Firma » Biznes

Złote Wiertło dla PeBeKi

Złote Wiertło dla PeBeKi
Zobacz więcej zdjęć »
Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa S.A. z Lubina otrzymało prestiżowe „Złote Wiertło”, drugą nagrodę w kategorii budownictwo użyteczności publicznej, za wybudowanie stacji A-23 Młociny, ostatniego przystanku I linii warszawskiego metra.

Konkurs zorganizowała już po raz trzynasty firma Bosch-Elektronarzędzia.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Wzięło w nim udział 60 firm z całego kraju. Wyróżniona stacja A-23 Młociny jest ostatnią stacją bielańskiego odcinka warszawskiego metra. Zbudowano ją jako konstrukcję monolityczną z zastosowaniem ścian szczelinowych. Składa się z jednej kondygnacji podziemnej oraz dwóch pawilonów naziemnych, służących jako wejścia na perony. Perony o szerokości 4,5 m każdy oraz długości 120 m są rozmieszczone po bokach stacji, a tory metra pośrodku. Pomiędzy torami znajduje się ciąg podświetlanych filarów. Cała stacja jest położona wzdłuż ulicy Kasprowicza, na przecięciu z ul. Nocznickiego i Kamińskiego, niedaleko huty. Stacja wraz z trzynawowym tunelem torów odstawczych ma łączną długość 450 m oraz kubaturę 78 530 m sześc. w części podziemnej i ponad 9 500 m sześc. w części naziemnej.

-Prace przy realizacji warszawskiego metra to olbrzymie przedsięwzięcie w środku aglomeracji miejskiej. To wyzwanie niespotykane dotychczas w Polsce.  Obiekt wygląda imponująco, każdego dnia korzysta z niego kilkadziesiąt tysięcy pasażerów. Jesteśmy bardzo dumni z otrzymanego wyróżnienia -  mówi Ryszard Janeczek, prezes spółki PeBeKa. - Tego typu inwestycje są niezwykłym zadaniem nie tylko dla inżynierów, ale również dla całej obsługi, która musi zintegrować prace budowlane z uzgodnieniami w rozmaitych instytucjach i dostawcami mediów.

Zaprojektowana przez konsorcjum Metroprojekt oraz AMC Chołdzyński stacja Młociny wyróżnia się unikalnym wystrojem architektonicznym, z takimi elementami jak: falujący strop, kielichowe słupy stojące między torami, pawilony naziemne obłożone kamiennymi blokami umieszczonymi za stalowymi kratami. Wystrój wnętrza utrzymany jest w odcieniach szarości z detalami imitującymi drewno. Do wyjścia prowadzą dwie nitki ruchomych schodów oraz dwie windy. Po północnej stronie znajduje się komora torów dostawczych, gdzie zawracają pociągi. Stacja i układ torów zostały wybudowane w taki sposób, by w przyszłości była możliwość wydłużenia linii metra.

Prace budowlane przy ostatnim etapie bielańskiego metra, w którego skład wchodzą stacja A-23, dwutorowy tunel o długości blisko 700 m., tory odstawcze - tunel trzynawowy o długości 295 metrów oraz sam węzeł komunikacyjny Młociny, trwały ponad 28 miesięcy. Przy tej olbrzymiej inwestycji zaangażowanych było blisko 190 firm podwykonawczych i dostawczych. W szczytowym okresie natężenia prac dziennie na placu budowy pracowało ponad 500 osób, roboty wykonywane były na 2 zmiany, a niektóre również w porze nocnej. Obszar, na którym prowadzono roboty budowlane, to ponad 10 hektarów.

Węzeł Młociny to aktualnie największa tego typu inwestycja komunikacyjna w Polsce, scalająca różne środki transportu: dworzec autobusowy wraz z pętlą, zadaszoną pętlę tramwajową, parking samochodowy na blisko 1000 miejsc i umożliwiająca bezkolizyjne przemieszczanie się pasażerów pomiędzy różnymi środkami komunikacji oraz ich obsługę wraz z pomieszczeniami handlowymi i technicznymi. Łączna powierzchnia węzła to 400 tys.  mkw. Jego budowa wiązała się z całkowitą przebudową okolicznego układu drogowego, uwzględniającego przyszłą budowę Mostu Północnego. Całość zajmuje półtora hektara, mieści 2,3 km torów, 17 rozjazdów i 7 krzyżownic.

-Korzystaliśmy z wcześniejszych doświadczeń, nabytych podczas kontraktów zagranicznych i krajowych, gdzie stawialiśmy już czoła inwestycjom w miejskiej infrastrukturze - podkreśla Ryszard Janeczek. - Górnicze doświadczenie w budownictwie podziemnym w Zagłębiu Miedziowym dawały szanse sprostaniu nowym i trudnym wymaganiom.

Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa S.A., uczestniczy w budowie warszawskiego metra od ponad dwudziestu lat, wykonując w tym czasie m.in.: ponad 6 km tuneli szlakowych, stację Słodowiec, Politechnika, Centrum Racławicka i przejście podziemne pod placem Bankowym.



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

ap

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »