Kultura, sztuka » Kultura
Muzeum Śląskie bogatsze o Kantora
Zobacz więcej zdjęć » |
Obraz jest reprezentatywny dla późnego okresu inspiracji sztuką informel związanego z nurtem awangardy francuskiej i amerykańskiej. W kompozycji dzieła - niezwykle dynamicznej - tkwi napięcie formy i koloru. Ten okres twórczości Kantora to czas dopełniającej się odwilży w sztuce polskiej rozpoczętej warszawskim Arsenałem i otwieraniem się na zjawiska współczesne w sztuce. Obraz został wykonany w technice olejnej, na kartonie naklejonym na płytę pilśniową. Po przekazaniu z Domu Aukcyjnego „Ostoya" zostanie, w ramach odrębnej kilkudniowej prezentacji przygotowanej na II połowę lipca br., pokazany śląskiej publiczności.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Praca Tadeusza Kantora jest pierwszą w zbiorach Muzeum Śląskiego. Poszerza kolekcję polskiego malarstwa współczesnego po 1945 roku, która liczy obecnie 580 obiektów i reprezentuje najciekawszych twórców, przedstawicieli znaczących grup malarskich jak Wprost czy Grupppa oraz interesujące zjawiska artystyczne, m.in. koloryzm, abstrakcję geometryczną oraz neoekspresjonizm. Wśród licznych autorów znajdujemy w niej prace Józefa Czapskiego, Jerzego Tchórzewskiego, Jerzego Nowosielskiego, Jerzego Dudy-Gracza, Kiejstuta Bereźnickiego, Zdzisława Beksińskiego oraz Franciszka Starowieyskiego.
„Kompozycja abstrakcyjna" to nie jedyne dzieło zdobyte w minionej aukcji Domu „Ostoya". Korzystając z prawa pierwokupu, jakie daje fakt bycia prestiżowym „muzeum rejestrowanym", palcówka nabyła kilka innych cennych obiektów: komplet 15 projektów kostiumów i scenografii do sztuk teatralnych autorstwa również Tadeusz Kantora, akwafortę „Kolumna Zygmunta w Warszawie" autorstwa Zofii Stankiewicz (1862-1955), litografię „Tryptyk" z 1984 roku Henryka Stażewskiego (1894-1988), barwna litografię Jana Lebensteina (1930-1999) „Folwark zwierzęcy" z 1974 roku oraz dwie szklane kompozycje wykonane przez Henryka Albina Tomaszewskiego (1906-1993) w 2. połowie lat 80-tych XX wieku: „Patera - kompozycja organiczna" oraz „Kompozycja dynamiczna".
***
Kolekcja polskiego malarstwa współczesnego Muzeum Śląskiego
Kolekcja malarstwa współczesnego Muzeum Śląskiego w Katowicach obejmująca sztukę powstałą po 1945 roku, liczy około 580 obiektów. Głównym założeniem tworzących kolekcje było rejestrowanie aktualnych trendów w sztuce polskiej, pozyskiwanie dzieł najciekawszych twórców, przedstawicieli znaczących grup malarskich i autorów interesujących zjawisk artystycznych. Najstarszą grupę w kolekcji stanowią dzieła artystów wywodzących się z tradycji polskiego koloryzmu (J.Czapski, W.Taranczewski). Rodzajem pomostu pomiędzy sztuką dawną a powstałą po 1945 roku jest późna twórczość artystów pokolenia przedwojennego, którzy wywarli wpływ na kształt i kierunek sztuki powojennej (np. E.Rosenstein, H.Stażewski, J.Stern, J.Maziarska). Bogato reprezentowane jest również malarstwo należące do szeroko rozumianego nurtu metaforyczno-ekspresyjnego (m.in. J.Duda-Gracz, K.Bereźnicki, Z.Beksiński, K.Mikulski, H.Waniek) oraz prace artystów będących pod wpływem informel (J.Tchórzewski, A.Mazurkiewicz, J.Tarasin). Równie dużą grupę stanowią artyści zafascynowani abstrakcją geometryczną, nurtu sięgającego korzeniami do przedwojennego konstruktywizmu (H. Stażewski, J.Rosołowicz, A.Gieraga, R.Winiarski, J.Orbitowski). Osobny zbiór w kolekcji zajmuje twórczość artystów należących do tzw. nowej figuracji, zilustrowany przez prace malarzy z grupy Wprost (Z.Grzywacz, J.Waltoś, L.Sobocki, M.Bieniasz) stylizowane kompozycje T.Pągowskiej i J.Dobkowskiego, zjawiskowe prace Z.M.Maciejewskiego czy „ikoniczne" dzieła J.Nowosielskiego. Grupę polskich neoekspresjonistów reprezentują prace E.Dwurnika E.Markowskiego, W.Obrzydowskiego. W zespole najmłodszych twórców znaleźli się artyści z nieistniejącej już warszawskiej Gruppy (J. Modzelewski, M.Sobczyk, R.Grzyb) oraz z pokolenia debiutującego w latach 80-tych minionego wieku (H.Cześnik, G.Bednarski, A.Kapusta). Muzeum posiada również prace artystów należących do znaczących śląskich grup artystycznych o pozaregionalnym zasięgu oddziaływania (Grupa ST 53, Grupa Arkat). Ważnym i cennym nabytkiem są niewątpliwie dwa monumentalne cykle F.Starowieyskiego powstałe w trakcie pokazów artysty zatytułowanych „Teatr rysowania", które odbyły się w Muzeum Śląskim w Katowicach w ramach „Spotkań Teatru i Wizji" w 1986 i 1988 roku.
Komentarze (1)
Chyba kupę kasy Muzeum musiało zapłacić za ten obrazek