Społeczeństwo » Społeczeństwo
Polacy widzą korzyści z oszczędzania energii
Wyniki badania, przeprowadzonego w ramach 7. edycji Programu „Świadoma Energia” realizowanego przez RWE, pokazały, że Polacy chętnie oszczędzają energię i doceniają związane z tym korzyści. Wciąż jednak w praktyce nie zawsze ograniczają zużycie prądu wystarczająco systematycznie i konsekwentnie. Tegoroczna odsłona kampanii pozwoliła na porównanie postaw i zachowań energooszczędnych w domu i miejscu pracy. Partnerem merytorycznym programu „Świadoma Energia” od wielu lat jest Krajowa Agencja Poszanowania Energii.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Polacy coraz chętniej oszczędzają energię i z pewnością nie brakuje im motywacji do działania mówi Iwona Jarzębska, Dyrektor ds. Marketingu i Komunikacji w RWE Polska. - W wielu przypadkach, zwłaszcza w przedsiębiorstwach, widoczny jest wyraźny deficyt wiedzy o racjonalnym korzystaniu z prądu, którą najczęściej przenosimy z gospodarstw domowych na grunt firmy. Istotna jest więc rola pracodawców związana z dalszą edukacją i promowaniem zachowań energooszczędnych. W różnych regionach kraju widoczne są wyraźne różnice dotyczące najczęstszych sposobów korzystania z urządzeń elektrycznych i oświetlenia przez aktywnych zawodowo Polaków. Dla przykładu najczęściej troszczą się gaszenie światła mieszkańcy Południowej Polski – ponad połowa ankietowanych, a najrzadziej na północy kraju niewiele ponad 31 %. Z kolei w regionie zachodnim najczęściej korzystamy ze sprzętów energooszczędnych.
Wszystkie osoby zainteresowane efektywnym ograniczaniem zużycia prądu w swoim domu i miejscu pracy mogą skorzystać z porad dostępnych na stronie internetowej Programu: www.rwe.pl/oszczedzam. Można na niej znaleźć liczne materiały edukacyjne i szkoleniowe, w tym porady dotyczące oszczędzania energii. Jedną z atrakcji jest także konkurs dla MŚP z nagrodą 15 000 PLN oraz ciekawy interaktywny quiz, który pozwala porównać poziom własnej świadomości energetycznej z wiedzą i zachowaniami ogółu Polaków. W ramach tegorocznej edycji kampanii RWE przygotowała również ofertę adresowaną dla sektora MŚP, zachęcając właścicieli firm nie tylko do zmiany zachowań, ale przede wszystkim do weryfikacji kosztów zakupu energii.
Świadomość w parze z wysoką motywacją
Wiedza Polaków na temat oszczędzania energii z roku na rok systematycznie rośnie. Wciąż jednak są to informacje niepełne i wymagające dalszej popularyzacji. Łącznie ponad połowa aktywnych zawodowo Polaków deklaruje (56%), że zna co najmniej kilka skutecznych sposobów umożliwiających redukcję zużycia prądu w swoim domu. W przypadku firm analogiczną wiedzą dysponuje tylko 13% zatrudnionych. Również liczba osób, które nie są świadome, w jaki sposób mogłyby oszczędzać energię, jest zdecydowanie wyższa w odniesieniu do przedsiębiorstw (31%) niż gospodarstw domowych (19%).
Równocześnie, co bardzo pozytywne, świadomość energetyczna przekłada się na wysoką motywację do oszczędzania. Przeważająca większość aktywnych zawodowo Polaków, którzy wiedzą jak ograniczać zużycie prądu, stara się regularnie wcielać tego typu działania w życie w swoim domu (80%) oraz w firmie (92%). Większość osób dostrzega także wielopłaszczyznowe korzyści związane z oszczędzaniem energii, takie jak czystsze środowisko i obniżenie rachunków za prąd. Blisko 1/3 Polaków, którzy zauważają pozytywne strony energooszczędności (31%), obserwuje wyraźną obniżkę rachunków za prąd w swoim domu. Niższe opłaty to również jeden z głównych powodów oszczędzania energii w firmie dla 50% aktywnych zawodowo Polaków.
W domu racjonalniej korzystamy z oświetlenia niż urządzeń
W swoich domach Polacy wciąż najchętniej stosują najpopularniejsze działania energooszczędne. Dużą wagę zwracamy przy tym na świadome korzystanie z oświetlenia. Już ponad połowa mieszkańców naszego kraju, którzy starają się oszczędzać energię elektryczną w swoim gospodarstwie domowym (51%), pamięta o tym, aby gasić światło. 38% ankietowanych używa żarówek energooszczędnych. Natomiast już blisko 1/3 respondentów (31%) wymieniła je w większości lub wszystkich najczęściej używanych pomieszczeniach.
