Dom » Budownictwo

Wrocław buduje cztery razy większy terminal lotniczy

Wrocław buduje cztery razy większy terminal lotniczy
Zobacz więcej zdjęć »
Pod koniec lipca zakończy się budowa stalowej konstrukcji nowego terminalu na wrocławskim lotnisku. W sierpniu na plac budowy przyjadą pierwsze elementy szklane dachu i fasad. Terminal, który będzie mógł odprawić rocznie 3 i pół miliona podróżnych, zostanie otwarty za ponad rok.

Nowy terminal zostanie otwarty we wrześniu 2011 roku, na 9 miesięcy przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 TM.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Będzie miał 4 razy większą powierzchnię niż obecny (39 tys. mkw.). Obsłuży w komfortowych warunkach ponad 2 razy więcej pasażerów. Jego kubatura, obliczana na ponad 300 tys. m3, uważana jest za jedną z największych wśród terminali na polskich lotniskach.

Konstrukcja stalowa

Nowy budynek odpraw pasażerskich stawia polsko-niemieckie konsorcjum Hochtief. – Za około 2 tygodnie powinna zakończyć się budowa konstrukcji stalowej obiektu – mówi Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu w Porcie Lotniczym Wrocław. Elementy konstrukcyjne dachu i fasad, wykonane ze stali, ważą w sumie 2 tysiące ton. – Pojedynczy dźwigar dachowy, pieszczotliwie nazywany przez ekipy budowlane „rybką”, potrafi mierzyć 50 metrów i ważyć nawet 30 ton – dodaje Przemysław Marcinkowski. Takich dźwigarów na dachu terminalu zostanie zamontowanych w sumie 12, a każdy będzie podparty na okrągłych słupach stalowych, nazywanych ze względu na kształt „cygarami”.

W sierpniu na konstrukcji stalowej będą montowane szklane elementy fasad oraz dachu. Już trwa przykrywanie zadaszenia blachą, na której będzie montowane ocieplenie oraz specjalny system, stanowiący wierzchnią warstwę.

Równolegle konsorcjum Hochtief buduje parkingi przed terminalem. Teren został utwardzony, trwa układanie kostki brukowej. Na dwóch parkingach do dyspozycji podróżnych będzie ponad 1000 miejsc parkingowych, projekt przewiduje zwiększenie liczby miejsc w zależności od potrzeb.

Podniebna kawiarnia

Nowy terminal pomieści 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa (o 2 więcej niż w starym terminalu) oraz 20 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej tj. o 4 więcej niż obecnie. Wewnątrz zaprojektowano między innymi sale konferencyjne, bary, kawiarnie, a także galerię handlową. Do dyspozycji pasażerów będzie pięć razy większa powierzchnia komercyjna. W podniebnej kawiarni z wysokości dziewięciu i pół metra będzie można obserwować startujące i kołujące samoloty. Widok na płytę będzie miała restauracja na parterze budynku. 

Rękawami do samolotów

Najbardziej przestronna będzie hala przylotów i odlotów – ma mieć powierzchnię 1700 mkw. – to prawie 4 razy więcej niż w obecnie wykorzystywanym terminalu. Nowością na wrocławskim lotnisku będą też rękawy, którymi pasażerowie będą przechodzić bezpośrednio do samolotów. Na początek zamontowane zostaną 2 takie rękawy, ale ich liczbę będzie można potroić.

3 razy więcej operacji na godzinę

Wraz z budową terminalu rozbudowane i zmodernizowane zostaną płaszczyzny postojowe, powstanie płaszczyzna do odladzania samolotów oraz droga szybkiego zejścia, która umożliwi samolotom szybkie opuszczanie pasa startowego. Po zmianach trzykrotnie zwiększą się możliwości operacyjne wrocławskiego lotniska. Teraz w porcie można wykonać ok. 12-14 operacji na godzinę.

Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu położony jest w południowo-zachodniej części Wrocławia, w odległości ok. 10 km od centrum miasta, w pobliżu budowanej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, którą będzie można się dostać na lotnisko między innymi z autostrady A4. Oferuje regularne połączenia lotnicze z 30 portami europejskimi, m.in. z Rzymem Ciampino, Paryżem Beauvais i Oslo Torp. W roku 2011 Port Lotniczy Wrocław powiększy się o nowy terminal. Przepustowość wyniesie wtedy ponad 3,5 mln pasażerów rocznie, docelowo będzie można obsłużyć 7 mln osób.



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Port Lotniczy Wrocław
http://www.airport.wroclaw.pl/

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »