Firma » Tax

Środki trwałe - mieszkanie i auto

Środki trwałe - mieszkanie i auto
Zobacz więcej zdjęć »
Poniżej przedstawiamy krótkie zestawienie zasad szczególnych związanych z amortyzacją samochodów i mieszkań.

Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowe to wartości niematerialne i prawne, a nie środki trwałe. Nie da się ich ulepszyć czy remontować, wszelkie inwestycje to inwestycje w obcym środku trwałym - w lokalu stanowiącym własność spółdzielni, a nie podatnika.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

kredyty mieszkaniowe

Nie podlegają amortyzacji budynki mieszkalne wraz ze znajdującymi się w nich dźwigami lub lokale mieszkalne, służące prowadzonej działalności gospodarczej lub wydzierżawiane albo wynajmowane na podstawie umowy, jeżeli podatnik nie podejmie decyzji o ich amortyzowaniu.

Jeżeli tylko część nieruchomości, w tym budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej bądź wynajmowana lub wydzierżawiana - odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w wysokości ustalonej od wartości początkowej nieruchomości, budynku lub lokalu odpowiadającej stosunkowi powierzchni użytkowej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej, wynajmowanej lub wydzierżawianej, do ogólnej powierzchni użytkowej tej nieruchomości, budynku lub lokalu.

Podatnicy mogą ustalić wartość początkową budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych: wynajmowanych, wydzierżawianych albo używanych przez właściciela na cele prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, przyjmując w każdym roku podatkowym wartość stanowiącą iloczyn metrów kwadratowych wynajmowanej, wydzierżawianej lub używanej przez właściciela powierzchni użytkowej tego budynku lub lokalu i kwoty 988 zł, przy czym za powierzchnię użytkową uważa się powierzchnię przyjętą dla celów podatku od nieruchomości. W takim wypadku nie ujmują lokalu w ewidencji środków trwałych. Jeżeli mowa jest o prawie spółdzielczym, a nie o własności, to taka decyzja skutkuje stawką amortyzacji 1,5% zamiast 2,5%.

W razie gdy składnik majątku stanowi współwłasność podatnika, wartość początkową tego składnika ustala się w takiej proporcji jego wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego składnika majątku; zasada ta nie ma zastosowania do składników majątku stanowiących wspólność majątkową małżonków, chyba że małżonkowie wykorzystują składnik majątku w działalności gospodarczej prowadzonej odrębnie.

Bez względu na wykorzystywanie w działalności gospodarczej, nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej (ewentualnie tylko przychód ze sprzedaży nieruchomości) przychód z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Auto

Od 1 stycznia 2007 r. stosować należy definicję samochodu osobowego, znajdującą się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Samochód osobowy jest to pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:

  • pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanego na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,
  • pojazdu samochodowego mającego więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u którego długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków,
  • pojazdu samochodowego, który ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków,
  • pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,
  • pojazdu samochodowego będącego pojazdem specjalnym w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy o podatku od towarów i usług,

W amortyzacji używanych lub ulepszonych samochodów, w tym samochodów osobowych, metodą liniową można stosować stawki indywidualne, ale okres amortyzacji nie może być krótszy niż 30 miesięcy. Podatnicy, którzy rozpoczęli amortyzację przy wykorzystaniu tych stawek w roku 2006, kontynuują tę amortyzację przy minimalnych okresach amortyzacji obowiązujących w roku 2006.

Od środków transportu, ale bez samochodów osobowych (aut bez homologacji innej niż osobowy oraz o ładowności nie przekraczającej 500kg), można stosować korzystną amortyzację 30% w miesiącu przekazania do używania. Podatnicy, którzy rozpoczęli amortyzację tą metodą w roku 2006, kontynuują tę amortyzację przy zastosowaniu przepisów obowiązujących w roku 2006.

W stosunku do środków transportu, używanych bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych albo wymagających szczególnej sprawności technicznej, można stosować podwyższone stawki amortyzacyjne - przy zastosowaniu w tym okresie współczynników nie wyższych niż 1,4. Podatnicy, którzy rozpoczęli amortyzację przy wykorzystaniu tych stawek w roku 2006, kontynuują tę amortyzację przy zastosowaniu zasad obowiązujących w roku 2006.

Samochodów przeznaczonych do odsprzedaży przed upływem roku w ogóle nie trzeba amortyzować, można wydatki z tytułu zakupu zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu jako pozostałe wydatki. Jeżeli jednak dodatkowo w celu odliczenia pełnego VAT traktowane są jako towar - trzeba będzie wykazać takie auto w spisie z natury na koniec roku podatkowego.

Nie uznaje się za koszty uzyskania przychodu:

  • odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20.000 EURO przeliczonej na złote według kursu średniego EURO ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania;
  • poniesionych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, z wyjątkiem dot. delegacji, z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności gospodarczej podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1 km przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra; w celu ustalenia faktycznego przebiegu samochodu podatnik jest obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu;
  • strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym AC;
  • składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20.000 EURO, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia,

(przy czym ilekroć wyżej jest mowa o samochodzie osobowym - rozumie się przez to każdy samochód, który nie posiada homologacji producenta lub importera wymaganej dla samochodów innych niż osobowe oraz którego dopuszczalna ładowność nie przekracza 500 kg).

kredyt samochodowy

Na przykład:

Cena nabycia samochodu osobowego 115'000 zł brutto, czyli 94'262 zł + 22% VAT 20'738 zł. Podatek VAT odliczony 6'000zł.

