Motoryzacja » Samochody
Nowa generacja Transportera – pierwsze fakty
Zobacz więcej zdjęć » |
Dla fanów tych modeli - rzemieślników, rodzin, biznesmenów i globtroterów - te uniwersalne samochody są symbolem motoryzacyjnego światopoglądu, synonimem nieograniczonej mobilności i wszechstronności. Nowa generacja Multivana i Californii będzie miała światową premierę już za kilka tygodni, na Międzynarodowym Salonie Samochodowym IAA, we wrześniu 2009 roku.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Nowe wersje, do których wprowadzono wiele udoskonaleń, są bezpieczniejsze, wygodniejsze, bardziej ekologiczne i oszczędne, lepiej przemyślane i bardziej wyjątkowe, niż kiedykolwiek przedtem.
Dopracowane szczegóły i nowoczesne rozwiązania
Nadwozie odzwierciedla teraz w pełni nowe DNA designu Volkswagena. Widać to przede wszystkim w przedniej części samochodu. Ogromny skok do przodu nastąpił również pod względem technicznym. Nowe, oszczędniejsze i niezwykle ciche silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem (TDI) posiadają teraz wtrysk Common Rail. Dzięki nowym TDI zużycie paliwa zmniejszyło się nawet o 1,9 litra, a emisja CO2 o 52 g/km. Wszystkie silniki spełniają normę emisji spalin Euro5. Ponadto, po raz pierwszy na świecie, w tej klasie samochodów montowana jest opcjonalnie siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa przekładnia DSG. Również jako opcja dostępny jest nowy, sterowany elektronicznie napęd na wszystkie koła 4Motion ze sprzęgłem typu Haldex czwartej generacji, z którym pokonywanie bezdroży sprawia prawdziwą przyjemność. Na przełomie roku Volkswagen Samochody Użytkowe będzie oferował wersję 4Motion także z DSG. Seryjny asystent ruszania pod górę, udoskonalony ESP, nowa funkcja świateł ostrzegawczych w światłach stopu oraz nowe opcjonalne systemy wspierające kierowcę zostały w znacznym stopniu zoptymalizowane. We wnętrzu znaleźć można nowe zegary, kierownice, systemy nawigacji, tapicerki oraz inne elementy, które jeszcze bardziej poprawiają ergonomię.
Cztery nowe TDI z Common Rail i dwusprzęgłowa przekładnia DSG
Z nowymi czterocylindrowymi silnikami wysokoprężnymi z wtryskiem Common Rail seria Transportera, będąca numerem 1 w swojej klasie w Polsce i Europie, pod względem ekonomicznym i ekologicznym wytycza nowe standardy. W ofercie są jednostki TDI (1.968 cm3) o mocy 62 kW/84 KM, 75 kW/102 KM, 103 kW/140 KM i 132 kW/180 KM.
W wersjach do 140 KM siłę ciągu gwarantuje turbosprężarka ze zmienną geometrią turbiny. W najmocniejszej wersji 180 KM Volkswagen zastosował regulowane dwustopniowo doładowanie biturbo. Taka forma „downsizingu" została po raz pierwszy wykorzystana w tym zakresie mocy silników samozapłonowych w samochodach koncernu Volkswagen.
Największą redukcję spalania widać przy zastosowanej, pierwszy raz w samochodzie dostawczym, vanie lub kamperze, 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej DSG: w porównaniu z poprzednim modelem z 6-biegową skrzynią automatyczną zużycie w wersji 180 KM jest mniejsze nawet o 1,9 litra.
Średnio we wszystkich wariantach emisje dwutlenku węgla i zużycie paliwa zmniejszyły się w porównaniu z poprzednimi modelami o dziesięć procent. Dla Transportera z manualną skrzynią biegów, napędem na przednią oś i krótkim rozstawem osi spalanie i emisje CO2 wynoszą od 7,2 litra i 190 g/km CO2 (84 KM i 102 KM) do 7,5 litra i 197 g/km CO2 (180 KM), czyli nawet o 0,9 litra mniej, niż wcześniej.
Wszystkie cztery silniki wysokoprężne niezwykle dynamicznie reagują na polecenia kierowcy, nawet przy prędkościach obrotowych niewiele wyższych od prędkości biegu jałowego. Najmniejszy TDI o mocy 84 KM rozwija maksymalny moment obrotowy 220 Nm od 1.250 obr./min. W wariancie 102 KM, 250 Nm jest dostępnych od 1.500 obr./min., 140-konny silnik TDI ma moment obrotowy 340 Nm dostępny od 1.750 obr./min., a najmocniejszy o mocy 180 KM od 1.500 obr./min. dysponuje doskonałym momentem 400 Nm. Naturalnie we wszystkich samochodach z silnikami wysokoprężnymi zamontowane są filtry cząsteczek stałych.
Nowe DNA designu Volkswagena
Nową generację można poznać między innymi po jej całkowicie zmodyfikowanym przodzie. Czyste, poziome linie czynią stylistykę tych modeli ponadczasową. Poprzeczne listwy w osłonie chłodnicy są czarne. W przypadku Transportera (furgon, kombi, skrzyniowy), Caravelle Trendline i California Beach są one matowe. W Caravelle Comfortline, Multivan (jako van rodzinny i biznesowy) i California Comfortline (kamper) listwy te są błyszczące i posiadają chromowany pasek. Górny z tych pasków jest przedłużony aż do reflektorów, które również otrzymały nowy kształt. Światła przeciwmgielne, pełnią funkcję statycznych świateł doświetlających zakręty. Tył Caravelle, Multivana i Californii różni się od poprzedników nowymi światłami zgodnymi z aktualnym stylistycznym DNA.
Nowe systemy wspomagające kierowcę i rozszerzone wyposażenie seryjne
Sylwetkę aktualnych modeli charakteryzują nowe 17- i 18-calowe koła ze stopu metali lekkich (w zależności od wersji wyposażenia) oraz udoskonalone pod względem aerodynamicznym lusterka zewnętrzne. Ponadto, jako nowość w tym segmencie, modele te zostały po raz pierwszy wyposażone w układ wspierający kierowcę przy zmianie pasa ruchu (Side Assist). Tak jak w Touaregu, diody w lusterkach zewnętrznych ostrzegają kierowcę, jeżeli w tzw. martwym polu znajdzie się inny pojazd. Nowością jest również wskaźnik ciśnienia w oponach. System ten analizuje w sposób ciągły prędkość obrotową kół i rozpoznaje czy ciśnienie nie jest zbyt niskie.
Wnętrze jak w samochodach osobowych
Wnętrze samochodów z tej serii zostało także poddane modyfikacjom. Zegary są podświetlone na biało i otoczone chromowanym pierścieniem. Seryjnie każdy model wyposażony jest w nową generację wskaźnika optymalnego biegu. Jednocześnie zaktualizowano ofertę systemów radiowych i nawigacyjnych. Najbardziej rozbudowany system RNS 510 posiada ekran dotykowy i nawigację z twardym dyskiem. Interface USB Media-IN pozwala na podłączenie odtwarzaczy MP3. Nowością są elementy obsługowe półautomatycznej i automatycznej klimatyzacji oraz trójramienne kierownice.
Ponadto w wielu wersjach rozszerzone zostało wyposażenie seryjne. Szczególnie widać to w Multivanie Startline: ta wersja różni od poprzednika między innymi pełną tapicerką oraz poduszkami bocznymi i chroniącymi głowę dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu. Zderzaki, seryjnie lakierowane w kolorze nadwozia, podkreślają przynależność do nowej rodziny Multivanów.
Komentarze (0)