Firma » Biznes

W EUROPIE BUDUJE SIĘ OBECNIE 50% WIĘCEJ POWIERZCHNI HANDLOWYCH NIŻ ROK TEMU

- Turcja, Rosja, Ukraina i Polska to najaktywniejsze rynki - - W Warszawie nadal brakuje wysokiej jakości powierzchni handlowych -



Warszawa, 15 sierpnia 2013 roku – Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBRE, największą na świecie firmę doradczą w sektorze nieruchomości komercyjnych, obecnie w Europie w budowie znajduje się rekordowa ilość powierzchni handlowych, bo aż 11,9 miliona mkw. Stanowi to 50% wzrost w ujęciu rocznym  w porównaniu do 2012 roku, kiedy w budowie było 7,2 miliona mkw. W Polsce powstaje obecnie 750.467 mkw nowoczesnych powierzchni handlowych.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

 Polska

Całkowita podaż powierzchni handlowych w Polsce w wynosi 9,3 miliona metrów kwadratowych w 420 obiektach. Ponad połowa powierzchni zlokalizowana jest w największych polskich aglomeracjach: w Warszawie (1,4 miliona mkw w 42 centrach), w Katowicach (1,03 miliona mkw), w Trójmieście (blisko 620.000 mkw), we Wrocławiu (540.000 mkw), w Łodzi i Poznaniu (po 510.000 mkw) oraz  Krakowie (495.000 mkw). Nowoczesne powierzchnie handlowe w przeważającej mierze zlokalizowane są w centrach handlowych, ale także w parkach handlowych i centrach outletowych. Trójmiasto posiada najwyższe nasycenie powierzchniami handlowymi, wskaźnik ten wynosi 500 mkw na 1.000 mieszkańców. Wśród dużych miast najniższy wskaźnik notowany jest w aglomeracji krakowskiej – 250 mkw/1.000 mieszkańców. Średnie nasycenie dla ośmiu aglomeracji wynosi 413 mkw/1.000 mieszkańców, a uwzględniając powierzchnie aktualnie w budowie, jest to 444 mkw/1.000 mieszkańców.

 

“Na ogół rynek uznaje się za nasycony, jeżeli wskaźnik wynosi 750 mkw na każdy tysiąc mieszkańców. Warto jednak pamiętać, że każde miasto jest osobnym przypadkiem i oprócz tradycyjnych powierzchni handlowych, są także nisze rynkowe, które są w stanie pomieścić takie projekty jak parki handlowe, centra handlowe czy centra specjalistyczne. W siedmiu największych polskich aglomeracjach odsetek wolnych powierzchni jest stosunkowo niewielki i waha się w granicach od 1,6% w aglomeracji katowickiej  do 4,5% w Krakowie. Wolne powierzchnie znajdują się zazwyczaj w mniej atrakcyjnych obiektach, podczas gdy w centrach handlowych najwyższej jakości nie ma dostępnych miejsc” powiedziała Beata Kokeli, senior director, Dział Powierzchni Handlowych, CBRE w Polsce.

 

W 2012 roku odnotowano gwałtowny wzrost liczby niewielkich centrów i parków handlowych o powierzchni nie przekraczającej 5.000 mkw, jak np. budowane przez  Czerwoną Torebkę, Dekadę i Budrem. Ponadto rośnie też liczba centrów outletowych – w marcu 2012 roku otwarty został  Factory Outlet Annopol, ukończone zostały także Szczecin Outlet Park i Ptak Outlet w Rzgowie koło Łódzi.

