Firma » Reklama
W poszukiwaniu inspiracji lub... gotowca
Zobacz więcej zdjęć » |
Stąd idea serwisów prasowych - źródła profesjonalnie napisanych artykułów, materiałów eksperckich czy wywiadów - dostępnych dla wszystkich - do obróbki lub "na gotowo".
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Nie tylko dla PR
Serwisy prasowe to nie tylko narzędzie agencji PR szukających miejsc do publikacji materiałów. To niezwykle bogate źródło wiarygodnych informacji także dla dziennikarzy. Publikując materiał w tego typu serwisie, jego autor zrzeka się bowiem praw do danego komunikatu, zaświadczając jednocześnie prawdziwość przekazanych informacji. Dodatkowo wyraźny podział na kategorie sprawia, że inspirację znajdują tu zarówno dziennikarze z tytułów ogólnopolskich, lokalnych, jak i branżowych.
Zamieszczane artykuły mogą być inspiracją do stworzenia własnych materiałów lub dać możliwość bezpłatnego przedruku i wykorzystania zdjęć. Niestety w wielu przypadkach działa to na zasadzie "coś za coś". Na przykład serwis OtoPR.pl pozwala na wykorzystanie informacji z portalu w innych mediach pod warunkiem podania źródła informacji, czyli aktywnego linku. Podobnie jest na Publikuj.org, który umożliwia przedruk materiału wyłącznie w całości, a dodatkowo wymaga udostępnienia informacji o autorze i źródle pochodzenia.
Czas to pieniądz
Agencje PR nie zawsze są w stanie na czas udostępnić komunikaty prasowe. Korzystanie z serwisów prasowych jest gwarancją znalezienia informacji, która dziennikarza interesuje. Mimo że rejestracja zniechęca ludzi do publikowania swoich komunikatów, to dla dziennikarza jest potwierdzeniem, że autor zapoznał się z regulaminem serwisu i akceptuje wszelkie postanowienia w nim zawarte. Należy do nich chociażby zgoda na bezpłatne przedrukowanie informacji i wykorzystanie zdjęć lub innych form utrwalenia sytuacji, o której pisze.
Z tego powodu większość serwisów wymaga rejestracji przed publikacją informacji. Wyjątkiem jest Portal Prasowy, który umożliwia zamieszczenie tekstu w serwisie po przesłaniu jej w wiadomości e-mail i zaakceptowaniu treści przez moderatorów - pamiętajmy jednak, że jest to usługa płatna. Podobnie działa darmowy Publikuj.org czy kontakt24.tvn.pl, gdzie wpisy dodaje się przez wbudowany edytor. Z kolei podczas weryfikacji użytkownika na portalu RzecznikPrasowy.pl sprawdzana jest zgodność domeny, na której założony jest adres e-mail zainteresowanego, z nazwą firmy w której pracuje.
Wydaje się, że najbardziej o jakość udostępnianych informacji dba serwis Otwarty.pl. Wszystkie zgłoszenia podlegają weryfikacji i dopiero pozytywna ocena próbnego tekstu pozwala na założenie konta. Jest to jednak działanie jednorazowe, ponieważ redakcja nie moderuje kolejnych tekstów.
Kontrola musi być
- Redakcje serwisów moderują, czasem odgórnie, czasem wyrywkowo, publikowane informacje prasowe, ponieważ jest to gwarancją jakości udostępnianych treści. Zabieganie o merytoryczną i poprawną stylistycznie zawartość jest powszechne wśród redakcji pretendujących do bycia rzetelnym źródłem informacji - tłumaczy Sławomir Połomski z CentrumPR.pl.
Właśnie od moderacji zależy czas publikacji udostępnionych materiałów. Nius24.pl, CentrumPR.pl, RzecznikPrasowy.pl czy kontakt24.tvn.pl pokazują teksty zaraz po dodaniu, natomiast na Publikuj.org, Portal Prasowy oraz OtoPR.pl informacje muszą być najpierw zaakceptowane przez redakcję.
