Firma » Praca
„Przychodzi się do firmy, odchodzi od szefa” – czyli jak zatrzymać dobrego pracownika?
![]() |
| Zobacz więcej zdjęć » |
Znalezienie dobrego pracownika nie jest łatwe. Dlatego zarządzający obszarem HR coraz większą wagę przykładają do zatrzymania pracowników w firmie. Jest to istotne również w trakcie spowolnienia gospodarczego, gdy firmy ograniczają zatrudnienie, ale także starają się zatrzymać u siebie najlepszych, sprawdzonych już pracowników. Świadczą o tym wyniki „Globalnego Barometru HR 2013", ogólnoświatowego badania, przeprowadzonego przez Michael Page wśród ponad 4300 menadżerów i dyrektorów działów personalnych. Wedle badania aż 93% firm na świecie i 91% w Polsce szuka sposobu na utrzymanie satysfakcji pracowników z zatrudnienia. Jakie są to działania?
W Europie najwięcej firm planuje zwiększyć stabilność zatrudnienia poprzez oferowanie pracownikom pakietów szkoleniowych oraz zapewnienie szerokich możliwości rozwoju zawodowego. W ten sposób odpowiedziało 55% pytanych. Wiele firm (38%) stara się pomóc pracownikom w zachowaniu równowagi pomiędzy życiem zawodowym, a prywatnym np. poprzez możliwość pracy z domu, bądź szkolenia z zarządzania czasem. Są to rozwiązania najczęściej stosowane w Australii i Nowej Zelandii.
Podobnie jest w Polsce. W naszym kraju najczęściej wykorzystywanym sposobem przywiązywania pracowników do firmy są szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne - takiej odpowiedzi udzieliło 41% badanych szefów HR. Firmy stawiają również na budowanie przyjaznej dla zatrudnionych kultury organizacyjnej (41%) oraz zachowanie równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym (35%). W ramach budowy tej równowagi 67% badanych firm w Polsce zapewnia pracownikom pakiety rekreacyjne, np. karnety na siłownię lub fitness, 64% rozlicza godziny nadliczbowe w postaci dni wolnych od pracy, a 51% umożliwia pracę z domu - tymczasową, a także w częściowym lub pełnym wymiarze godzin. Która metoda zatrzymania pracowników jest najlepsza?
Według Pawła Wierzbickiego z Michael Page, największy wpływ na małą rotację kadr ma sprawna i doświadczona kadra menadżerska. „Nie bez przyczyny mówi się, że człowiek przychodzi do firmy, a odchodzi od szefa. Od jego postawy zależy w dużej mierze, czy pracownik ma poczucie, że się uczy, rozwija i podejmuje ciągle nowe wyzwania. To właśnie szef powinien kreować pozytywną atmosferę w zespole. Do tego potrzebne jest indywidualne i elastyczne podejście" - zauważa Executive Manager w Michael Page. Wiele firm stosuje takie właśnie podejście. Z tą opinią zgadza się Stephane Fayol, Dyrektor Personalny francuskiej firmy Terreal: „W centrum naszej strategii utrzymania pracowników znajdują się menadżerowie. Mają oni wpływ nie tylko na wyniki pracy zespołu, ale i na utrzymanie w nim wysokiego morale" napisał w ankiecie towarzyszącej badaniu.
A pieniądze? Nie zaskakuje fakt, że w obecnej sytuacji ekonomicznej nie jest to metoda często wykorzystywana - wg. ankietowanych to najtrudniejszy do zrealizowania sposób utrzymania pracowników. Na świecie 47% firm ma zamiar uwzględnić ten aspekt w swojej strategii. W Polsce tylko 27%. Zdaniem Pawła Wierzbickiego pieniądze to jednak nie wszystko. „Czasy są ciężkie, nie wszystkie firmy po prostu stać na dodatkowe bonusy finansowe. W tej sytuacji to właśnie dobra atmosfera w zespole i możliwość podnoszenia kwalifikacji, sprawiają, że pracownik woli pracować w tej, a nie w innej firmie" - dodaje Wierzbicki.
„Globalny Barometr HR 2013" Michael Page jest dostępny do pobrania bezpłatnie na stronie www.michalepage.pl.

Gdzie po gotowe, nowe mieszkania? Ile kosztują?
Polski kapitał idzie po swoje
Pełne ciepła prezenty i świąteczne dodatki do domu z ekspresową dostawą pod drzwi - Homla i Wolt
Rodzinna pasja i spełnione marzenie „Galanta opowieść o Łodzi” pomoże najmłodszym poznawać miasto
Komentarze (0)