Motoryzacja » Samochody
Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro – kabriolet z zapierającą dech w piersiach dynamiką
Zobacz więcej zdjęć » |
Jego lekki, miękki dach ma całkowicie automatyczny napęd, niektóre elementy nadwozia wykonane zostały z kompozytu włókna węglowego.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Silnik V10 osiągający moc 386 kW (525 KM) przyspiesza ten otwarty, dwuosobowy samochód od zera do 100 km/h w 4,1 sekundy i rozpędza go do 313 km/h. R8 Spyder 5.2 FSI quattro to nowy, topowy model w ofercie Audi - z technologiami takimi jak Audi Space Frame, stały napęd na wszystkie koła quattro, całkowicie diodowe reflektory i innowacyjny, opcjonalny mikrofon w pasie bezpieczeństwa.
R8 Spyder 5.2 FSI quattro jest wyjątkowym zjawiskiem. Jego linia fascynuje formą przypominającą rzeźbiarskie dzieło sztuki i interpretuje na swój własny sposób dynamikę i emocje charakterystyczne dla wyczynowego samochodu sportowego. W odróżnieniu od coupé nie ma bocznych osłon wlotów powietrza. Elementy boczne zostały wykonane z kompozytu węglowego, podobnie jak duża pokrywa nad komorą składanego dachu. Dwa wyraźne wyoblenia nadwozia rozciągające się aż do krawędzi obrysowej i kryjące duże otwory wlotów powietrza czynią tył samochodu jeszcze bardziej atletycznym.
Tak jak w każdym kabriolecie Audi, składany dach R8 Spyder 5.2 FSI quattro wykonany jest z tkaniny - konsekwentne rozwiązanie dla wyczynowego samochodu sportowego. Miękki dach waży zaledwie około 30 kilogramów i utrzymuje masę całkowitą i punkt ciężkości samochodu na niskim poziomie. Gdy jest otwarty nie zajmuje wiele miejsca, po zamknięciu wkomponowuje się harmonijnie w linię nadwozia. Kończy się dwoma wąskimi płetwami przebiegającymi do tylnej krawędzi i podkreślającymi rozciągniętą sylwetkę.
Miękki składany dach ma napęd elektrohydrauliczny. Otwiera się i zamyka w ciągu 19 sekund, także podczas jazdy z prędkością nie przekraczającą 50 km/h. Przy otwieraniu składa się w formie litery „Z" w swojej komorze nad silnikiem V10, przy czym pokrywa przesuwa się automatycznie. Ogrzewana tylna szyba jest chowana oddzielnie w tylnej ścianie za fotelami. Można ją wysuwać i chować niezależnie - zarówno przy otwartym, jak i zamkniętym dachu. Dodatkowa osłona przeciwwiatrowa z siatki należy do wyposażenia seryjnego; wystarczą dwa ruchy, aby zaczepić ją w ściance znajdującej się
za fotelami.
Dach składa się z warstwy zewnętrznej wykonanej z gęstej tkaniny oraz podsufitki i bez żadnych ograniczeń znosi wysokie prędkości jazdy. W zamkniętym R8 Spyder poziom hałasu przy średnich prędkościach jest prawie taki sam, jak w coupé. Ścianka działowa zawiera zabezpieczenia antykapotażowe w formie dwóch elementów, które są naprężone sprężynami. Boczne poduszki powietrzne osłaniające głowę i klatkę piersiową umieszczone są w oparciach foteli. Chronią one pasażerów przy zderzeniu bocznym. Ochronę przy zderzeniu czołowym zapewniają pełnowymiarowe przednie poduszki powietrzne, natomiast w przypadku uderzenia od tyłu integralny system zagłówków minimalizuje niebezpieczeństwo urazu odcinka szyjnego kręgosłupa.
R8 Spyder 5.2 FSI quattro w wersji z manualną skrzynią biegów waży tylko 1.720 kilogramów. Zawdzięcza to przede wszystkim swojej aluminiowej karoserii - Audi Space Frame (ASF). W obrębie progów, tunelu środkowego, tylnej ściany, podłogi i słupków A i B jest ona wzmocniona, a mimo to waży tylko 216 kilogramów, dokładnie o sześć kilogramów więcej niż w R8 Coupé.
Ze swoją dużą sztywnością nadwozie ASF, integrujące ramę silnika z ultralekkiego magnezu, stanowi doskonałą podstawę dynamiki i maksymalnego bezpieczeństwa.
Miłość do szczegółów: stylistyka
Wiele szczegółów świadczy o miłości, z jaką styliści Audi zaprojektowali R8 Spyder 5.2 FSI quattro. Wloty powietrza z przodu służące do chłodzenia trzech chłodnic wodnych oraz krawędź przedniego spojlera mają błyszczący, czarny kolor. Poprzeczki w szerokiej, płaskiej osłonie chłodnicy Singleframe posiadają chromowane nakładki. Seryjne, diodowe reflektory są technicznymi dziełami sztuki - wewnątrz wyglądają jak otwarte skorupy muszli. Światła do jazdy dziennej mają kształt jednolitego pasa składającego się z 24 pojedynczych diod, tworzących łuk przy dolnej krawędzi reflektorów.
Całkowicie diodowe reflektory Audi nie mają sobie równych wśród międzynarodowych konkurentów. Diody są odpowiedzialne za światła mijania, drogowe, światła do jazdy dziennej oraz kierunkowskazy. LED ze swoją temperaturą barwy 6.000 kelwinów są bardzo podobne do światła dziennego, dlatego chronią oczy podczas jazdy po zmroku. Doskonały rozdział światła, długa żywotność i ekstremalnie niskie zużycie energii to kolejne zalety świateł diodowych.
Progi boczne R8 Spyder 5.2 FSI quattro są szerokie i mają wyraźnie zaznaczone krawędzie, emblematy V10 na bokach zdradzają moc silnika. Ciemna płaszczyzna z tyłu między światłami podkreśla szerokość nadwozia. Komory świateł mają ciemnoczerwony kolor; diody emitują trójwymiarowy obraz świetlny. Układ wydechowy ma dwie duże, owalne końcówki a w pełni osłonięty spód nadwozia kończy się przy przesuniętym wysoko do góry dyfuzorze. Tylny spojler samoczynnie wysuwa się przy większych prędkościach.
Audi oferuje trzy kolory składanego dachu R8 Spyder 5.2 FSI quattro. Dla nadwozia do wyboru jest jedenaście lakierów, lakiery metaliczne i perłowe należą do standardu. W ramie przedniej szyby umieszczono nakładki z błyszczącego, anodowanego aluminium.
Sportowy luksus: wnętrze
Wnętrze Audi R8 Spyder jest przestronne. Trzyramienna, wielofunkcyjna skórzana kierownica sportowa ma spłaszczony u dołu wieniec, jak w samochodzie wyścigowym, a nisko zamontowane, regulowane elektrycznie fotele gwarantują perfekcyjne podparcie i prowadzenie.
Wykończenie wnętrza jest najwyższej jakości, obsługa ma jasną i logiczną strukturę. Montowany seryjnie system informacji kierowcy wyposażony jest w zegar mierzący czasy okrążeń. Na wskaźnikach i gałce dźwigni zmiany biegów umieszczone są czerwone pierścienie. Pedały, podpórka pod lewą nogę oraz przełączniki kołyskowe opcjonalnej skrzyni biegów R tronic pokryte są aluminium. Jednym z najbardziej interesujących elementów wyposażenia seryjnego jest pełna skórzana tapicerka ze skóry Feinnappa oraz znakomity system nagłośnienia Bang & Olufsen a także komfortowa automatyczna klimatyzacja i ogrzewane siedzenia. Do wyboru jest sześć kolorów wnętrza.
O wysokim statusie Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro świadczy także wiele innych detali. Skóra foteli zawiera pigmenty, które odbijają promieniowanie podczerwone światła słonecznego i obniżają w ten sposób nagrzanie siedzeń nawet o 20 stopni Celsjusza.
Listwy w progach posiadają aluminiowe nakładki a aplikacje z czarnego lakieru o jedwabistym połysku podkreślają atmosferę sportowego luksusu. W tylną ściankę wbudowano schowek podzielony na trzy części, z których jedna może być wykorzystana na opcjonalną zmieniarkę CD lub Audi music interface. Pod przednią pokrywą zmieści się bagaż o objętości 100 litrów.
Do seryjnego wyposażenia Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro należy również kolejna wersja systemu nawigacji „plus" z panelem obsługowym MMI. System ten ma teraz znacznie lepszą rozdzielczość i wyjątkowo szybko wylicza zadaną trasę. Najbardziej widoczną nowością jest 6,5-calowy ekran o wysokiej rozdzielczości a przy topograficznej prezentacji map można przesuwać wybrany odcinek we wszystkich kierunkach. Możliwe jest opcjonalne połączenie systemu z kamerą wsteczną pomagającą przy parkowaniu.
Na życzenie Audi oferuje indywidualne elementy wyposażenia dodatkowego, takie jak ekskluzywne pakiety skórzane i specjalne wstawki dekoracyjne. Światową nowością jest, należący do wyposażenia dodatkowego, mikrofon zestawu głośnomówiącego, umieszczony w pasie bezpieczeństwa, który pozwala na prowadzenie rozmów także podczas jazdy autostradą z otwartym dachem. W obu pasach wbudowane są trzy małe, płaskie mikrofony. Przy zapiętych pasach co najmniej jeden z nich znajduje się w idealnej pozycji względem mówiącego. Czwarty mikrofon umieszczony jest w ramie szyby przedniej.
Bezkompromisowa siła: napęd
Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro, które powstało we współpracy z quattro GmbH, fascynuje swoimi bezkompromisowymi możliwościami. Silnik V10 z aluminiowym kadłubem, w znacznej części montowany ręcznie, jest doskonałym odzwierciedleniem długiej tradycji sportowej Audi. Przy 6.500 obr./min uzyskuje 530 Nm momentu obrotowego, przy 8.000 obr./min dostępna jest maksymalna moc 386 kW (525 KM) a dopiero przy 8.700 obr./min silnik osiąga swoją maksymalna prędkość obrotową. Moc jednostkowa wynosi 100,9 KM na litr pojemności, każdy KM musi poruszać zaledwie 3,3 kilograma masy.
Osiągi są jednoznacznym dowodem potencjału silnika: 0 - 100 km/h w 4,1 sekundy, 0 - 200 km/h w 12,7 sekundy, prędkość maksymalna 313 km/h w wersji z sześciobiegową przekładnią manualną. Wraz ze wzrostem obciążenia i prędkości obrotowej dziesięciocylindrowy silnik nabiera niepowtarzalnego brzmienia Audi - głębokiego i pełnego o jedynej w swoim rodzaju barwie dźwięku.
W 5,2-litrowej jednostce napędowej zastosowano bezpośredni wtrysk działający na zasadzie FSI. Pozwala on na uzyskanie sprężania 12,5 : 1, które daje wysoką moc i dobrą efektywność. R8 Spyder 5.2 FSI quattro z manualną skrzynią biegów spala średnio 14,9 litra na 100 km (z R tronic: 13,9 litra), czyli niewiele, jak na jego moc. Sucha miska olejowa - kolejna technologia zapożyczona ze sportu motorowego - gwarantuje dostarczanie oleju także przy maksymalnym możliwym przyspieszeniu poprzecznym 1,2 g.
Na życzenie Audi montuje w R8 Spyder 5.2 FSI automatyczną przekładnię sześciobiegową. R tronic posiada program „normal" i „sport" oraz tryb automatyczny i manualny - kierowca może zmieniać biegi joystickiem na tunelu środkowym lub przełącznikami na kierownicy. Ponadto ten sportowy samochód z otwieranym dachem wyposażono w „Launch Control" - program, który przy ruszaniu wykorzystuje cały potencjał przyspieszania, optymalnie ingerując w pracę sprzęgła.
Stały napęd na wszystkie koła quattro, który wykorzystuje centralne sprzęgło wiskotyczne i jest dostrojony tak, by wyraźnie podkreślić tył, przekazuje moc na wszystkie cztery koła. W połączeniu z blokadą mechanizmu różnicowego na tylnej osi znacznie zwiększa trakcję, stabilność, prędkość na zakrętach i precyzję. To doskonała technologia idealnie pasująca do wyczynowego samochodu sportowego.
Fascynujące możliwości: zawieszenie
Rozstaw osi w Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro wynosi 2,65 metra a obciążenie osi rozdzielone jest w stosunku 43 do 57 procent. Podobnie jak w samochodzie wyścigowym podwójne wahacze trójkątne z aluminium prowadzą wszystkie cztery koła, hydraulicznie wspomagany zębatkowy układ kierowniczy gwarantuje najwyższą precyzję kontaktu z nawierzchnią.
Dostrojenie zawieszenia zapewnia wysoki komfort jazdy, także dzięki technologii Audi magnetic ride. Wykorzystuje ona pole magnetyczne w amortyzatorach, aby w ciągu milisekund zmieniać ich tryb pracy odpowiednio do wymagań nawierzchni i stylu jazdy kierowcy.
Kierowca ma do wyboru dwie podstawowe charakterystyki. Na życzenie Audi dostarcza sportowe zawieszenie z konwencjonalnymi amortyzatorami.
R8 Spyder 5.2 FSI quattro porusza się na 19-calowych kołach z 10 ramionami w kształcie litery „Y". Na przednich obręczach są opony 235/35, na tylnych - 295/30 lub opcjonalnie nawet 305/30. Układ hamulcowy robi imponujące wrażenie: jego cztery tarcze hamulcowe są perforowane i wentylowane, przednie koła mają ośmiotłokowe zaciski, tylne - czterotłokowe. Na życzenie Audi montuje duże tarcze ceramiczne, które są ekstremalnie lekkie, wytrzymałe i mają długą żywotność. System stabilizacji toru jazdy ESP posiada tryb sportowy, może być także całkowicie wyłączony. Na wzniesieniach specjalna funkcja układu hamulcowego wspomagająca kierowcę ułatwia ruszanie pod górę.
Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro powstaje w manufakturze quattro GmbH w zakładzie w Neckarsulm. Jego produkcja przebiega w znacznym stopniu ręcznie, także ASF wykonywana jest manualnie. Dwuosobowy samochód z otwieranym dachem będzie dostępny w Niemczech w pierwszym kwartale 2010 roku, sprzedaż rozpocznie się lada dzień.
Komentarze (0)