu do jego położenia, całkowitej oferty i ceny końcowej. Co ciekawe, portalowy program Opinie stał się doskonałym narzędziem wspierającym turystyczne wybory osób mniej zdecydowanych.
Biura
Teoretycznie, przez lata, najważniejszym elementem decydującym o wyborze oferty turystycznej była dla naszych rodaków cena. Zestawienie najchętniej wybieranych ofert w roku 2008 pokazuje zmiany w tym zakresie. Najchętniej wybierano oferty biura Neckermann, uznawanego potocznie za dość drogie. Jego wynik (12,3%) wszystkich sprzedanych imprez w portalu potwierdza z jednej strony wzrost zamożności klientów i wyższe kwoty przeznaczane na dobry jakościowo wypoczynek, a z drugiej elastyczność touroperatorów i przygotowywanie coraz ciekawszych, także finansowo, propozycji.
Biurowy ranking TOP 10 2008 wygląda następująco:
1. Neckermann 12,3%,
2. Ecco Holiday 8,6%,
3. Itaka 8,0%,
4. Exim Tours 7,7%,
5. Sun& Fun 7,5%,
6. Oasis Tours i Selectours 6,7%,
8. Orbis 5,7%,
9. Rainbow 5,1%,
10. Triada 3,5%.
Analiza jakościowa usług turystycznych to najważniejsza wartość prowadzonego przez EasyGo.pl programu Opinie. Dzięki niemu każdy podróżnik może wyrazić swoje własne zdanie nie tylko na temat hotelu i miejscowości turystycznej do której trafił, ale także na temat biura podróży, które przygotowało i przeprowadziło jego wycieczkę oraz pracy jego rezydentów. Jeżli chce, może dodać także własne zdjęcia i filmy, a tym samym oddać innym klientom rzeczywisty, a nie marketingowy, obraz tych miejsc.
Ocena biura podróży to składowa kilku elementów. Stosunku jakości usług do ich ceny, zgodności rzeczywistej oferty z opisem katalogowym, oceny pracy rezydenta w terenie, ogólnych spostrzeżeń dotyczących pracy organizatora oraz często bardzo ciekawych wniosków i uwag własnych klienta.
Jednym z najważniejszych elementów w całości oceny pracy biura podróży jest rezydent i jakość jego pracy. Oddelegowany do pracy w terenie pracownik równie dobrze może podnieść jego wartości jak i w znaczący sposób wpłynąć na ogólne zaniżenie końcowej oceny.
W roku 2008 najwyższe laury klienckie przypadły pracownikom biura Easy Travel. Klienci odpoczywający z tym touroperatorem przyznali jego rezydentom aż 4,8 pkt. Na 5 możliwych.
Pełny TOP 5 w tej kategorii przedstawia się następująco:
- Easy Travel 4,8 pkt.,
- Ecco Travel 4,4 pkt.,
- Adriatyk 4,1 pkt.,
- Orbis 4,0 pkt.,
- Rainbow Tours 4,0 pkt.
Oceny niskie, które wskazują, że ten element produktu turystycznego wymaga solidnego dopracowania przez poszczególne biura otrzymały:
- Pegas 2,9 pkt.,
- GTI 2,9 pkt.,
- Itaka 2,8 pkt.,
- Triada 2,7pkt.,
- Oasis Tours 2,5 pkt.
Warto podkreślić, że w ocenie klientów praca rezydenta często wpływa na końcowy efekt wielomiesięcznej i wytężonej pracy całego biura. Szkoda, jeżli praca jednego człowieka obraca w pył pracę całego sztabu zaangażowanych ludzi. Dzięki ocenom klientów programu Opinie, każde biuro otrzymuje informację i szansę na poprawę tego elementu.
Dojazd
Segment wycieczek lotniczych bije kolejne rekordy. 79,8% klientów portalu jako środek wakacyjnego transportu w 2008 roku wybrało samolot. Rok wcześniej było to 74,46%. 15,71% klientów zdecydowała się pojechać na wakacje własnym środkiem lokomocji, a tylko 4,49% wybrało autokar.
<Wykres 6>
Wyżywienie
Ewidentnie najczęściej wybieraliśmy świadczenia pakietu All Inclusive. Blisko połowa wszystkich klientów portalu (49,02%) w całym 2008 roku zdecydowała się na taką dyspozycję. Opcję śniadań i obiadokolacji (HB) wybrało dużo mniej, bo tylko 32,77% klientów, a bez wykupionego wyżywienia (OV) na wakacje pojechało w tym czasie 8,71% turystów. Na opcję, wykupu samych śniadań (BB) zdecydowało się 6,31% klientów portalu, a pełne, 3-posiłkowe wyżywienie (FB) wybrało zaledwie 0,60% podróżników.
