Motoryzacja » Transport
Profesjonalny serwis szansą na zwiększenie konkurencyjności flot
Zobacz więcej zdjęć » |
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Optymalizacja kosztów działalności flot, rozwój biznesu i pozyskiwanie nowych klientów, to tylko niektóre z wyzwań, z którymi muszą zmierzyć się operatorzy flot. Sen z powiek spędzają im również nieplanowane postoje, będące następstwem awarii taboru lub ogumienia. By ograniczyć to ryzyko przedsiębiorstwa powinny korzystać z usług profesjonalnych i wyspecjalizowanych w obsłudze pojazdów użytkowych serwisów, takich jak Premio TruckForce.
„W przypadku awarii kierowcy ciężarówek mogą liczyć na pomoc fachowców Premio na terenie całej Polski, gdyż wyspecjalizowane do tego serwisy sieci zlokalizowane są w większości województw, ale zasięg działania sieci jest jeszcze szerszy. Poza 45 warsztatami zrzeszonymi pod szyldem Premio TruckForce sieć posiada w Polsce również kilkanaście dodatkowych serwisów, które na mniejszą skalę są w stanie świadczyć usługi z zakresu naprawy i konserwacji ogumienia pojazdów użytkowych. Ponadto, klienci do dyspozycji mają ponad 50 serwisów mobilnych, które w razie potrzeby niosą pomoc w terenie, ale też odwiedzają floty, aby na miejscu zadbać o stan ogumienia pojazdów" - mówi Tomasz Drzewiecki, dyrektor ds. rozwoju sieci detalicznej Premio Opony-Autoserwis na Czechy, Słowację, Polskę, Węgry i Ukrainę.
Zakres usług serwisowych dla flot powinien obejmować nie tylko doraźną pomoc w razie awarii, ale także profilaktyczne przeglądy i doradztwo w kwestii doboru opon. Operatorzy flot powinni pamiętać, że prawidłowo dobrane ogumienie wysokiej jakości może pomóc w obniżeniu kosztów operacyjnych przedsiębiorstwa i zmniejszeniu zużycia paliwa. Serwisanci Premio TruckForce radzą, by decyzja zakupu ogumienia była poprzedzona analizą kilku istotnych właściwości produktów jak: opory toczenia, przebieg, przyczepność na mokrej nawierzchni, pojedynczy koszt przejechanego kilometra oraz trakcja zimowa. Użytkownicy mają do wyboru m.in. opony dedykowane do transportu dalekobieżnego, charakteryzujące się niskimi oporami toczenia i mniejszym zużyciem paliwa oraz produkty przeznaczone do transportu regionalnego, których istotnymi zaletami są wyższe przebiegi, lepsze właściwości podczas częstego hamowania, ruszania i pokonywania zakrętów.
Profilaktyka = oszczędność
Podstawową kwestią, o której powinni pamiętać wszyscy użytkownicy pojazdów, jest prawidłowa eksploatacja ogumienia, która ma istotny wpływ na ich zużycie oraz efektywność paliwową. Przestrzeganie zalecanego ciśnienia, monitorowanie stanu ogumienia oraz bieżnikowanie wydłuża cały proces życia opon oraz przekłada się na całościowe, niższe koszty ich użytkowania. Wskazanym rozwiązaniem jest również rotacja opon na poszczególnych osiach.
Bardzo ważny jest również stan pojazdu. „Zbieżność osi, geometria kół, stan hamulców i amortyzatorów wpływają na żywotność ogumienia, dlatego też należy je regularnie kontrolować oraz serwisować. Osie muszą mieć prawidłową zbieżność, gdyż jej brak prowadzi do szybszego zużycia opon i powoduje marnotrawstwo paliwa. Równie negatywnie na stan ogumienia oddziałują wyeksploatowane elementy podwozia i nieprawidłowa geometria kół. Ponadto wycieki oleju i paliwa na opony mogą spowodować ich uszkodzenie" - wyjaśnia Ryszard Kozłowski z serwisu Premio TruckForce Autocentrum Jacex w Kołobrzegu.
Kolejnym etapem istotnym dla wyeliminowania niespodziewanych przestojów pojazdów floty jest profesjonalna i bezpieczna obsługa techniczna. Ekspert Premio TruckForce zwraca uwagę, że powinno się na to składać kilka kroków, których nie wolno pomijać:
- unieruchomiony pojazd powinien być zabezpieczony klinami,
- pojazd powinien być podnoszony w przeznaczonych do tego punktach,
- po podniesieniu należy podstawić tzw. „kobyłki",
- opony należy zawsze pompować w klatce bezpieczeństwa,
- po odkręceniu nakrętek należy ułożyć je we właściwej kolejności w pojemniku (podczas przykręcania powinny wrócić na swoje miejsce),
- po zdemontowaniu koła z pojazdu szpilki, piasta i felga powinny zostać oczyszczone,
- przed montażem opony, miejsce osadzenia stopek opony na feldze również powinno zostać oczyszczone,
Ponadto Ryszard Kozłowski z serwisu Premio TruckForce Jacex zwraca uwagę, że do montażu opon należy używać odpowiedniej pasty, a ogumienie powinno być pompowane osuszonym powietrzem lub azotem. W trakcie usługi serwisowej należy też pamiętać o sprawdzeniu szczelności zaworów. „Zawsze wymieniamy wkładkę zaworu na nową, nakręcamy kapturek, a w przypadku kół bliźniaczych montujemy przedłużki. Jej brak może uniemożliwić kontrolę ciśnienia kół wewnętrznych w późniejszej eksploatacji. W trakcie prac serwisowych należy też zwrócić uwagę na coraz częściej stosowane w pojazdach ciężarowych czujniki ciśnienia, które podczas niepoprawnego montażu mogą ulec uszkodzeniu" - dodaje R. Kozłowski.
Po zamontowaniu opony, koła należy wyważyć - ta czynność powinna być powtarzana co 40 tys. km. Następnie powinny być one wycentrowane na piaście pojazdu za pomocą centrowników lub przeznaczonych do tego celu tulejek centrujących, a nakrętki dokręcone w odpowiedniej kolejności (na krzyż). Na zakończenie zaleca się dokręcenie kół kluczem dynamometrycznym z siłą odpowiednią dla danego pojazdu. Po zakończonej pracy montażowej serwisant powinien skalibrować system TPMS, jeśli jest w pojeździe. Ekspert Premio TruckForce podkreśla, że zawsze należy sprawdzić stan techniczny i ciśnienie we wszystkich kołach, łącznie z zapasowym. Dodatkowo kierowca powinien dostać zalecenie kontroli poprawności dokręcenia kół po przejechaniu około 50 km.
E-TRACK
Systematyczne wykonywanie przeglądów serwisowych, m.in. ogumienia pozwala na wykrycie nieprawidłowości i zmniejszenie ryzyka dodatkowych kosztów i przestojów. Jest to szczególnie istotne w przypadku flot, dlatego serwisanci Premio TruckForce na bieżąco informują klientów o stanie ogumienia, przesyłając raporty z inspekcji w formie elektronicznej. Co więcej, dzięki specjalnie opracowanemu narzędziu E-Track serwisanci, jak i operatorzy flot mają dostęp do pełnej historii obsługi i informacji o stanie ogumienia pojazdów, co pomaga uniknąć potencjalnych kosztów awarii, wpływając tym samym na ogólną efektywność kosztową świadczonych przez dane przedsiębiorstwo usług transportowych. Co ciekawe, do obsługi systemu potrzebny jest tylko telefon komórkowy lub tablet z zainstalowaną aplikacją, a jego działanie jest niezwykle intuicyjne. Podczas przeglądu serwisant zaznacza w aplikacji proponowane do przeprowadzenia naprawy lub, jeśli jest to już konieczne, sygnalizuje potrzebę wymiany opon. Wszystkie wprowadzone informacje zapisują się na koncie serwisu, na dedykowanej witrynie internetowej. Raport z inspekcji trafia od razu bezpośrednio do zarządzającego flotą, co ułatwia podjęcie właściwych działań.
„Współpraca z dobrym serwisem, wyposażonym w odpowiednie narzędzia i przeszkolony personel może być dla flot jednym z ważniejszych elementów na drodze do budowania przewagi konkurencyjnej i sukcesu firmy. Dlatego w tym aspekcie lepiej nie szukać pozornych oszczędności w doraźnej kooperacji z przypadkowymi warsztatami" - dodaje T. Drzewiecki.
Premio
Premio to obecnie ponad 130 punktów serwisowych typu fast-fit na terenie całej Polski, w których można serwisować opony, układy wydechowe i hamulcowe lub wymienić olej. W skład sieci wchodzi również 45 serwisów Premio TruckForce zajmujących się pojazdami ciężarowymi. Sieć Premio od początku swojego istnienia związana jest z marką Goodyear. Dlatego w punktach serwisowych w Polsce oferowane są przede wszystkim opony należących do amerykańskiego koncernu marek takich jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava czy polska Dębica.
| |
Komentarze (0)