Motoryzacja » Samochody
Dwie pieczenie na jednym ogniu
Zobacz więcej zdjęć » |
„Przekonaliśmy się, że wielu nabywców samochodów przechodzi obojętnie obok tradycyjnych aut MPV, gdyż uważają, że są nieciekawe i nie dają przyjemności z jazdy. Pomysłem, z którego zrodził się QASHQAI+2, była chęć zaoferowania wygody i praktyczności aut MPV, połączonej jednak z łatwością manewrowania, zwinnością i komfortem zwykłego samochodu. "
Pierre Loing, Nissan's European Vice President for Product Planning
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Auto w skrócie
- Napęd na dwa lub cztery koła
- Przednie zawieszenie na kolumnach McPherson, tylne - wielowahaczowe „multi-link"
- Dwa silniki diesla, dwa benzynowe
- Silniki diesla standardowo wyposażone w filtr DPF
- Skrzynie biegów: ręczna, automatyczna i CVT
- ESP najnowszej generacji
QASHQAI+2 powstał na wydłużonej wersji najnowszej płyty podłogowej C, wykorzystywanej przez Nissana i Renault. Dzięki powiększeniu rozstawu osi o 135 mm - do 2 765 mm - całkowita długość modelu QASHQAI+2 wzrosła do 4 526 mm, jest więc o 211 mm większa niż w wersji 5-drzwiowej.
Choć większa długość przekłada się na przestronność wnętrza i miejsce dla siedmiu pasażerów, to QASHQAI+2 jest krótszy niż większość typowych, siedmiomiejscowych SUV-ów, przez co lepiej się prowadzi, ma większą dynamikę i łatwiej nim manewrować.
Podwozie
W przednim podwoziu zastosowana została konstrukcja z kolumnami McPherson i ramą pomocniczą i poprzecznym wahaczem dolnym. Rama pomocnicza jest połączona z nadwoziem za pomocą odpowiednich gumowych łączników, które pochłaniają hałas i drgania, podnosząc komfort i przyjemność jazdy. Przedni stabilizator został przymocowany bezpośrednio do zespołu kolumny McPherson, aby mógł skuteczniej zapobiegać przechylaniu się nadwozia na zakrętach.
W pełni niezależne, wielowahaczowe zawieszenie tylne typu multi-link zapewnia precyzję prowadzenia kół i stabilność samochodu przy dużych prędkościach. Do nadwozia jest przymocowane za pośrednictwem sztywnej, tylnej ramy pomocniczej, tak by do minimum obniżyć poziom hałasu i drgań. Wyróżnia się zwartą budową, a dla zmniejszenia ciężaru, górny wahacz jest wykonany z aluminium, przez co cała konstrukcja jest o około 4 kg lżejsza. Zawieszenie jest tak zaprojektowanie, by tylko minimalnie wnikało do strefy bagażowej.
Sprężyny odbojowe zapobiegają nadmiernemu przechylaniu się nadwozia podczas pokonywania zakrętów, co daje kierowcy poczucie większego bezpieczeństwa. Komfort jazdy dodatkowo zwiększają amortyzatory z regulacją siły tłumienia. Precyzyjne zharmonizowanie komfortu jazdy z pewnością prowadzenia samochodu jest dziełem inżynierów z centrów technicznych Nissana z Wielkiej Brytanii i Barcelony, którzy nieco zmienili parametry sprężyn i amortyzatorów, aby uwzględnić zwiększenie masy i ładowności samochodu.
Sztywna konstrukcja
QASHQAI+2 ma wyjątkowo sztywną konstrukcję, w której szerokie zastosowanie znalazła wysokowytrzymała stal. W efekcie samochód jest ogólnie bardziej komfortowy, lepiej zachowuje się na drodze i jest bezpieczniejszy w razie zderzenia.
W zależnosci od wersji, QASHQAI+2 może być wyposażony w 16-calowe felgi ze stali lub lekkiego stopu z oponami 215/65R16, a wszystkie modele z silnikami 2-litrowymi jeżdżą na 17-calowych, pięcioramiennych kołach ze stopu lekkiego, z oponami 215/60R17.
Prowadzenie samochodu i manewrowanie nim ułatwia elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS). Jest to najnowocześniejsza konstrukcja, działająca z większą siłą przy niskich prędkościach, przy większych zaś słabiej, aby kierowca lepiej czuł drogę i samochód.
System ten odczytuje sygnały prędkości co 40 milisekund i określa prędkość z dokładnością 0,01 km/h. Został specjalnie dostrojony do europejskich przyzwyczajeń, to znaczy, przy niskich prędkościach silnika z dużą siłą ustawia koła do jazdy na wprost, aby ułatwić jazdę w mieście, a przy szybszej jeździe daje kierowcy lepsze wyczucie. Parametry pracy wspomagania zostały nieco zmienione w celu uwzględnienia większej masy QASHQAI+2.
W mechanizmie wspomagania zastosowano bezszczotkowy silnik prądu stałego o zmniejszonym tarciu, co z kolei oznacza jego większa trwałość i niższe koszty serwisu. Brak tradycyjnej pompy hydraulicznej przekłada się też na zmniejszenie zużycia paliwa. Przeprowadzone badania wykazały, że elektryczny mechanizm wspomagania kierownicy daje oszczędność na paliwie wynoszącą 0,11 litra na 100 km. Kolumna kierownicy ma regulację w dwóch płaszczyznach, a tym samym kierowcy łatwiej jest znaleźć idealną pozycję „pracy".
Większe hamulce
Wszystkie hamulce są typu tarczowego, układ hamulcowy zaś standardowo jest wyposażony w systemy ABS, Brake Assist i EBD. System Brake Assist wspomaga kierowcę przy hamowaniu awaryjnym, pomagając jak najszybciej zatrzymać samochód, a układ EBD ciągle zmienia rozkład sił hamowania między przednią a tylną osią, automatycznie dostosowując go do zmian obciążenia osi, tak by skuteczność hamowania była optymalna. Ze względu na zwiększoną masę QASHQAI+2, przednie tarcze hamulcowe mają większą średnicę.
ALL MODE 4x4
W wersjach QASHQAI+2 z napędem na obie osie zastosowane zostały rozwiązania należące do najnowocześniejszych na świecie. Skonstruowany przez Nissana system ALL MODE 4x4 pozwala kierowcy jechać bezpiecznie i bez nerwów, gdyż elektronika zajmuje się wszystkimi sprawami związanymi z przyczepnością kół.
Zasadniczo QASHQAI+2 dzięki ALL MODE 4x4 nigdy nie ma z nią problemów, i to nawet w najtrudniejszych warunkach. Jednak w przeciwieństwie do innych systemów napędu na cztery koła z automatyczną skrzynią biegów, w ALL MODE nad doprowadzeniem napędu do kół i osi w momencie, gdy pojawia się zagrożenie utratą przyczepności, czuwa nowoczesna elektronika, a nie układy z pompami hydraulicznymi.
W warunkach normalnych w QUASQAI+2 napędzane są koła przednie, gdyż wówczas mniejsze są straty energii i zużycie paliwa. W momencie wykrycia utraty przyczepności układ elektroniczny włącza centralne sprzęgło w tylnej przekładni głównej i siła napędowa zostaje odpowiednio rozdzielona pomiędzy oś przednią a tylną.
Trzy tryby pracy
System może pracować w trzech trybach, wybieranych przełącznikiem na konsoli centralnej. W trybie 2WD napędzane są tylko koła przednie, co jest rozwiązaniem idealnych do jazdy w dobrych warunkach drogowych. Kiedy włączymy tryb Lock, system przechodzi do trybu jazdy ze stałym napędem na wszystkie koła, z podziałem momentu 50:50 między osią przednią a tylną.
Tym niemniej kierowcy najczęściej korzystają z trybu Auto, czyli „wybierz i zapomnij", w którym system sam podejmuje odpowiednie decyzje. Czujniki łączące sterownik silnika (ECU) z układem napędu na cztery koła oraz ze sterownikiem ABS nieustannie monitorują poślizg kół i automatycznie wysyłają sygnały do elektromagnetycznego sprzęgła środkowego zamontowanego tuż przed tylną osią, które stosownie rozdziela moment obrotowy.
W trybie Auto układ automatycznie reaguje na nagłe pojawienie się śliskiej nawierzchni - na przykład na mokre liście na drodze, poranny, zimowy szron czy też luźny szuter, jaki można spotkać na drodze niezależnie od pory roku.
Nowoczesne układy elektroniczne
System ALL MODE 4x4 współpracuje z systemem ESP ósmej generacji, zaprojektowanym przez firmę Bosch. System ten, wykorzystując czujniki w układzie hamulcowym, kierowniczym, przy kołach oraz w samym nadwoziu, nieustannie monitoruje sposób prowadzenia auta.
Na podstawie informacji o kącie skrętu kół oraz ich prędkości obrotowej, ESP przewiduje manewr, jaki kierowca zamierza wykonać, zaś czujniki obrotu wokół osi pionowej oraz przyspieszenia bocznego przekazują układowi informacje o tym, czy samochód może wpaść w poślizg. W sytuacji awaryjnej ESP błyskawicznie reaguje i uruchamiając hamulce przy właściwych kołach, „naprowadza" pojazd na właściwy kurs.
QASHQAI +2 posiada również inne układy elektroniczne, takie jak CBC (układ kontroli hamowania na zakręcie) i EUC (układ przeciwdziałający podsterowności). Drugi z tych układów uruchamia hamulce we wszystkich czterech kołach i w ten sposób zmniejsza podsterowność. W końcu wreszcie, jest tu także układ HFC, kompensujący utratę skuteczności hamulców.
Gama silników
Nabywca QASHQAI+2 ma do wyboru cztery silniki: dwa benzynowe, zaprojektowane przez Nissana oraz dwa diesle z wtryskiem common rail, opracowane we współpracy z Renault.
Silniki benzynowe
Aluminiowa jednostka napędowa o pojemności skokowej 1598 cm3, o mocy i momencie obrotowym zwiększonych na potrzeby QASHQAI+2 odpowiednio do 84 kW i 156 Nm: moc jest więc większa o 5 KM, a moment obrotowy o 7 Nm.
Jest to konstrukcja wyjątkowo lekka, o wysokiej sprawności cieplnej, z czterema zaworami na cylinder, zmiennymi fazami rozrządu, wielopunktowym wtryskiem i układem bezstopniowego sterowania fazami wałka rozrządu zaworów dolotowych.
Zużycie paliwa w cyklu miejskim wynosi 7,0 l/100 km, emisja CO2 jest równa 165 g/km, o przebieg międzyobsługowy to 30000 km. Napęd jest przenoszony na oś przednią przez pięciostopniową skrzynię biegów.
Lekki silnik 2,0 litra
2-litrowa jednostka napędowa to również 16-zaworowa konstrukcja aluminiowa. Ma pojemność skokową 1997 cm3, wytwarza moc 140 KM (104 kW) i moment obrotowy 200 Nm. Blisko 90% momentu obrotowego jest dostępne już od 2000 obr/min, co w efekcie daje samochodowi przyspieszenie, jakiego spodziewać się można od większych silników.
Silnik ma konstrukcję niemal tak zwartą jak model 1,6-litrowy, a jedną z jego cech charakterystycznych jest znaczne zmniejszenie tarcia wewnętrznego. Dzięki specjalnym technologiom obróbki, powierzchnie czopów wału korbowego oraz czopów wałków rozrządu mają lustrzany połysk, a przekroje cylindrów są idealnie okrągłe: technologie te są powszechnie stosowane przy produkcji silników wyczynowych, rzadko jednak sięga się po nie w produkcji seryjnej.