Wartość początkowa pojazdu wyniesie 115'000zł - 6'000zł = 109'000zł. Okres amortyzacji 60 miesięcy (20% rocznie). Takie dane należy ująć w ewidencji środków trwałych.

Koszty uzyskania przychodu stanowią odpisy amortyzacyjne naliczone od równowartości co najwyżej 20'000 euro, czyli w omawianym przypadku 77'000 zł = 20'000 euro x 3,85 zł / 1 euro

W pierwszych 12 miesiącach odpisy amortyzacyjne wyniosą 20% x 109'000 zł czyli 21'800 zł (takie dane należy ująć w ewidencji środków trwałych), jednak do kosztów uzyskania przychodów w księdze przychodów i rozchodów można zaliczyć jedynie odpisy w kwocie 20% x 77'000 zł czyli 15'400 zł.

więcej o samochodzie w firmie

UWAGA! Podatkowe skutki usunięcia kratki

Usunięcie kratki następować będzie najczęściej w sytuacji, gdy posiadanie kratki nie będzie już gwarantować prawa do odliczenia VAT przy zakupie pojazdu czy paliwa do niego. Zatem usunięcie kratki i zarejestrowanie pojazdu jako osobowego nie zmieni nic w prawie do odliczenia podatku VAT. Jednak nie powinni usuwać kratki podatnicy:

  • dokonujący odliczeń podatku VAT zawartego w czynszach leasingowych przy kontynuacji odliczeń (rejestracja umowy w US), gdyż jej brak oznacza utratę prawa do odliczenia VAT na zasadzie kontynuacji (zwykle jednak leasingodawca nie zezwoli na taką ingerencję w przedmiot leasingu);
  • posiadający pojazdy spełniające warunki odliczenia VAT według znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli w razie zmian mogliby utracić prawo do odliczenia.

W żadnym jednak wypadku usunięcie kratki nie spowoduje wstecznie braku prawa do odliczenia VAT przy zakupie pojazdu czy paliwa. Jedynymi skutkiem będzie w zasadzie brak prawa do odliczenia VAT przy zakupie paliwa - od daty zmiany.

W przypadku usunięcia kratki z pojazdów warto pamiętać, że:

  • nie stanowią kosztów uzyskania przychodu odpisy amortyzacyjne w części ustalonej od wartości samochodu przekraczającej 20'000 euro (kurs średni NBP z dnia przekazania samochodu do używania); w takim wypadku część odpisów może nie stanowić kosztu uzyskania przychodu;
  • w przypadku użytkowania samochodów osobowych nie ujętych w ewidencji środków trwałych podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz nie stanowiących majątku podatnika podatku dochodowego od osób prawnych niezbędne będzie prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu - pod rygorem niemożności zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

W związku z odłączeniem kratki pojawia się pytanie o dalszą amortyzację zmienionego środka trwałego, albo o skutki wytworzenia nowego środka trwałego - samochodu osobowego z samochodu ciężarowego. Zespół PIT.pl przychyla się do stanowiska, w myśl którego w sytuacji omawianej następuje wytworzenie nowego środka trwałego, co wiąże się z obowiązkiem ustalenia jego wartości początkowej jako wartości samochodu ciężarowego pomniejszonej o wartość kratki, z uwzględnieniem odpisów amortyzacyjnych. Warto jednak zwrócić uwagę, że Urząd Skarbowy Warszawa-Praga w piśmie nr US34/DD1/415/750/04 z 9 lipca 2004r. stwierdza, iż demontaż przegrody (kratki) nie wiąże się z wytworzeniem nowego środka trwałego, amortyzacja biegnie w dalszym ciągu od pierwotnej wartości początkowej (z ograniczeniem wynikającym z limitu dot. samochodów osobowych).

więcej o samochód a VAT

Uwaga ! Darowizna samochodu osobowego

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych darowizna spowoduje jedynie zaprzestanie naliczania odpisów amortyzacyjnych, bez żadnych innych konsekwencji podatkowych. W zakresie podatku VAT darowizna samochodu osobowego stanowić będzie czynność opodatkowaną VAT tylko wtedy, gdy przy nabyciu podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT (nawet jeżeli z tego prawa nie skorzystał). W takiej sytuacji darowiznę należy opodatkować stawką taką, jak przy sprzedaży, a podstawą opodatkowania będzie cena zakupu czy koszt wytworzenia. Przy darowiźnie samochodu osobowego nabytego po 30 kwietnia 2004 r. i użytkowanego ponad pół roku nie wystąpi VAT przy darowiźnie, a jedynie obowiązek skorygowania VAT odliczonego przy zakupie (w przypadku darowizny w przeciągu 5 lat od nabycia). Z tego też powodu opłacalne może być darowanie pojazdu wykupionego z leasingu - np. pełnoletniemu dziecku, które może z takim pojazdem zrobić co zechce, nawet sprzedaż po sześciu miesiącach kalendarzowych z dużym zyskiem, bez żadnego podatku dochodowego czy VATu.



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

sp

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »