Motoryzacja » Samochody
Studyjne Polo BlueMotion
Zobacz więcej zdjęć » |
Przed jej rozpoczęciem trzeba jednak doprowadzić do końca prace konstrukcyjne nad zupełnie nowym silnikiem TDI z wtryskiem Common Rail o pojemności 1.2 litra. I właśnie nad tym pracuje teraz intensywnie zespół prowadzony przez dr Ulricha Hackenberga, Członka Zarządu Volkswagena ds. Rozwoju.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Zakładam - powiedział dr Ulrich Hackenberg - że będziemy mogli rozpocząć produkcję w lutym 2010 roku. Silnik i pozostałe systemy Polo BlueMotion działają już tak dobrze, że najprawdopodobniej wejdziemy na rynek w planowanym terminie.
Systemy Polo BlueMotion to między innymi automatyczny system Start-Stop i układ odzysku energii hamowania. Już tylko te dwie technologie obniżają spalanie trzycylindrowego silnika o mocy 55 kW/75 KM nawet o 0,25 litra na 100 kilometrów.
W studyjnym Polo BlueMotion, ważącym zaledwie 1.080 kilogramów, Volkswagen zastosuje cały zestaw rozwiązań poprawiających efektywność. Należy do nich między innymi pakiet udoskonaleń aerodynamicznych z obniżonym o 10 milimetrów nadwoziem: zoptymalizowane pod względem opływu powietrza podwozie oraz opony o niewielkich oporach toczenia na lekkich, 15-calowych obręczach. W sumie wszystkie te zmiany pozwolą na zaoszczędzenie 0,9 litra w porównaniu z Polo TDI o takiej samej mocy. Wartość emisji dwutlenku węgla została zmniejszona o około 20 procent.
Do innych elementów wyróżniających studyjne Polo BlueMotion należy również indywidualnie dostosowane wyposażenie wnętrza z tapicerką Power On oraz wskaźnik optymalnego biegu i kontrolka ubytku ciśnienia powietrza w kołach. Model studyjny pokryty jest nowym lakierem w kolorze niebieskim Emotion.
System Start-Stop w szczegółach
Szczególnie interesujący jest sposób działania całkowicie intuicyjnie obsługiwanego systemu Start-Stop: kierowca studyjnego Polo BlueMotion zbliża się do czerwonego światła, przyhamowuje i zatrzymuje Volkswagena, drążek zmiany biegów ustawia na luz i zdejmuje nogę ze sprzęgła. Powoduje to natychmiastowe wyłączenie silnika. Na wskaźniku wielofunkcyjnym ukazuje się symbol Start-Stop. Gdy tylko światła sygnalizacji zmienią się na żółte, kierowca wciska sprzęgło, silnik uruchamia się, a symbol Start-Stop gaśnie. Teraz wystarczy wybrać bieg i ruszyć.
Odzyskiwanie energii
Odzyskiwanie energii (rekuperacja) pozwala w możliwie optymalny sposób odzyskać energię, która powstaje w czasie jazdy. Podczas fazy toczenia się lub hamowania, a więc zawsze wtedy, gdy kierowca zdejmie nogę z gazu, napięcie prądnicy (alternatora) jest wykorzystywane do doładowania akumulatora samochodu.
Dzięki takiemu sterowaniu alternatorem, w zależności od stopnia sprawności silnika i zawsze optymalnie naładowanemu akumulatorowi, napięcie prądnicy może być obniżone - na przykład przy przyspieszaniu lub utrzymywaniu żądanej prędkości. Możliwe jest nawet całkowite wyłączenie alternatora. A to odciąża silnik i obniża spalanie. Aby wykorzystać zjawisko odzyskiwania energii konieczne jest specjalne oprogramowanie układu zarządzania energią oraz modyfikacja oprogramowania modułu sterowania silnika.
Nowa marka parasolowa BlueMotion Technologies
Volkswagen zaprezentował studyjne Polo pod nową marką parasolową BlueMotion Technologies. Obejmuje ona technologie, które w znacznym stopniu obniżają zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. BlueMotion Technologies to takie rozwiązania jak zastosowany w studyjnym Polo BlueMotion system Start-Stop oraz odzyskiwanie energii, nowoczesny katalizator SCR i stosowany już z powodzeniem w USA katalizator NOx, napęd elektryczny i hybrydowy, a także systemy napędowe jak na przykład nowy TSI EcoFuel.
Początkiem wyjątkowo oszczędnych i ekologicznych produktów był Volkswagen Polo BlueMotion, który już w 2006 roku jako pierwszy pięcioosobowy samochód zużywał 3,8 litra paliwa na 100 km. Studyjne Polo BlueMotion 2009 obniżyło tę wartość o 0,5 litra.
Spektrum aktualnych modeli BlueMotion obejmuje serię Golfów, Jetty, Caddy, Tourana, Sharana oraz modele Passat i Passat Variant. O tym, jak dużym powodzeniem cieszy się BlueMotion świadczy analiza „Deutsche Automobil Treuhand DAT" - najstarszej instytucji badającej rynek samochodowy. Badanie przeprowadzone przez DAT na reprezentacyjnej grupie konsumentów wykazało, że 85 procent niemieckich kierowców zna nazwę BlueMotion. Drugi w kolejności konkurent uzyskał stopień znajomości wynoszący tylko 36 procent.
Nadesłał:
ap
|
Komentarze (0)