Zdrowie » Dziecko
Poszerzają horyzonty i przekraczają granice. W białostockiej szkole
Zobacz więcej zdjęć » |
W ramach programu Erasmus + uczniowie szkoły uczestniczyli w projekcie "Every Drop Counts".
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Liczy się każda kropla
Od września 2019 realizowało go sześć szkół z Czech, Włoch, Łotwy, Litwy, Polski i Hiszpanii. Projekt miał trwać dwa lata, ale z powodu pandemii został przedłużony o rok. Zainaugurował go wyjazd nauczycieli do Czech, który miał zasadnicze znaczenie dla wymiany dobrych praktyk w zakresie aktywnych metod uczenia się, poszukiwania kreatywnych sposobów pracy z uczniami oraz wspierania uczniów w przygotowaniu materiałów i pracy w wielokulturowych zespołach.
W ramach projektu odbyło się też pięć tygodniowych mobilności uczniów do krajów partnerskich.
- Głównym tematem programu wymiany były zagadnienia związane z wodą – ochrona zasobów wodnych, sport i rekreacja na wodzie oraz nauka języków obcych – opowiada Agata Ratkiewicz, koordynatorka projektu. - Odwiedziliśmy nasze wszystkie szkoły partnerskie, a każda mobilność miała swój tytuł, „myśl przewodnią”, gościliśmy też naszych partnerów w Polsce, którym pokazaliśmy piękną część Podlasia związaną z wodą.
Podczas ostatniej, majowej wymiany na Litwie uczestnicy zwiedzali m.in. Wilno i Druskienniki - słynny kurort, znany z licznych źródeł wody mineralnej; byli w starym młynie wodnym i relaksowali się nad brzegiem jeziora – w jacuzzi i w saunie.
- Poprzez uczestnictwo w projekcie uczniowie stali się bardziej odpowiedzialnymi Europejczykami, dzięki interakcjom z innymi młodymi ludźmi z różnych krajów i środowisk - ocenia efekty projektu Agata Ratkiewicz. - W ten sposób młodzi ludzie otwierają się na świat i inaczej postrzegają stawiane im wyzwania. Dzięki temu może w przyszłości uda nam się uniknąć różnych katastrof ekologicznych i wojen. Nieocenione też było doskonalenie komunikacji, w tym umiejętności językowych.
Poza działaniami międzynarodowymi ważne były też różne akcje w szkole i na terenie kraju; młodzież przygotowała m.in. prezentacje na temat Podlasia i Białegostoku w nowoczesnych aplikacjach, np. różne trasy zwiedzania w Google tour. W czasie pandemii nauczyciele i uczniowie prowadzili, związane z tematem wody, lekcje wychowawcze, biologii, chemii i języka angielskiego, a część Galerii na Płocie, poświęcona była wodzie. W ubiegłym roku cała szkoła obchodziła Międzynarodowy Dzień Wody z Polską Akcją Humanitarną, dzięki czemu młodzież zrozumiała, co to jest kryzys wodny, ślad węglowy i co należy robić, by mieć swój choćby niewielki wkład w poprawę sytuacji środowiskowej.
Młodzież szkolna również chwali sobie uczestnictwo w projekcie:
- Dodało mi to pewności siebie, zarówno w zawieraniu znajomości, jak i w mówieniu po angielsku – mówi Aleksandra Chomczyk. - Poznałam dużo nowych osób, a z wieloma nadal utrzymuje kontakt. Najbardziej podobało mi się poznawanie innych krajów, kultur, tradycji, zabytków i oczywiście mieszkańców. Myślę, że ten projekt to świetna okazja, aby przełamać swoje bariery.
Szkolenia dla nauczycieli
Podniesienie kompetencji językowych pracowników szkoły oraz jakości nauczania języka angielskiego na lekcjach oraz na zajęciach przyrodniczo-matematycznych są głównym celem, realizowanego w ramach unijnego programu POWER, projektu „Mobilna kadra, mobilni uczniowie - kluczem do (mądrej, nowoczesnej, współczesnej, interaktywnej, ery IT) edukacji”. Wzięło w nim udział w sumie 10 nauczycieli szkoły, w tym dwie osoby z dyrekcji.
W pierwszym etapie projektu nauczyciele doskonalili znajomość języka angielskiego podczas warsztatów w Wielkiej Brytanii, a następnie poznawali metody unowocześniania programów nauczania języka na kursie metodycznym w Irlandii. W drugim etapie, w ramach tzw. job shadowing, pedagodzy wyjechali do szkół we Francji i w Hiszpanii, by poznać metodykę pracy w szkołach partnerskich, a także poszerzyć program nauczania w oparciu o innowacyjne technologie IT. Celem spotkań partnerskich było też wypracowanie możliwości kontynuacji współpracy w postaci międzyszkolnych wymian uczniów, a także za pośrednictwem mediów elektronicznych - w ramach projektu eTwinning.
Z kolei na Malcie szkolni przyrodnicy i matematycy uczestniczyli w szkoleniu CLIL, poznając tajniki zintegrowanego kształcenia opartego na jednoczesnym przekazywaniu treści z dziedziny nauczanych przedmiotów i elementów języka obcego.
- Dzięki uczestnictwu w projekcie nauczyciele poszerzyli swoje umiejętności językowe oraz metodologię nauczania w oparciu o technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) – podsumowuje Agata Baczewska, koordynatorka projektu. - W ramach job shadowing, kadra zarządzająca oraz nauczyciele, uczestniczący w mobilnościach przygotowali folder informacyjny o szkole. Wprowadziliśmy też nowy sposób przekazywania informacji bieżących dla całej społeczności szkolnej, a pomysły zaczerpnięte z innych szkół europejskich pozwoliły na poprawę jakości pracy z młodzieżą. Pozwala to nam na spojrzenie z innej perspektywy na pracę nauczyciela w Polsce; polecam wszystkim pedagogom uczestnictwo w projektach mobilnościowych. Nie byłoby to możliwe bez wsparcia funduszy europejskich.
Rozwijają skrzydła i pasje
We współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego szkoła kończy realizację innego edukacyjnego projektu - „Rozwijamy skrzydła na Fabrycznej”. Jego celem jest wsparcie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - tych szczególnie zdolnych, i tych z różnego rodzaju problemami zdrowotnymi, uwzględniając ich indywidualne predyspozycje. Konieczne było też wsparcie merytoryczne nauczycieli, by byli w stanie sprostać pracy z uczniami o takich wymaganiach oraz odpowiednie dostosowanie pracowni szkolnych.
- Z projektu skorzystali wszyscy uczniowie liceum i uczniowie klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz do 36 nauczycieli, prowadzących zajęcia z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych – mówi Agata Baczewska, koordynatorka projektu. – Istotne znaczenie w realizacji celów projektu miał zakup urządzeń, potrzebnych do prowadzenia nauczania metodą eksperymentu i wyposażenia pracowni - matematycznej, biologicznej, chemicznej, geograficznej oraz językowej, a także programów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - Dyslektyk2 i Eisystem Eduterapeutica. Inwestycje obejmowały też zakup sprzętu - tabletów i laptopów, a także rozbudowę i modernizację serwera szkolnego.
Program obejmował aktywne zajęcia uczniów, których było celem rozbudzenie zainteresowań przyrodniczo-matematycznych poprzez prowadzenie eksperymentów, a także umiejętności posługiwania się językiem obcym.
Nauczyciele przeszli kursy stacjonarne i wyjazdowe, które przygotowały ich do aktywizowania uczniów do samodzielnej pracy, współdziałania w zespole, prowadzenia samodzielnych obserwacji, doświadczeń i eksperymentów. Zapoznali się m.in. z techniką SSC, ułatwiającą efektywne nauczanie poprzez doświadczenia, pokazujące istotę przemian chemicznych; przeszli też przez szkolenia e-learningowe z GeoGebry, pedagogiki specjalnej i wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
Cennym doświadczeniem był też udział uczniów w interdyscyplinarnych warsztatach edukacyjno-laboratoryjne w różnego rodzaju instytucjach zewnętrznych. Najzdolniejsi uczniowie otrzymali stypendia, którym celem jest wsparcie ich dalszego rozwoju i pasji.
- Prowadzenie w szkole jednocześnie trzech unijnych projektów to wyzwanie logistyczne dla wszystkich pracowników szkoły, ale korzyści są ogromne dla całej szkolnej społeczności - więc warto – podkreśla Ewa Drozdowska, dyrektorka ZSS przy Fabrycznej. - Takie projekty to też intensywny rozwój, wyzwanie i prawdziwa satysfakcja z udanej realizacji. Oczywiście już rozglądamy się za nowymi projektami, bo następne lata przyniosą na pewno wyzwania i innowacje w edukacji, warto więc być na bieżąco, a nawet krok do przodu.
Nadesłał:
Marzenas
|
Komentarze (0)