Zwracamy również uwagę na racjonalne korzystanie ze sprzętów elektrycznych – blisko 1/3 Polaków (31%) wyłącza z prądu nieużywane w danej chwili urządzenia. Najczęściej pamiętamy o wyłączaniu
z trybu stand-by telewizorów (82%), rzadziej laptopów i komputerów (52%). Wciąż jednak tylko co dziesiąty Polak oszczędzający prąd inwestuje w energooszczędne urządzenia. Wśród posiadaczy określonych kategorii sprzętów, najbardziej popularne są stosunkowo nowe, energooszczędne: telewizory (68%), pralki (65%), laptopy (49%) oraz czajniki (49%). Zdecydowanie mniejszą popularnością cieszą się energooszczędne: ogrzewanie, zmywarki oraz kuchenki elektryczne.
Lepiej radzimy sobie z racjonalnym korzystaniem z oświetlenia niż sprzętów elektrycznych. Jak pokazał Indeks Świadomego Korzystania z Energii, opracowany przez RWE po raz pierwszy
w 2013 roku, z urządzeń gospodarstwa domowego w optymalny sposób korzysta tylko 27% ankietowanych. Ponad połowa respondentów nie wykorzystuje efektywnie posiadanych urządzeń RTV i AGD, czyli zbyt rzadko stosuje zachowania energooszczędne takie jak np. całkowite wyłączanie z prądu czy pranie tylko przy pełnej pralce. – komentuje Iwona Jarzębska.
W pracy wciąż zbyt mało edukacji i działań energooszczędnych
Większość zatrudnionych Polaków docenia rolę korzyści związanych z oszczędzaniem energii w swojej firmie. Niestety wciąż stosunkowo niewielu pracodawców prowadzi systematyczne działania i akcje edukacyjne związane z tym tematem. Ponad połowa zatrudnionych respondentów (52%) wskazuje, że w ich miejscu pracy nie podejmuje się żadnych działań związanych z ograniczaniem zużycia prądu. Niespełna jedna czwarta (24%) zauważa, że sporadycznie pojawiają się takie inicjatywy.
Według aktywnych zawodowo Polaków, do najczęstszych sposobów oszczędzania energii w przedsiębiorstwach, gdzie podejmowane są takie działania, należą: wymiana oświetlenia na energooszczędne (53%), unikanie pozostawiania sprzętów elektrycznych w trybie stand-by (44%), a także zwracanie uwagi na klasę energetyczną kupowanych urządzeń (27%). Zgodnie z wynikami badania nadal stosunkowo niewielka liczba pracodawców zachęca swoich pracowników do działań energooszczędnych (22%).
Oszczędzanie energii w różnych regionach Polski
Tegoroczna edycja badania „Świadoma Energia” pozwala na porównanie najczęstszych sposobów oszczędzania energii w różnych regionach Polski: północnym, zachodnim, centralnym, wschodnim
i południowym[1]. W ramach kampanii po raz pierwszy w tym roku przeanalizowane zostały także wybrane dane dotyczące wykorzystania urządzeń energooszczędnych w różnych województwach.
Pod względem systematycznego oszczędzania energii w gospodarstwie domowym przodują ex aequo region centralny oraz południowy, w których regularnie ogranicza zużycie prądu w swoich domach już 82% aktywnych zawodowo Polaków. To wynik o 2% lepszy niż w całej Polsce (80%). Kolejne miejsca zajmują pod tym względem regiony: północny (78%), zachodni (77%) oraz wschodni (76%).
Jeśli chodzi o działania energooszczędne podejmowane w firmach, w całej Polsce dostrzega je blisko jedna czwarta aktywnych zawodowo Polaków (24%). Najlepszy wynik, wyższy od ogólnopolskiej średniej, osiągnęły pod tym względem regiony: północny (30%), centralny (27%) oraz ex aequo: zachodni i wschodni (26%). Najmniejsza liczba Polaków dostrzega z kolei działania energooszczędne w firmach z regionu południowego (16%).
[1] W skład poszczególnych regionów Polski wchodzą następujące województwa: centralny (mazowieckie, łódzkie, świętokrzyskie), południowy (dolnośląskie, opolskie, śląskie, małopolskie), północny (pomorskie, zachodniopomorskie), wschodni (lubelskie, podkarpackie, podlaskie, warmińsko-mazurskie), zachodni (kujawsko-pomorskie, lubuskie, wielkopolskie).
Komentarze (0)