Czas publikacji jest istotny nie tylko dla autorów, ale również dla dziennikarzy, ponieważ szybciej dotrą do nich informacje udostępniane od razu po dodaniu. Większość portali, m.in. Nius24.pl, Publikuj.org czy CentrumPR.pl, udostępnia wbudowane edytory tekstów, a RzecznikPrasowy.pl pozwala na załączenie plików doc, txt i pdf.
Serwisy prasowe i dziennikarstwa obywatelskiego dają autorom możliwość przypisania swojej informacji do jednej z wielu kategorii tematycznych. Wyjątkiem jest portal Newss.pl, który robi to za swoich użytkowników. Prawidłowe przypisanie informacji do danej kategorii ułatwia dziennikarzom szybkie dotarcie do aktualnych i archiwalnych informacji prasowych oraz weryfikację treści w kilku źródłach.
Obraz czy treść?
Niektóre portale, np. OtoPR.pl czy Otwarty.pl, nie pozwalają na dodawanie hiperłącz. Taką funkcję udostępnia jednak większość serwisów m.in. Newss.pl, CentrumPR.pl czy Publikuj.org. Dodatkowo w każdym portalu istnieje możliwość dodawania zdjęć do artykułów, choć, w zależności od serwisu, w różnej wielkości. Dzięki temu dziennikarz ma dostęp nie tylko do treści informacji, ale także do ilustracji zwolnionych z autorskich praw majątkowych.
Nius24.pl pozwala na zamieszczania zdjęcia w rozmiarze do 100 KB, Publikuj.org do 1 MB, natomiast Otwarty.pl oferuje aż 3 MB. RzecznikPrasowy.pl umożliwia również publikację materiałów filmowych, co jest wyjątkowe wśród serwisów prasowych, jednak nie wśród portali z dziennikarstwem obywatelskim. Studio24.tvn.pl czy iThink.pl udostępniają możliwość zamieszczenia filmu, a pierwszy z nich nie wymaga do tego nawet rejestracji. Niestety, publikacja informacji na Studio24.tvn.pl wiąże się z wyrażeniem przez autora zgody na jej wykorzystanie w portalach Grupy ITI i stacji TVN, co uniemożliwia dziennikarzom innych mediów przedruk znalezionych tu wiadomości.
Komentarze nie zawsze mile widziane
Informacja zwrotna czytelnika o opublikowanym tekście może być pomocna dla autora w doskonaleniu warsztatu. Możliwości komentowania treści zamieszczanych przez użytkowników nie daje wiele serwisów, w tym Newss.pl, Nius24.pl, OtoPR.pl , a także Otwarty.pl. Feedback można za to otrzymać na CentrumPR.pl, Eioba.pl czy RzecznikPrasowy.pl.
Połączeniem serwisu prasowego i dziennikarstwa obywatelskiego jest portal CentrumPR.pl. Został pozytywnie zweryfikowany przez administratorów Google, co nie udało się tak dużym serwisom jak kontakt24.tvn.pl czy otoPR.pl. Informacje zamieszczane na portalu są dostępne na platformie Google News Polska, ponadto są indeksowane przez wyszukiwarkę Google. Publikowanie tekstów na CentrumPR.pl w pierwszej kolejności gwarantuje autorowi powiązanie każdej innej informacji na ten sam temat z jego pracą, a tym samym wzmocnienie jego wiadomości. Jest to możliwe dzięki porządkowaniu wyników według oryginalnych treści, czyli tych udostępnionych najwcześniej.
Nie istnieje konieczność wyboru jednego serwisu, na którym warto publikować swoje teksty, ponieważ można być użytkownikiem wielu. Tak samo dziennikarz nie jest zobligowany do korzystania z jednego serwisu prasowego, jako źródła swoich informacji. Dobrze jest jednak postawić na jakość, nie ilość, zapoznać się z regulaminem korzystania z serwisu i zdecydować się na serwis najbardziej odpowiadający potrzebom użytkownika.
Komentarze (0)