Motoryzacja » Samochody

Ford Fiesta – wzorowy przykład wcielenia w życie założeń strategii walki o czystość środowiska

Ford Fiesta – wzorowy przykład wcielenia w życie założeń strategii walki o czystość środowiska
Zobacz więcej zdjęć »
Europejska filia Forda daje wiele przykładów na to jak troska o środowisko staje się integralnym elementem wszystkich procesów związanych z projektowaniem i wytwarzaniem pojazdów, które nie muszą być obciążeniem dla środowiska i których eksploatacja przynosi konkretne korzyści użytkownikom.

Prezentowany podczas tegorocznego salonu genewskiego najnowszy Ford Fiesta jest bardzo dobrym przykładem tego jak założenia te są praktycznie wcielane w życie.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Wskaźnik wpływu produktu na środowisko (PSI)

Istotną nowością o dużym znaczeniu dla walki o czystość środowiska jest opracowany przez Ford of Europe nowatorski wskaźnik wpływu produktu na środowisko, tak zwany indeks PSI (Ford Product Sustainability Index). Jest to jak dotąd najbardziej kompleksowy sposób oceny wpływu pojazdów na środowisko naturalne, społeczeństwo i gospodarkę stosowany w branży motoryzacyjnej. Opracowanie i konsekwentne stosowanie wskaźnika PSI dobitnie świadczy o tym jak poważnie Ford traktuje swoją rolę w poszukiwaniu rozwiązań pozwalających zmniejszyć niekorzystny wpływ pojazdów na środowisko.

- Większość obecnie produkowanych przez nas modeli było konstruowanych już od samego początku z uwzględnieniem indeksu PSI. Naturalnie to samo dotyczyć będzie wszystkich samochodów, które powstaną w przyszłości. Dowodzi to, że Ford bardzo poważnie podchodzi do problemów związanych z wpływem pojazdów na środowisko i że nadal będzie podejmował prace nad ekologicznymi środkami transportu - wyjaśnia John Fleming, prezes i dyrektor zarządzający Ford of Europe.

Przyjęty przez Forda wskaźnik PSI uwzględnia osiem parametrów, które zostały uznane za kluczowe pod względem wpływu pojazdu na środowisko. Parametry te to:

  • Potencjalny wpływ na wzrost globalnego ocieplenia w pełnym cyklu życia produktu (głównie dotyczy emisji dwutlenku węgla)
  • Potencjalny wpływ na jakość powietrza w pełnym cyklu życia produktu (emisja innych związków szkodliwych do atmosfery)
  • Wykorzystanie materiałów przyjaznych dla środowiska (materiały nadające się do recyklingu i pochodzące z odzysku)
  • Dobór materiałów (w tym również certyfikacja TÜV potwierdzająca wyeliminowanie alergenów z materiałów używanych do produkcji wnętrza)
  • Zagrożenie hałasem (poziom hałasu mierzony na zewnątrz pojazdu)
  • Bezpieczeństwo (dotyczy osób jadących samochodem oraz osób pieszych)
  • Parametry charakteryzujące mobilność (liczba miejsc i ilość przestrzeni bagażowej w przeliczeniu na gabaryty pojazdu)
  • Koszty utrzymania pojazdu w określonym cyklu życia produktu (całość kosztów ponoszonych przez użytkownika w pierwszych trzech latach eksploatacji samochodu)

Powyższe parametry z jednej strony odzwierciedlają wielopłaszczyznowy charakter wpływu pojazdu na środowisko, a z drugiej - ilustrują kompleksowe podejście specjalistów Forda do rozwiązywania problemów w tej dziedzinie. Wskaźnik PSI zapewnia podstawę do oceny oraz stwarza możliwości poprawy parametrów charakteryzujących wpływ nowych generacji samochodów na środowisko człowieka. Nie jest zatem niespodzianką, iż nowy Ford Fiesta charakteryzuje się korzystniejszym współczynnikiem PSI w porównaniu z poprzednim modelem.

Na przykład, w najnowszym Fordzie Fiesta wykorzystano więcej materiałów nadających się do dalszej przeróbki oraz pochodzących z odzysku. Jednocześnie nowy Ford Fiesta jest samochodem bezpieczniejszym, a przy tym - biorąc pod uwagę cały wieloletni cykl eksploatacji ­pojazdu - emituje mniej związków szkodliwych oraz charakteryzuje się niższymi kosztami utrzymania.

Certyfikat potwierdzający wyeliminowanie alergenów

Ford Fiesta otrzymał certyfikat „Wnętrze przetestowane na obecność alergenów" nadany przez organizację certyfikującą TÜV Rhineland Group. Tym samym najnowszy Ford Fiesta idzie w ślady swoich większych kuzynów: modeli Focus, C-MAX, Kuga, Mondeo, S-MAX oraz Galaxy, które wcześniej otrzymały podobne certyfikaty.

TÜV jest niezależną niemiecką organizacją zajmującą się certyfikacją i badaniami oraz przyznającą odpowiednie certyfikaty jakości dobrom konsumpcyjnym. Certyfikat TÜV potwierdza, że wnętrze Forda Fiesta zostało przetestowane pod kątem obecności czynników mogących wywoływać alergie. Jednocześnie potwierdza, że do produkcji wnętrza użyto wyłącznie materiałów i tworzyw o własnościach, dzięki którym ryzyko wywołania reakcji alergicznych zostało ograniczone do minimum.

Aby producent mógł otrzymać taki certyfikat, eksperci TÜV muszą potwierdzić, iż materiały i tworzywa użyte w produkcji wnętrza samochodu zostały dobrane w taki sposób, aby do minimum ograniczyć ryzyko pojawienia się reakcji alergicznych. Ford jest pierwszym producentem oferującym samochody mające antyalergiczny certyfikat TÜV. Jedynym z elementów strategii produktowej Forda jest ubieganie się o przyznanie podobnych certyfikatów dla możliwie największej liczby modeli zarówno produkowanych obecnie jak i tych, które pojawią się na rynku w przyszłości.

Silniki ECOnetic

Najnowsza propozycja w rodzinie Forda Fiesta - wersja Fiesta ECOnetic, obecnie wyznaczająca standardy wskaźników emisji CO2 dla samochodów tej klasy - jest już dostępna na wszystkich rynkach Europy. Jest to wersja napędzana specjalnie przygotowaną wersją silnika Diesla Duratorq TDCi o pojemności 1,6 litra i mocy 90 KM i wyposażona w katalityczny filtr cząstek stałych (cDPF). Jest to zarazem najbardziej ekonomiczna wersja Forda Fiesta, mogąca przejechać dystans 100 km w tzw. europejskim cyklu mieszanym zużywając zaledwie 3,7 litra oleju napędowego*. Temu niskiemu zużyciu paliwa towarzyszy najniższy w tej klasie wskaźnik emisji CO2 wynoszący 98 g/km.

Powyższe dane świadczą o tym, że bardzo niskie wskaźniki zużycia paliwa i dalsze znaczące obniżenie emisji CO2 można uzyskać poprzez dalsze udoskonalenia konwencjonalnego układu napędowego w połączeniu z przemyślanym stosowaniem rozwiązań szczegółowych mogących zmniejszyć poziom zużycia paliwa. Ekonomiczna wersja ECOnetic nie jest zresztą jedyną pod względem niskiej emisji CO2 - wszystkie pozostałe wersje Forda Fiesta napędzane silnikami Diesla charakteryzują się poziomem emisji CO2 poniżej progu 120 g/km.

Ograniczenie emisji CO2 na etapie produkcji

Względy ekologiczne nie tylko w poważnym stopniu wpłynęły na założenia konstrukcyjne nowego Forda Fiesta, ale również były brane pod uwagę podczas przygotowywania bazy produkcyjnej. Silniki wysokoprężne Duratorq TDCi do Forda Fiesta powstają w Centrum Produkcji Silników Diesla Forda w Dagenham pod Londynem - zakład ten dzięki dwóm już działającym turbinom wiatrowym i trzeciej znajdującej się w budowie, w całości pozyskuje energię elektryczną ze źródeł odnawialnych.

Również zapotrzebowanie na energię elektryczną zakładu produkcyjnego i montażowego w Kolonii, gdzie produkowany jest nowy Ford Fiesta, jest w całości zaspokajane ze źródeł odnawialnych. Dzięki tym inicjatywom Ford zmniejszy emisję CO2 do atmosfery o 190 tys. ton w skali roku.

Dr Wolfgang Schneider, wiceprezes Ford of Europe odpowiedzialny za kontakty z instytucjami prawnymi, rządowymi oraz ekologię, podsumowuje:

- Najnowszy Ford Fiesta jest najlepszym jak dotąd przykładem zaangażowania i szeroko zakrojonych inwestycji Ford of Europe w poszukiwanie autentycznie ekologicznych środków transportu. Ford Fiesta ECOnetic jest stylową i niezwykle atrakcyjną pod wieloma względami propozycją dla współczesnego nabywcy poszukującego samochodu małego na miarę swoich oczekiwań. Dzięki temu iż nie szczędziliśmy wysiłków aby samochód ten był naprawdę ekologiczny i oszczędny, Ford Fiesta ECOnetic szczyci się najniższym w swojej klasie wskaźnikiem emisji CO2 i pozwala swojemu właścicielowi uzyskiwać bardzo konkretne oszczędności. Nie bez wpływu na to są ogromne inwestycje, jakie podjęliśmy przygotowując bazę produkcyjną dla tego modelu. *Uwaga: Podane wartości zużycia paliwa uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywą Unii Europejskiej EU 80/1268/EEC regulującą sposób pomiaru zużycia paliwa. Wartości te będą się różnić od wskaźników podawanych w innych częściach świata, gdzie pomiaru zużycia paliwa dokonuje się w nieco inaczej skonstruowanych cyklach.



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

InfoMoto
http://infomoto.pl

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »