Firma » Praca

Czyjś pomysł na nasz własny biznes, czyli franczyza w praktyce.

Czyjś pomysł na nasz własny biznes, czyli franczyza w praktyce.
Zobacz więcej zdjęć »
Mówi się, że najlepiej uczyć się na cudzych błędach. Warto tez kształcić się na czyimś sukcesie. Dlaczego bowiem nie korzystać, że sprawdzonych rozwiązań czy schematów działania? Wystarczy znaleźć kogoś, kto zechce nam przekazać know how. Jak ich znaleźć? Czytaj dalej

 

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Mówi się, że najlepiej uczyć się na cudzych błędach. Warto tez kształcić się na czyimś sukcesie. Dlaczego bowiem nie korzystać, że sprawdzonych rozwiązań czy schematów działania? Wystarczy znaleźć kogoś, kto zechce nam przekazać know how. Niestety swoimi sekretami mało kto chce się dzielić. Wyjątkiem są firmy, które same do tego zachęcają, proponując franczyzę. Co to jest? Na jakich zasadach działa i czy warto z niej skorzystać. Na te pytania postaramy się znaleźć odpowiedź w niniejszym tekście, opisując cały proces przez pryzmat ofert franczyzy w gastronomii.



Co to znaczy franczyza?
Franczyza pochodzi od francuskiego
franchise. Pojęcie to odnosić się do umowy dystrybucji uzupełnionej o znak firmowy producenta. Jest to jednak dość wąska i niezrozumiała definicja. Warto ją rozszerzyć. W wersji szerokiej franczyza oznacza przekazanie praw do posługiwania się nazwą handlową, wraz z udzieleniem wsparcia, wiedzy w zakresie prowadzenia przedsiębiorstwa, jego wyglądu, menu. Często też pomoc zawiera umowy z dostawcami i materiały marketingowe. Franczyzodawca sprawuje też nadzór nad działalnością franczyzobiorcy. Dzieje się to jednak z zachowaniem odrębności obu podmiotów. Oznacza to, że franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy prawo do korzystania ze swojego logo i udostępnia pakiet franczyzowy.

Pakiem franczyzowy
Mówiąc najprościej, pakietem franczyzowym możemy nazwać wszystkie „technikalia” łączące się z podpisywaną umową. Do najważniejszych należy udostępnienie znaku towarowego, czyli marki, o której już wspominaliśmy wyżej. Ponadto jest to też cały know-how. Do tego szerokiego pojęcia wchodzi podręcznik zawierający między innymi opis i zasady systemu franczyzowego, procedury organizacyjne, odpowiednie formularze, wytyczne opłat franczyzowych, dane dostawców, mechaników itp. Ponadto pakiet ten zawiera cały zakres tak zwanych usług wstępnych i usług bieżących.
Usługi wstępne, to pakiet szkoleń dla pracowników, pomoc w budowie, remoncie lokalu, zaopatrzenie lokalu/ lub pomoc w jego wyborze, instalacja i rozmieszczenie wyposażenia i oprogramowania.  Zorganizowanie dostaw produktów, czy przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego dla przyszłych pracowników. Usługi wstępne zapewniają tez wsparcie działań marketingowych związanych z otwarciem nowego lokalu.
Usługi bieżące są to wszystkie działania związane ze standardową działalnością firmy. Franczyzodawca zapewnia doradztwo przez cały okres trwania franczyzy, organizuje szkolenia dla nowych pracowników franczyzobiorcy. Firma matka prowadzi też działania mające na celu rozwój marki. Tworzy nowe kampanie marketingowe, modyfikuje obecnie trwające projekty i wprowadza w życie pomysły i rozwiązania zaproponowane przez franczyzobiorców.  Do usług bieżących można zaliczyć też zachowanie spójności wizualnej i marketingowej marki, poprzez tworzenie odgórnych kampanii marketingowych, przygotowywanie ulotek dla poszczególnych placówek według wspólnego wzoru czy pomoc w kontakcie z lokalnymi mediami. Ponadto centrala organizuje tez wspólne zakupy środków od dostawców z zewnątrz wedle zasady im więcej tym taniej.

A co w zamian?

