Motoryzacja » Moto Serwis

Parlament Europejski ogłasza obowiązek stosowania ESP

Parlament Europejski ogłasza obowiązek stosowania ESP
Zobacz więcej zdjęć »
10 marca 2009 Parlament Europejski wydał zgodę na wprowadzenie obowiązkowego stosowania ESP przez producentów aut. Nowe przepisy przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa

Zgodnie z nowym przepisem wszystkie nowe modele samochodów osobowych i użytkowych od roku 2011, rejestrowane na terenie Unii Europejskiej, muszą być wyposażone w aktywny system bezpieczeństwa ESP.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Od listopada 2014 przepis ten obejmie wszystkie nowe pojazdy. ESP zaprojektowała w roku 1995 firma Bosch.

Obowiązkowe stosowanie systemu ESP jest częścią obszernego pakietu środków, przy pomocy których Unia Europejska zamierza poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym, dlatego pojazdy użytkowe o masie przekraczającej 3,5 tony oraz pojazdy do przewozu osób, liczące ponad 8 miejsc siedzących od listopada 2013 (nowe modele) lub od listopada 2015 (wszystkie nowo rejestrowane pojazdy) będą musiały być przepisowo wyposażone nie tylko w system ESP, ale także w inteligentne systemy hamulcowe oraz systemy monitorujące pas jazdy. W USA ustawę nakazującą seryjne wyposażenie w ESP wszystkich modeli samochodów osobowych począwszy od modeli z roku 2012 wydano już w roku 2007.

Badania dotyczące wypadków wskazują na samoistny poślizg pojazdu jako główną przyczynę wypadków ze skutkiem śmiertelnym. System ESP może zapobiec nawet 80 proc. wszystkich wypadków, których przyczyną był poślizg, dlatego jest, zaraz po pasach bezpieczeństwa, najważniejszym systemem chroniącym zdrowie i życie pasażerów w samochodzie.

Czym jest i jak działa ESP?

Elektroniczny system kontroli trakcji ESP zaprojektowała w roku 1995 firma Bosch i jako pierwsze przedsiębiorstwo wprowadziła go do produkcji seryjnej. Pierwszą marką, w której zaczęto montować system był Mercedes. Według analiz Bosch, w pierwszej połowie 2008 roku już 53 proc. nowo rejestrowanych samochodów w Europie miało na pokładzie ESP, w Niemczech było to aż 81 proc, podczas gdy w roku 2006 na całym świecie tylko 26 proc. wszystkich nowych pojazdów było wyposażonych w ten system.

Wśród polskich kierowców świadomość dotycząca systemów aktywnego bezpieczeństwa wciąż jest bardzo niska, a wyposażenie samochodu w te systemy nie jest spontanicznie kojarzone z bezpieczeństwem. ESP zna jedynie 8,8 proc. polskich kierowców, a 30 proc. z nich błędnie opisuje jego działanie.

Aktywny system bezpieczeństwa ESP pomaga kierowcy w niemal wszystkich krytycznych sytuacjach na drodze, zapewnia bowiem stabilne prowadzenie samochodu dzięki rozpoznaniu zagrożenia utraty zadanego toru jazdy i obniżeniu mocy silnika oraz dodatkowemu wyhamowaniu poszczególnych kół. System obejmuje także funkcje ABS (zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobiega utracie przyczepności kół napędowych). System rejestruje odchylenia od zadanego toru jazdy oraz aktywnie im przeciwdziała. Organizacja Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) badająca bezpieczeństwo samochodów w symulowanych sytuacjach zagrożenia i przyznająca oceny, od lutego 2009 uwzględnia system ESP w swojej nowej procedurze oceny. Od roku 2010 najwyższą ocenę - 5 gwiazdek - będą mogły otrzymać tylko modele samochodów seryjnie wyposażone w ESP.

Kampania na rzecz bezpieczeństwa na europejskich drogach

W 2001 roku Komisja Europejska postawiła sobie za cel obniżenie do roku 2010 liczby śmiertelnych ofiar wypadków z 50 tys. w tamtym czasie do połowy. Wprowadzane w tym celu programy bezpieczeństwa wspiera także firma Bosch jako jeden z wiodących od wielu lat producentów ESP oraz innych systemów bezpieczeństwa w pojeździe. W 2004 roku Bosch został członkiem założycielem „Europejskiej Karty na rzecz poprawy bezpieczeństwa drogowego", której celem jest wywołanie w kierowcach większego poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo na drogach. Firma angażuje się także w kampanię informacyjną "ChooseESC!", która poprzez działalność edukacyjną ma na celu zwiększenie liczby samochodów wyposażonych w ratujące życie ESP. W roku 2006 liczba ofiar śmiertelnych wypadków na terenie Unii wynosiła 39 500 osób.

Strona internetowa poświęcona systemowi ESP

By propagować wiedzę o systemie ESP i przekazywać wszystkie niezbędne dla kierowcy informacje do podjęcia świadomej decyzji o zakupie samochodu wyposażonego w ESP firma Bosch stworzyła specjalną stronę internetową: http://www.bosch-esperience.pl. Serwis w atrakcyjnej formie przekazuje informacje o zasadzie działania systemu i jego funkcji. Poparty przez animacje i filmy nakręcone na torze testowym jest prawdziwym źródłem wiedzy o systemie ESP firmy Bosch.

Grupa Bosch jest wiodącym w świecie producentem techniki motoryzacyjnej i przemysłowej, dóbr użytkowych oraz technicznego wyposażenia budynków. Obroty przedsiębiorstwa, zatrudniającego 271 tys. pracowników, wyniosły w 2007 roku 46,3 mld euro. Na grupę Bosch składa się spółka Robert Bosch GmbH oraz około 300 spółek zależnych i regionalnych w ponad 50 krajach świata. Ta światowa sieć rozwojowa, produkcyjna i dystrybucyjna jest podstawą do dalszego rozwoju. Każdego roku Bosch przeznacza ponad 3 miliardy euro na działalność badawczo-rozwojową i zgłasza do patentu ponad 3 tys. innowacji. Przedsiębiorstwo zostało założone w Stuttgarcie w 1886 roku jako "Warsztat mechaniki precyzyjnej i elektrotechniki" przez Roberta Boscha (1861-1942).

Społeczno-prawna struktura grupy Bosch zapewnia jej finansową niezależność i rynkową samodzielność. Umożliwia to przedsiębiorstwu inwestowanie w znaczące projekty, które zagwarantują mu przyszłość, a jednocześnie pozwala spełniać misję społeczną zgodną z przekonaniami założyciela firmy. 92% udziałów w spółce Robert Bosch GmbH należy do Fundacji im. Roberta Boscha. Funkcje rynkowe udziałowca wypełnia instytucja powiernicza Bosch Industrietreuhand KG. Pozostałe udziały należą do rodziny Bosch i firmy Robert Bosch GmbH.

Działalność grupy Bosch w Polsce obejmuje sprzedaż części samochodowych i urządzeń diagnostycznych, elektronarzędzi Bosch, Skil, Dremel, RotoZip, urządzeń grzewczych oferowanych pod markami Junkers i Buderus, systemów zabezpieczeń i sprzętu z zakresu napędów i sterowań (Bosch-Rexroth). Ponadto w Polsce odbywa się produkcja systemów hamulcowych Bosch (w Mirkowie koło Wrocławia), a także sprzedaż i produkcja (w Łodzi) sprzętu AGD w ramach spółki Bosch-Siemens Sprzęt Gospodarstwa Domowego (udział Boscha 50%).

Więcej informacji: www.bosch.com, www.bosch.pl



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

ap

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »