Firma » Podatki
Komunikat w sprawie ulgi z tytułu wychowywania dzieci
![]() |
| Zobacz więcej zdjęć » |
(...) W dniu 5 września 2007 r. Sejm RP przyjął zmiany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadzając wyższy limit odliczenia z tytułu wychowywania w roku podatkowym dzieci własnych lub przysposobionych.
Zmiany te mają zastosowanie do dochodów uzyskanych w 2007 r. Zatem już przy rozliczeniu za 2007 r. rodzice będą mogli skorzystać z nowej kwoty odliczenia, stanowiącej iloczyn liczby wychowywanych dzieci i dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, tj.1.145,08 zł (2 x 572,54 zł).
Nie uległy natomiast zmianie warunki korzystania z przedmiotowej ulgi. Tym samym z omawianego odliczenia mogą korzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący dochody opodatkowane na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej, wychowujący własne lub przysposobione dzieci:
- małoletnie,
- bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek pielęgnacyjny,
- do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku.
Odliczenie przysługuje wspólnie obojgu rodzicom. Określoną kwotę odlicza się od podatku jednego z rodziców lub od podatku obojga. W przypadku rodziców, w stosunku do których orzeczony został rozwód albo separacja, odliczenie przysługuje temu, u którego dzieci faktycznie zamieszkują. Jeżeli przez część roku dzieci zamieszkują u każdego z rodziców, odliczenie będzie odpowiednio dzielone między rodziców, stosownie do liczby miesięcy pobytu dziecka u danego rodzica.
Z omawianej ulgi mogą skorzystać osoby rozliczające się zarówno samodzielnie (PIT-36; PIT-37), jak i za pośrednictwem płatnika, tj. zakładu pracy (PIT-40) albo organu rentowego (PIT-40A). Przy czym warunkiem uwzględnienia przedmiotowej ulgi przez płatnika w rozliczeniu rocznym za 2007 r. jest złożenie przez podatnika - w terminie do 10 stycznia 2008 r. - oświadczenia, w którym:
- stwierdzi, że spełnia warunki uprawniające do skorzystania z ulgi (określone w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych);
- wskaże liczbę dzieci, na które przysługuje odliczenie;
- wskaże kwotę przysługującego odliczenia (obliczoną zgodnie z art. 27f ust. 2-5 ww. ustawy). (...)
Podsumowanie. Osoby rozliczające się samodzielnie - nie składają ww. oświadczeń Osoby, które rozlicza z podatku zakład pracy lub organ rentowy, żeby skorzystać z ulgi musiały do 10 stycznia złożyć ww. oświadczenia (o zachowaniu terminu decyduje wstawiona przez płatnika data otrzymania)(źródło: Ministerstwo Finansów)
Nadesłał:
ap
|

401 nowych lokali inwestycyjnych powstanie na postoczniowym gdańskim Młodym Mieście
Gdy architektura spotyka technologię. Kulisy powstania wirtualnego domu Szymona Marciniaka
Zatrzymaj smaki jesieni na dłużej. Poznaj suszarkę do żywności SMAPP 610
Knauf Industries - 40 lat doświadczenia i innowacji
Grupa Corialis otrzymuje Platynowy Medal Ecovadis 2026 r.
Komentarze (0)