Na chwilę obecną sytuacja wygląda idealnie. Chcemy rozpocząć działalność, np. chcemy prowadzić własną restaurację. Dobra
oferta franczyzy w gastronomii to już połowa sukcesu. Gdy podpiszemy umowę, specjaliści franczyzodawcy pomogą przygotować nam lokal pokażą co i jak, przeszkolą pracowników a na koniec dostarczą pierwszą dostawę produktów do naszej kuchni.
Niestety nie żyjemy w bajce, a franczyzodawca nie jest instytucją charytatywną i chce na umownie z nami zarobić. Dlatego też przed podpisaniem umowy franczyzodawca dokładnie bada rynek czy firma pod jego marką będzie miała szansę przynieść na danym terenie zyski. Kiedy okazuje się, że istnieje zarówno popyt na dane dobra i usługi, a franczyzobiorca dysponuje odpowiednim zapleczem lokalowym i umiejętnościami może dojść do podpisania umowy. W umowie tej zawarte są artykuły dotyczące opłat względem franczyzodawcy. Najczęściej są to wstępna opłata franczyzowa, ponoszona przy podpisaniu umowy. Bieżąca opłata franczyzowa, która stanowi procent od dochodów i składka marketingowa, również wyrażana procentem od dochodów.
 W Polsce ostatnimi czasy bardzo popularny stał się inny model franczyzy zwany franczyzą dystrybucyjną, w której dochód franczyzodawcy wliczany jest w cenę towarów przez niego dostarczanych.   Rozwiązanie to pozwala z wejść na rynek podmiotą z małą ilością kapitału początkowego. Ponadto dzięki naliczaniu zysku przez towar, franczyzobiorca łatwiej może zarządzać swoim budżetem i nie ma problemów z comiesięcznym rozliczaniem się z franczyzodawcą.

W praktyce
W wielkim więc skrócie cała procedura wygląda następująco. Z racji tego, iż dysponujemy dobrym lokalem w miejscu gwarantującym zysk podpisujemy umowę franczyzową z firmą oferującą smażone kurczaki. Dzięki wkładowi własnemu i działaniach franczyzodawcy otrzymujemy urządzony lokal, technologię i szkolenia dla naszych klientów. W zamian kupujemy od nich panierkę i marynaty które są podstawą tych dań. Dlatego więcej im mamy klientów tym więcej jedzenia musimy przygotować i tym więcej panierki zużyć. Jeśli zużywamy więcej panierki musimy jej więcej zakupić. Jeśli zakupimy jej więcej tym większe będą zyski naszego franczyzodawcy. Nasze zyski też oczywiście wzrosną, bo w jednej porcji kurczaka, robocizna, produkty i koszty utrzymania lokalu stanowią tylko pewien procent całej kwoty.


 

 



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Gregorg88

Komentarze (4)

  • avatar
    ~damian 2019-07-26 17:04:18

    Jakie są podstawowe wymagania wobec lokalu przy franczyzie Nest Banku?

  • avatar
    ~opiekunnestbank 2019-06-07 07:32:16

    Szanowny Panie, jak każda franczyza na rynku Nest Bank wymaga przygotowania Placówki zgodnie z wizualizacją Banku. Lokal przy głównym ciągu pieszych w sąsiedztwie innych Banków. Powierzchnia lokalu powinna mieć około 35 m2 z wydzieloną salą obsługi o powierzchni 30 m2 Dodatkowo, lokal powinien znajdować się na parterze z wejściem bezpośrednio od ulicy z widoczną witryną. Koszt inwestycji w przygotowanie placówki to kwota około 1300 zł/m2. Więcej informacji: nestbank.pl

    Gdyby pojawiły się jeszcze jakieś pytania, pozostaję do dyspozycji.

    Pozdrawiam,
    Opiekun Klienta Nest Bank
    nestbank.pl

  • avatar
    ~tomek 2019-05-04 15:57:53

    Jaki jest szacunkowy koszt otwarcia placówki partnerskiej w Nest Banku? Czy Bank narzuca wyposażenie lokalu i koszty z tym związane?

  • avatar
    ~opiekunnestbank 2019-04-05 14:55:34

    Szanowni Państwo, osoby zainteresowane własnym biznesem w branży bankowej zachęcam do zapoznania się z informacjami w kwestii otwarcia placówki partnerskiej na zasadzie franczyzy: nestbank.pl Korzyści jakie płyną z takiej formy współpracy, to m.in.: prowadzenie działalności konkurencyjnej poza placówką, prowadzenie sprzedaży mobilnej oraz telemarketingu czy też profesjonalne szkolenia produktowe.

    Gdyby pojawiły się jeszcze jakieś pytania, pozostaję do dyspozycji.

    Pozdrawiam,
    Opiekun Klienta Nest Bank
    nestbank.pl


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »