Rozrywka i wypoczynek » Sport
Rower skrojony na miarę!
Zobacz więcej zdjęć » |
Poszukiwania roweru rozpocznijmy od dokładnego zastanowienia się, gdzie i jak często będziemy go używać. Zamierzamy nim jeździć codziennie do pracy, wziąć go na wakacyjny wypad nad morze czy może planujemy poszaleć na górskich ścieżkach? Powierzchnia, po której będziemy się poruszać to podstawowy czynnik, którym powinniśmy kierować się przy wyborze typu roweru.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Jaki teren, taki rower
Jeśli jeździmy wyłącznie po mieście, w większości po zwykłych utwardzonych drogach, zdecydujmy się na produkt typu city (popularny rower miejski) lub fitness. Wygodne siedzenie, większe koła, węższe opony, skuteczne hamowanie i kierownica ustawiona znacznie wyżej niż siodełko to elementy, dzięki którym produkt będzie nam służył jako codzienny, wygodny środek transportu do pracy lub szkoły. Osoby, które głównie poruszają się po mieście, ale planują także wycieczki poza jego teren, na mniej utwardzone nawierzchnie, powinny wybrać model typu cross lub trekking. Te uniwersalne rowery polecane są amatorom weekendowych wycieczek za miasto. Cyklistom jeżdżącym przede wszystkim za miastem, w nierównym terenie, najlepiej będzie kupić rower górski typu hardtail lub full suspension. - wskazuje Michal Wiesenganger, specjalista z firmy Kellys Bike.
Rowery do jazdy sportowej
Dla fanów długich wypraw szosowych idealny będzie dostosowany do twardej nawierzchni drogowej rower typu road. Na rynku znajdziemy także produkty dopasowane do potrzeb osób poruszających się na rowerach po terenach górskich i leśnych. Amatorom tego typu, czasem ekstremalnych, rozrywek poleca się rowery mtb hardtail. Do jazdy po wyjątkowo trudnych terenach odpowiedni będzie natomiast model full suspension - z pełnym zawieszeniem, które zniesie eksploatację na największych nierównościach.
Rower należy przymierzyć
Jeżeli wiemy już, jakiego typu roweru szukamy, nadszedł czas na dopasowanie modelu do naszego ciała. Oprócz płci trzeba wziąć pod uwagę wzrost, wagę, ale także proporcje naszej sylwetki. To do nich musimy dopasować wielkość ramy, wysokość siodełka i wspornika kierownicy, wielkość kół oraz geometrię roweru. Bardzo istotną kwestią jest, by samodzielnie przymierzyć rower do siebie. Tabele rozmiarów dostępne na stronach internetowych nie do końca uwzględniają rozmiary poszczególnych części produktu. Przymierzając rower powinniśmy sprawdzić kilka elementów. Przede wszystkim musimy czuć się na nim wygodnie. Bardzo ważna jest pozycja, w której się znajdujemy, siedząc na rowerze. Nie możemy być zgarbieni. Nie tylko będzie nam niekomfortowo, ale także negatywnie wpłynie to na nasz kręgosłup i stawy. Prawidłowa postawa na rowerze jest uzależniona od przeznaczenia sprzętu. Jazda sportowa wymaga nachylenia ciała pod kątem 30 stopni, podczas gdy jazda rekreacyjna nachylenia pod kątem 50 stopni. Siedząc na rowerze musimy mieć swobodną możliwość postawienia obydwu dłoni (bez zgiętych nadgarstków) na kierownicy, hamulcach i manetce, czyli elemencie sterującym przerzutkami. - radzi ekspert z Kellys.
Jedną z istotniejszych kwestii jest również dopasowanie roweru do naszego wzrostu. Jak to sprawdzić? Siedząc na siodełku noga oparta o pedał w najniższym jego położeniu powinna być prawie prosta. Jeżeli regulujemy siodełko, a dalej takiej pozycji nie możemy osiągnąć, to na pewno ten model nie jest dostosowany do naszej wysokości. Aby prawidłowo przymierzyć się do roweru najlepiej jest skorzystać z pomocy drugiej osoby, która oceni naszą pozycję.
Cena za jakość?
Wybierając rower na pewno zauważymy duże rozbieżności cenowe między modelami. Koszt, jaki musimy ponieść uzależniony jest od typu modelu, ale także materiału, z którego jest on wykonany czy wykorzystanych podzespołów. Za co warto zapłacić więcej, by w pełni korzystać z wybranego produktu?
Rama - karbon czy aluminium?
Ważną decyzją, którą musimy podjąć kupując rower jest materiał, z którego wykonana jest rama. Obecnie najczęściej wybieramy pomiędzy najpopularniejszym aluminium a nowocześniejszym, ale droższym karbonem.
Rama z karbonu jest wyjątkowo lekka (waży od 0,8 do 1,4 kg) i wytrzymała. Wyróżnikiem tego materiału jest wysoce zorganizowana struktura. Dzięki niej rower lepiej absorbuje drgania, co przekłada się na łatwiejsze pokonywanie nierówności terenu. Co ciekawe, sam karbon nie jest sztywnym ani trwałym tworzywem. To odpowiednio zaprojektowana konstrukcja i najnowsze technologie przetwarzania włókien węglowych pozwalają na uzyskanie z niego sztywnej ramy o wyjątkowo niskiej masie. Wadą takiego rozwiązania, wynikającą z niskiej odporności tworzywa na uderzenia, jest duże prawdopodobieństwo uszkodzenia ramy w razie upadku roweru. Z tego powodu decydują się na nią raczej profesjonaliści i osoby posiadające dobrą technikę jazdy.
Rama aluminiowa jest trochę cięższa od karbonowej, ale dużo bardziej wytrzymała. To ją powinni wybrać amatorzy i osoby używające roweru jedynie w celach rekreacyjnych.
Amortyzatory - warto czy nie warto?
Elementami dodatkowymi, które wpływają na cenę roweru, są amortyzatory. To, czy będą nam potrzebne zależy od sposobu eksploatacji sprzętu. Jeżeli jeździmy rowerem prawie wyłącznie po równych nawierzchniach - szosie czy ścieżkach rowerowych - nie jest to dla nas niezbędny komponent. Natomiast w innych wypadkach, ich brak stanowiłby już dyskomfort dla użytkownika. Ważne jest, aby amortyzatory były dobrane do typu roweru i miejsc, po których będziemy się poruszać. Cechą, która określa amortyzator jest skok czy jego maksymalne ugięcie. Jeśli wybieramy do jazdy trudniejsze powierzchnie, potrzebujemy amortyzatorów o większym skoku. I tak do jazdy po mieście rowerem miejskim czy trekkingowym wystarczający będzie skok 50-63 mm. Zapewni on komfort rowerzyście pokonującemu krawężniki czy miejskie ulice, na których od czas do czasu pojawiają się dziury. Do roweru crossowego, którym poruszamy się często poza miastem, po nieutwardzonych drogach dobry będzie amortyzator o skoku 63-75 mm. Rowery przeznaczone do ostrzejszej jazdy w trudnym terenie, tj. hardtail i full suspension, wyposażone powinny być w amortyzatory o skoku co najmniej 100 mm.
Amortyzacja to dodatkowy koszt od 300 do nawet 3500 zł. Zwiększy ona wagę sprzętu o 1-3 kg, ale znacznie wpłynie na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Do prawidłowego działania amortyzatora niezbędna będzie jego regularna konserwacja. W sklepach znajdziemy specjalne oleje przystosowane do zabezpieczania tych elementów roweru.
Hamulce - tarczowe czy V-brake?
Osobom jeżdżącym głównie w terenie poleca się zainwestować w hamulce tarczowe. Koszt ich zakupu waha się od 400 do 1000 zł za komplet. Oprócz ceny zwiększą one wagę roweru i będą wymagać zabiegów konserwacyjnych, ale sprawdzą się dużo lepiej, kiedy potrzebne jest szybkie, skuteczne i długie hamowanie. Natomiast dla roweru używanego w mieście w zupełności wystarczą hamulce typu V-brake - są tańsze, lżejsze i łatwe w utrzymaniu.
TABELA. Dopasowanie wzrostu rowerzysty do wielkości roweru w zależności od średnicy koła.
26" | |||
Wzrost rowerzysty | Rozmiar ramy w calach | Rozmiar ramy w mm | Rozmiar ramy symbol |
150 cm - 160 cm | 15" | 380 mm | XS |
160 cm - 175 cm | 17" | 430 mm | S |
176 cm - 185 cm | 19" | 480 mm | M |
186 cm - 195 cm | 21" | 530 mm | L |
196 cm wzwyż | 23" | 580 mm | XL |
27,5" | |||
Wzrost rowerzysty | Rozmiar ramy w calach | Rozmiar ramy w mm | Rozmiar ramy - symbol |
151 cm - 161 cm | 15" | 380 mm | XS |
162 cm - 176 cm | 17" | 430 mm | S |
177 cm - 186 cm | 19" | 480 mm | M |
187 cm - 196 cm | 21" | 530 mm | L |
197 cm wzwyż | 23" | 580 mm | XL |
29" | |||
Wzrost rowerzysty | Rozmiar ramy w calach | Rozmiar ramy w mm | Rozmiar ramy - symbol |
152 cm - 162 cm | 15" | 380 mm | XS |
163 cm - 177 cm | 17" | 430 mm | S |
178 cm - 187 cm | 19" | 480 mm | M |
188 cm - 197 cm | 21" | 530 mm | L |
198 cm wzwyż | 23" | 580 mm | XL |
Dane w tabeli mają charakter poglądowy. Rekomenduje się osobiste przymierzenie roweru.
Komentarze (0)