Społeczeństwo » Szkolnictwo i nauka
WSL szkoli nauczycieli w ramach projektu Wirtualne laboratoria-sukces innowacji
Zobacz więcej zdjęć » |
„Czuję się jakbym otwierał V Forum Nauczycielskie, ponieważ na sali widzę wiele osób, z którymi już od kilku lat współpracujemy nad doskonaleniem edukacji logistycznej. Tym bardziej cieszy mnie, że tak istotny i innowacyjny projekt jak Wirtualne laboratoria - sukces innowacji będzie wzbogacony o Państwa doświadczenie pedagogiczne" - stwierdził Kanclerz Wyższej Szkoły Logistyki doc. dr inż. Ireneusz Fechner, otwierając spotkanie.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Wielokrotnie podkreślał, że metoda nauczania, jaką są Wirtualne Laboratoria, jest istotną ewolucją w dzisiejszym systemie kształcenia na poziomie nie tylko zawodowym, ale również wyższym. „Lepiej przygotowani absolwenci techników, to również lepsi studenci" - podsumowywał.
Oprócz nauczycieli ze szkół testujących metodę Wirtualnych Laboratoriów, w szkoleniu wziął też udział nauczyciel przedmiotów zawodowych i konsultant z zakresu programu INSERT z Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego w Koninie - Janusz Gniewkowski. Zainteresował się projektem ze względu na jego praktyczny wymiar. „Nowoczesne technologie mają kluczowe znaczenie dla jakości kształcenia. Dzięki programom na bazie Wirtualnych Laboratoriów możemy szkolić kierowników, bez tego szkolimy magazynierów. Pomysł na projekt jest świetny." - podsumował swój udział w spotkaniu.
W ciągu trzech dni nauczyciele pracowali w czterech grupach po 17-18 osób. Pierwszego dnia odbyły się praktyczne szkolenia z zakresu laboratoriów logistyczno-spedycyjnych, drugiego z laboratoriów magazynowych. Całość zakończyła się dyskusją na temat sposobu korzystania z Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych, podczas której nauczyciele przedstawiali sugestie związane z dalszym rozwojem tego narzędzia.
Oprócz wiedzy praktycznej, uczestnicy spotkania mogli poszerzyć też znajomość techniczno-administracyjnych aspektów projektu w ramach szkolenia teoretycznego, które odbyło się ostatniego dnia. Podczas wszystkich szkoleń obecny był pełen skład personelu kluczowego. Mateusz Michalski zapoznał nauczycieli z harmonogramem poszczególnych etapów przedsięwzięcia. Wojciech Zalewski zreferował zasady funkcjonowania internetowego punktu konsultacji i upowszechniania idei Wirtualnych Laboratoriów, a Robert Pawlak (przedstawiciel firmy L-Systems, partnera projektu) wyjaśnił kwestię dostępu do Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych, z których uczniowie i nauczyciele mogą korzystać codziennie w godzinach 6:30 - 18:30.
„Wszyscy uczymy się razem. Państwo jesteście specjalistami od dydaktyki, ale też się uczycie, aby być ekspertami z obsługi systemu i-Scala, co upraktyczni Państwa dydaktykę. My - personel projektu - uczymy się pracować dla Państwa, dostrzegać i rozwiązywać Państwa bieżące problemy w pracy z Wirtualnymi Laboratoriami. Okres testowy jest po to, abyśmy dopracowali system i zakres współpracy tak, aby po tym czasie funkcjonował płynnie" - podsumował znaczenie współpracy ze środowiskiem nauczycielskim w ramach projektu jego koordynator merytoryczny, Bartosz Osmola, podczas prezentowania strategii Wirtualnych Laboratoriów.
Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe są innowacyjnym narzędziem kształcenia w ramach laboratoriów zawodowych na kierunku technik logistyk, która wykorzystuje zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK). Rdzeniem informatycznym projektu jest oprogramowanie biznesowe ERP (ang. Enterprise Resource Planning) udostępnione nieodpłatnie przez firmę Epicor. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Realizuje go Wyższa Szkoła Logistyki we współpracy z firmą L-Systems. Uczestniczy w nim 49 szkół z obszaru całego kraju.
Szkoły współużytkują przygotowane środowisko wirtualne, które jest złożone z dostosowanego do potrzeb edukacyjnych oprogramowania zainstalowanego na szkolnych komputerach. W ten sposób mają dostęp do materiałów z baz danych na serwerach zewnętrznych, które pozwalają realizować założenia podstaw programowych. Oprócz tego mogą w nieograniczonym zakresie korzystać z materiałów pomocniczych - podręcznika dla nauczycieli, podręczników dla uczniów, prezentacji Flash uzupełniających zakres treści dydaktycznych oraz szkoleń multimedialnych dla nauczycieli.
Uczniowie uczą się w oparciu o system iScala, wykorzystywany na co dzień przez przedsiębiorstwa we wspomaganiu działalności gospodarczej (np. Scania, Energizer, Elektrolux), co zwiększa praktyczny wymiar laboratoriów zawodowych. Doświadczenie zebrane w ramach tworzenia i uruchamiania tej metody, posłuży w przyszłości do opracowania uniwersalnej, powszechnie dostępnej wersji Wirtualnych Laboratoriów dla innych kierunków zawodowych. Z założenia ma to pozwolić na podniesienie poziomu kształcenia zawodowego oraz obniżenie kosztu dostępu do najnowszych materiałów naukowych.
Komentarze (0)