Firma » Podatki
Wierzytelności nieściągalne
![]() |
| Zobacz więcej zdjęć » |
Zatem do korekty podatku należnego niezbędne jest przede wszystkim spełnienie warunków do zaliczenia wierzytelności nieściągalnej do kosztów uzyskania przychodu. Dodatkowo powinny zostać spełnione następujące warunki:
- dostawa towaru lub świadczenie usług dokonywana jest na rzecz polskiego podatnika VAT czynnego, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji (warto zatem posiadać zaświadczenie US, że kontrahent jest podatnikiem VAT czynnym, warto również sprawdzić sytuację prawną dłużnika w KRS);
- wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji VAT jako obrót opodatkowany i podatek należy (sprzedaż uwzględniono w deklaracji VAT);
- w dniu dokonania korekty wierzyciel i dłużnik posiadają status polskiego podatnika VAT czynnego;
- wierzytelność nie została uregulowana w jakiejkolwiek formie (np. przez potrącenie, potrącenie wielostronne, zapłatę, barter) ani nie została zbyta (nawet warunkowo);
- od daty wystawienia faktury, będącej podstawą do odpisania wierzytelności (dotyczącej tej własnie sprzedaży) nie upłynęło 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystawiono fakturę;
- wierzyciel zawiadomił dłużnika (doręczenie za pokwitowaniem z datą, albo list polecony ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru) o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych, a dłużnik w ciągu 28 dni od dani otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.
Jeżeli w określonym przypadku wierzyciel nie posiada podstaw do zaliczenia wierzytelności nieściągalnej w koszty, co z kolei jest warunkiem powstania negatywnych skutków w zakresie podatku VAT u dłuznika, nic nie stoi na przeszkodzie, aby pomimo tego wysłać do dłużnika stosowną informację-wezwanie do zapłaty - blef może być równie skuteczny jak pismo wystosowane zgodnie z ww. procedurą.
UWAGA! Wyłączenia
Korekta VAT nie będzie możliwa w przypadku, gdy:
- wierzytelność powstała przed 1 czerwca 2005r. (liczy się nie data wymagalności (termin zapłaty), ale data powstania wierzytelności),
- między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów. Przez powiązania rodzinne rozumie się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia. Przez powiązania kapitałowe rozumie się sytuację, w której jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu wynoszące co najmniej 5 % wszystkich praw głosu lub dysponuje bezpośrednio lub pośrednio takim prawem.
Procedura
W celu skorygowania podatku VAT związanego z wierzytelnością nieściągalną:
- Wysyłasz do dłużnika oświadczenie o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnej i wzywasz go do jej uregulowania w terminie 28 dni od daty otrzymania zawiadomienia.
- Korektę przeprowadzasz za okres następujący po miesiącu, w którym dłużnik twoje pismo otrzymał.
- Korygujesz podatek należny w deklaracji VAT-7 albo VAT-7K. Wraz z deklaracją składasz do Naczelnika US informację o korekcie wraz z podaniem kwot korekty podatku należnego.
- W terminie 7 dni od daty złożenia deklaracji zawiadamiasz o tym fakcie dłużnika.
- Kopię zawiadomienia przesyłasz do US.
- Jeżeli dłużnik zapłaci całość lub część wierzytelności, wówczas zwiększasz podatek należy odpowiednio o całość albo część korekty w deklaracji za okres, w którym ta należność lub jej część została uregulowana.
Nadesłał:
sp
|

401 nowych lokali inwestycyjnych powstanie na postoczniowym gdańskim Młodym Mieście
Gdy architektura spotyka technologię. Kulisy powstania wirtualnego domu Szymona Marciniaka
Zatrzymaj smaki jesieni na dłużej. Poznaj suszarkę do żywności SMAPP 610
Knauf Industries - 40 lat doświadczenia i innowacji
Grupa Corialis otrzymuje Platynowy Medal Ecovadis 2026 r.
Komentarze (0)