 

“Spośród wszystkich polskich aglomeracji warszawski rynek powierzchni handlowych pozostaje jednym z najmniej nasyconych – wskaźnik nasycenia wynosi 443 mkw na 1.000 mieszkańców. W pierwszej połowie 2013 roku, dzięki ukończeniu trzech obiektów, podaż nowych powierzchni wzrosła o blisko 40.000 mkw, a kolejne 5.300 mkw zostanie oddane do użytku w październiku, po ukończeniu budowy centrum obiektu wielofunkcyjnego Plac Unii. W fazie planowania znajduje się obecnie kilka projektów, m.in. GTC Wilanów i Białołęka, Galeria Nova w Piasecznie czy Galeria Kabaty, jednak w ostatnim czasie w Warszawie nie rozpoczęła się ani jedna budowa, zatem w 2014 roku podaż nowych powierzchni będzie mocno ograniczona. Między innymi z tego powodu ulice handlowe w Warszawie rozkwitają. Obszar pomiędzy ul. Świętokrzyską a Placem Zbawiciela wyłania się jako wiodąca strefa handlowa w Warszawie i rozszerza się obecnie wzdłuż Traktu Królewskiego i ul. Marszałkowskiej oraz ulic Brackiej i Mokotowskiej” dodała Beata Kokeli.

 

Europa Wschodnia

Nowe centra handlowe powstają przede wszystkim na rynkach wschodzących, z czego  największy odsetek, aż 74%, w Europie Wschodniej. Eksperci CBRE oczekują, że największa aktywność będzie miała miejsce w Turcji. W Stambule w budowie znajduje sie obecnie 37 centrów handlowych, a największe z nich będzie miało 150.000 mkw powierzchni do wynajęcia.

 

Inne rynki Europy Wschodniej, ma których wiele się dzieje to Rosja (2,88 milionów mkw powierzchni handlowych w budowie) i Ukraina (789.888 mkw). Aktywność w Rosji koncentruje się głównie w Moskwie, gdzie na przestrzeni najbliższych dwóch do trzech lat do użytku oddanych zostanie 1,4 miliona mkw. W Ukrainie budowane obecnie obiekty handlowe stanowią 38% całkowitego zasobu powierzchni handlowych w tym kraju, co po oddaniu ich do użytku znacząco podniesie dostępność nowoczesnych powierzchni handlowych.

 

Eksperci są zdania, że w 2013 roku w całej Europie ilość oddanych do użytku powierzchni handlowych osiągnie poziom porównywalny do ubiegłorocznego. W pierwszym półroczu 2013 roku było to 1,5 miliona mkw, a w 2012 roku – 3 44 miliona mkw w 100 obiektach.

 

“Gwałtowny wzrost aktywności związanej z budową nowych powierzchni handlowych na rynkach wschodzących spowodowany jest powiększającą się klasą średnią, postępującą urbanizacją oraz rosnącym zapotrzebowaniem konsumentów na coraz lepszą jakość w handlu. Najemcy prześcigają się w czerpaniu korzyści z tych nowych możliwości. Obserwujemy też znaczący trend polegający na modernizowaniu i repozycjonowaniu istniejących obiektów. Właścicielom centrów handlowych zależy na wzbogaceniu doboru najemców (tzw. tenant mix), aby stały się one jeszcze bardziej atrakcyjne w oczach sieci handlowych. Zjawisko to dotyczy przede wszystkim Włoch i Polski” powiedział Neville Moss, szef Działu Badań Powierzchni Handlowych EMEA, CBRE.

 

- KONIEC -

 

CBRE to największa na świecie firma doradcza działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych (pod względem przychodów za rok 2012), a także jedna z 500 wiodących firm świata według rankingów magazynu Fortune oraz agencji ratingowej Standard & Poor’s. CBRE, z siedzibą główną w Los Angeles, zatrudnia około 37 000 pracowników i obsługuje inwestorów, właścicieli oraz najemców nieruchomości
w ponad 300 biurach na całym świecie (nie wliczając firm stowarzyszonych i partnerskich). Zakres usług świadczonych przez CBRE obejmuje: doradztwo strategiczne w zakresie inwestycji i wynajmu, usługi korporacyjne, usługi zarządzania nieruchomościami oraz projektami, administrację firm, bankowość hipoteczną, wyceny, usługi deweloperskie, usługi zarządzania inwestycjami oraz usługi konsultingowe
i analityczne. Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej
www.cbre.com.



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Questia Sp. z o.o. Communications Management Consultants
http://www.questiapr.pl/

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »