Firma » Finanse
Na czym polega finansowanie społecznościowe?
Na czym polega finansowanie społecznościowe?
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Rozpoczęcie własnej działalności wiąże się z posiadaniem odpowiedniego kapitału. Wszelkie formalności, pracownicy czy biuro wymagają konkretnego nakładu finansowego. Skąd pozyskać pieniądze, jeśli nie dysponujemy odpowiednią kwotą lub nasz pomysł na biznes należy do niszowych? Może warto skorzystać z finansowania społecznościowego, określanego również mianem crowdfundingu?
Gdy masz w planach własną firmę…
Terminu crowdfunding użyto po raz pierwszy w 2006 roku. To forma pozwalająca na uzyskanie kapitału niezbędnego do realizacji nowych pomysłów na biznes i różnego rodzaju inicjatyw. Największą popularność zyskała wśród start-upowców. Młodzi biznesmeni, bez doświadczenia w prowadzeniu własnej działalności, mają szansę na rozpoczęcie współpracy z inwestorami zainteresowanymi ich pomysłem na sukces.
Czy z finansowania społecznościowego mogą korzystać jedynie przedsiębiorcy? Okazuje się, że nie. Tą formą pomocy mogą również posługiwać się organizacje, osoby prywatne zbierające pieniądze na cele charytatywne bądź realizację hobby.
Finansowanie bez pośredników
Crowdfunding to zjawisko funkcjonujące bez pośredników. Przedsiębiorca otrzymuje pieniądze od inwestora najczęściej przy pomocy internetu. To właśnie w sieci ma miejsce cały proces finansowania. Wykorzystuje się do tego celu specjalne platformy społecznościowe stworzone z myślą o crowdfundingu, na których umieszcza się linki lub krótkie formy wideo przedstawiające dany pomysł. Można powiedzieć, że to swego rodzaju otwarte zaproszenie skierowane do osób myślących przedsiębiorczo i innowacyjnie.
Czy uzyskanie odpowiedniej kwoty jest tak proste, jakby mogło się wydawać? Okazuje się, że nie do końca. Wszystko zależy od szczodrości inwestorów. Niektóre platformy wprowadzają progi finansowe, za które inwestorzy przekazujący pieniądze, otrzymują nagrody. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że nie każdy pomysł na biznes spotka się z aprobatą.
Finansowanie społecznościowe a tradycyjne pożyczki
Finansowanie społecznościowe w znacznej mierze różni się od tradycyjnych pożyczek. Zestawienie najlepszych ofert tej formy pomocy pieniężnej można znaleźć na Chwilówki online i pożyczki przez internet - porównywarka | Loando.pl. Rzetelne porównywarki finansowe udzielają pożyczek na jasnych zasadach. Ich oprocentowanie oraz czas spłaty jest określony już na wstępie.
Crowdfunding pozwala na dotarcie do dużej liczby osób i możliwość dość szybkiego pozyskania gotówki. Jest to jednak metoda, która nie daje gwarancji zachowania praw autorskich do przedstawionego projektu. Pomysł udostępniony szerokiemu gronu odbiorców, może zostać skradziony i wykorzystany w niewiadomych celach. Ponadto, portale crowdfundingowe generują zyski z uzyskanych procentów. Należy wziąć ten fakt pod uwagę i dokładnie przemyśleć wszystkie za i przeciw - komentuje Dominik Ciula, CSO Loando.
A co z wynagrodzeniem inwestorów?
Wyróżnia się cztery rodzaje crowdfundingu, które różnią się od siebie sposobem wynagrodzenia inwestorów. Finansowanie społecznościowe inwestycyjne przewiduje udziały w spółce, prawo głosu oraz prawo do dywidendy w zamian za przekazanie funduszów. Crowdfunding dotacyjny nie zakłada zwrotu na rzecz inwestora, pożyczkowy z kolei przewiduje spłatę określonej kwoty wraz z odsetkami. Finansowanie społecznościowe bazujące na nagrodach polega na tym, że inwestor otrzymuje określoną nagrodę, często o niższej wartości niż dokonana wpłata.
Liczba osób korzystających z crowdfundingu w Polsce rośnie w zawrotnym tempie. Jedynie w 2019 roku Polacy zainwestowali ok. 700 mln zł w innowacyjne pomysły na biznes. Tak wysoka kwota z pewnością ma związek z tym, iż finansowanie społecznościowe jest w naszym kraju w pełni legalne. Jego działanie określa ustawa z dnia 14 marca 2014 roku o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych. Za bezpieczeństwo inwestorów odpowiada natomiast KNF - dodaje Dominik Ciula, CSO Loando.
Nadesłał:
Klang! Media
|
Komentarze (0)