W roku 2007 pakiet All Inclusive z wartością 37,46% przegrał z opcją śniadań i obiadokolacji (HB) 37,86%.
Takie wartości mogą wskazywać, że coraz częściej wypoczywamy stacjonarnie. Opcja All Inclusive jest bowiem korzystna przede wszystkim dla tych turystów, którzy stosunkowo dużo czasu spędzają na terenie obiektu hotelowego.
<Wykres 7>
First czy last
Promocja typu last minute wygrywa. W 2008 roku aż 53,02% ofert została kupiona w ostatniej chwili. Alternatywna akcja marketingowa touroperatorów, wcześniej taniej, polegająca na dużych zniżkach w zamian za wcześniejsze rezerwacje zyskała sympatię 12,35% klientów portalu. Różnica wciąż bardzo wyraźna, ale trzeba pamiętać, że Polacy zalety ofert wcześniej taniej odkryli zaledwie 2-3 lata temu. Warto zatem podkreślić rozwój tej opcji. W 2007 roku skorzystało z niej 9,7% klientów EasyGo.pl. Roczny wzrost o 2,65% napawa zatem optymizmem.
Okiem managera - Mateusz Kazieczko, prezes zarządu EasyGo.pl
Analiza poszczególnych elementów nie przynosi większych niespodzianek. Turystyka rozwija równomiernie, planowo, adekwatnie do naszych podróżniczych aspiracji i finansowych możliwości. Masowo stawiamy na średnią i dobrą jakość w zamian za relatywnie niską cenę. Kuszą nas promocje, rabaty cenowe w ulubionych kierunkach, ale cieszą też duże obniżki w nowych, egzotycznych destynacjach. Podróżujemy częściej i dalej. Podsumowując rok 2008 trudno jednak pominąć wątek firstów i lastów.
Nie warto kupować wcześniej. Kupiłem w grudniu 2007w promocji first minute wakacje na sierpień 2008, a teraz lasty są tańsze. Oszuści! To przykładowy wpis i zarzut czytany na forach turystycznych i w publikacjach prasowych w 2008 roku. Czy jest to jednak, aby pełny, prawdziwy i uczciwy obraz?
Wakacje, jak każdy inny dość drogi, towar czy usługę należy kupować rozsądnie i przyglądać jej się wiloaspektowo. Błędem jest kierowanie się wyłącznie jednym marketingowym wskaźnikiem np. ceną.
Warto pamiętać, że oferty last minute kupujemy w ostatniej chwili godząc się, że nie zawsze dostaniemy konkretny, wypatrzony przez nas hotel czy kierunek podróży. Czasem okaże się, że nie ma wystarczającej dla naszej rodziny ilości miejsc w samolocie, że musimy przesunąć termin wylotu na inny, lub zgodzić się na wylot z np. z Katowic podczas gdy naszym najbliższym lotniskiem jest Gdańsk. Godzimy się na te utrudnienia i potencjalne niewygody w zamian za niższą cenę. Czasem niższą nawet od ceny oferty wcześniej taniej, kupionej 6-7 miesięcy przed wakacjami.
Kupując wcześniej taniej, kupujemy przede wszystkim ten hotel, który chcemy, z wylotem i powrotem na zaplanowane przez nas lotnisko, korzystamy z bardzo dużych rabatów, zyskujemy często dodatkowe atrakcje, których nigdy nie otrzymamy w cenie katalogowej w środku sezonu.
Oczywiście mogą zdarzyć się sytuacje, że cena oferty last minute będzie w sezonie niższa od tej sprzed kilku miesięcy opatrzonej hasłem wcześniej taniej. Trzeba jednak zawsze pamiętać, że cena ta będzie dotyczyć wyłącznie wybranych, ostatnich ofert, a szczegółowe warunki mogą diametralnie odbiegać od tych, które mieliśmy szansę kupić w grudniu, styczniu czy lutym. Taki los lastów.
Co zatem zrobić? Odpowiedz jest bardzo prosta. Wybierać oferty spośród takich, które albo gwarantują nam w pakiecie gwarancję stałej/niezmiennej ceny, albo dają szanse na indywidualne dokupienie takiej opcji. Owszem, uszczuplamy wówczas nasz rabat o kilkaset złotych, ale zyskujemy w zamian pewność niezmienności ceny, bez względu na wszelkie zawirowania finansowe na rynkach światowych, wojny, krachy giełdowe oraz święty spokój i uśmiech w czasie oczekiwania na swój wyjazd.
Nadesłał:
ap
|
Komentarze (0)