Motoryzacja » Samochody
Nissan NV200 - podwozie i zespół napędowy
Zobacz więcej zdjęć » |
W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona. Z tyłu znajdują się pojedyncze resory piórowe. Imponująca przestrzeń ładunkowa to także zasługa rozstawu osi wynoszącego 2725 milimetrów.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
W konstrukcji przedniego zawieszenia wykorzystano ramę pomocniczą, na której zamontowane są kolumny i dolne wahacze. Rama pomocnicza wyposażona jest w gumowe elementy tłumiące hałas i wibracje, co poprawia zarówno kulturę pracy zawieszenia, jak i komfort jazdy. Przedni drążek stabilizujący został przymocowany bezpośrednio do kolumn zawieszenia, co skuteczniej przeciwdziała przechylaniu się nadwozia w trakcie pokonywania zakrętów. Komfort jazdy podnoszą także amortyzatory o konstrukcji tłumiącej wstrząsy spowodowane gęstymi poprzecznymi nierównościami nawierzchni.
O zastosowaniu półeliptycznych piórowych resorów w tylnym zawieszeniu zadecydowały dwa czynniki. Resory umieszczone po obu stronach tylnej osi lepiej sprawdzają się w pojazdach eksploatowanych z obciążeniem skrzyni ładunkowej, a ponadto cały zespół zawieszenia z mocno pochylonymi konwencjonalnymi amortyzatorami jest bardziej zwarty i nie wnika do wnętrza pojazdu. Ponadto takie rozwiązanie umożliwiło maksymalne obniżenie podłogi i progu załadunku. Konstrukcja z resorami piórowymi jest też prosta, wytrzymała i niedroga.
Sztywność nadwozia korzystnie wpływa na komfort jazdy, właściwości jezdne i bezpieczeństwo. Podobne zadanie spełniają wzmocnione progi i słupki oraz aż pięć poprzecznych belek w konstrukcji podwozia. Zwiększoną sztywność konstrukcji uzyskano bez uszczerbku dla przestrzeni ładunkowej i przy jednoczesnym obniżeniu masy pojazdu.
Konstrukcja kabiny i drzwi ze strefami kontrolowanego zgniotu tworzą klatkę bezpieczeństwa wokół kierowcy i pasażerów. Pochłaniające energię uderzenia materiały, z których wykonano zderzak, maskę silnika i przegrodę czołową wpływają na poprawę bezpieczeństwa pieszych uczestniczących w ewentualnym wypadku.
NV200 został zaprojektowany jako pojazd sprawnie poruszający się w mieście, w czym wydatnie pomaga elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, działające z większą siłą przy niewielkiej prędkości i usztywniające się w miarę przyspieszania. Parametry systemu dobrano specjalnie pod kątem europejskich upodobań. Kierownica chętniej wraca do centralnego położenia przy niskiej prędkości, co ułatwia poruszanie się po mieście oraz daje więcej przyjemności z jazdy z większą prędkością. Poczucie pewności za kierownicą wynika nie tylko ze wspomnianej zwrotności, ale także z wysokiej pozycji fotela kierowcy.
Do standardowego wyposażenia NV200 należy ABS, z którym współpracuje układ wspomagania hamowania awaryjnego i elektroniczny system rozkładu siły hamowania (EBD). Układ wspomagania hamowania awaryjnego pozwala maksymalnie wytracić prędkość w trakcie hamowania przed niespodziewaną przeszkodą nawet, jeżeli kierowca zmniejszy nacisk na pedał hamulca. EBD steruje rozkładem siły hamowania między przednimi hamulcami tarczowymi a tylnymi hamulcami bębnowymi, skracając drogę hamowania niezależnie od rozkładu obciążenia.
Elektroniczny system kontroli stabilności (ESP) stanowi część pakietu bezpieczeństwa w vanach Basic i Comfort. Czujniki zamontowane w układzie hamulcowym, układzie kierowniczym i przy kołach nieustannie monitorują parametry jazdy. Czujniki kąta obrotu kierownicy i ciśnienia w układzie hamulcowym monitorują ruch przednich kół i działanie hamulców. Czujniki obrotu pojazdu wokół osi pionowej oraz przyspieszenia bocznego wykrywają ewentualną pod- lub nadsterowność.
W razie zagrożonej stabilności ESP wysyła odpowiednie sygnały do układu hamulcowego i układu sterowania silnikiem w celu przywrócenia panowania nad pojazdem. System ten istotnie poprawia bezpieczeństwo jazdy w ekstremalnych warunkach.
We wszystkich wersjach NV200 dostępny jest oszczędny i mocny silnik Diesla z turbodoładowaniem o pojemności 1,5 litra. Jednostka jest oparta na silniku K9K 1.5 dCi. Ośmiozaworowy silnik o pojemności 1461 cm3 cieszy się uznaniem ze względu na niskie zużycie paliwa, niski poziom emisji i znakomitą kulturę pracy. Silnik współpracuje z pięciobiegową skrzynią, rozwija moc 85 KM (63 kW) i maksymalny moment obrotowy 200 Nm, a także spełnia wymagania normy Europ IV.
Koszty eksploatacji i obsługi należą do najniższych w tej klasie pojazdów. Okresy międzyprzeglądowe wydłużono do 20 000 i 30 000 km w przypadku silnika diesla lub 12 miesięcy. Samochód charakteryzuje się też najniższym zużyciem paliwa w swojej klasie, wynoszącym 5,2 l/100 km (5,3 l/100 km w Combi) w cyklu mieszanym oraz emisją CO2 na poziomie 137 g/km (139 g/km w Combi). Na potwierdzenie niskiego zużycia paliwa i emisji spalin NV200 jest oznakowany emblematem Pure Drive, umieszczanym na najbardziej efektywnych modelach pojazdów marki Nissan.
Komentarze (0)