Benzynowa jednostka 2-litrowa może być montowana w samochodach z napędem na dwa lub cztery koła, wyposażonych w sześciostopniową, ręczną skrzynię biegów, natomiast skrzynia biegów CVT (o płynnej zmianie przełożenia) jest dostępna w wersjach z napędem 4x4. W cyklu mieszanym silnik zużywa 8,4 litra paliwa na 100 km i emituje 197 g CO2 na kilometr. Przebieg międzyobsługowy także w tym wypadku wynosi 30000 km.
Efektywna przekładnia CVT
CVT to sterowana przez komputer „bezstopniowa" skrzynia biegów o praktycznie nieskończonej liczbie przełożeń, dzięki czemu silnik może zawsze pracować w najbardziej efektywnym zakresie, a to z kolei oznacza, że samochód płynniej przyspiesza, zużywa mniej paliwa i emituje mniej spalin.
Przekładnia tego rodzaju podnosi też komfort jazdy: na długich podjazdach konwencjonalna automatyczna skrzynia biegów zawsze regularnie zmienia przełożenia na niższe, w miarę jak szukający mocy silnik zmienia obroty. W wypadku CVT silnik pracuje ze stałą prędkością obrotową, gdyż to skrzynia biegów płynnie dostosowuje swe przełożenie tak, by utrzymać stałą siłę napędową. Ponadto w CVT mniejsze są straty mocy, a tym samym większa jest sprawność i lepsze przyspieszenie samochodu.
Dla miłośników sportowego stylu jazdy, przekładania CVT jest wyposażona w układ sterowania ręcznego. Kierowca ma do dyspozycji centralny drążek zmiany biegów i sześć stałych przełożeń, które wybiera popychając drążek do przodu lub do tyłu, podobnie jak w motocyklu.
Silniki diesla
Na wielu rynkach diesle są ulubionymi silnikami w segmencie C: W ofercie QASHQAI+2 są dwa silniki diesla dCi z bezpośrednim wtryskiem common rail drugiej generacji, zapewniającym wyższe osiągi, lepszą kulturę pracy i niższą emisję spalin.
Podstawowy diesel to najmocniejsza wersja uznanej, 16-zaworowej jednostki 1.5 dCi (K9K), skonstruowanej przez Renault - strategicznego partnera Nissana. Ma moc 103 KM (76 kW), rozwija moment obrotowy 240 Nm i jest standardowo wyposażony w filtr cząstek stałych (DPF). Jego zalety to oszczędność i niski poziom hałasu, do tego zaś jeszcze wyposażony jest w elastyczne koło zamachowe, tłumiące acykliczne drgania. Silnik został zaprojektowany tak, by spełniać wymagania normy Euro 4, ma obniżony stopień sprężania (16:1) oraz wielołopatkową turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic.
Zużycie paliwa w cyklu miejskim wynosi 5,7 l/100 km, emisja CO2 jest równa 149 g/km, a przebieg międzyobsługowy to 20000 km.
Dostawy QASHQAI+2 z silnikiem 1.5 dCi rozpoczną się na początku roku 2009.
Nowoczesna jednostka 2-litrowa
Silnik 2.0 dCi wyposażony jest w piezoelektryczne wtryskiwacze firmy Bosch i osiąga moc 150 KM (110 kW) oraz moment obrotowy 320 Nm. Konstrukcja piezoelektryczna zapewnia szybką i bardzo precyzyjną kontrolę wtrysku, umożliwiając podzielenie dawki paliwa na pięć porcji w każdym cyklu pracy: dwie dawki wstępne, jedna główna oraz dwie końcowe.
Dawki wstępne obniżają poziom hałasu i ograniczają typowy dla diesla klekot. Dawki końcowe podtrzymują natomiast proces spalania dawki głównej, wypalając cząstki sadzy i ograniczając emisję szkodliwych substancji jeszcze zanim opuszczą one komorę spalania.
Recyrkulacja gazów wydechowych (EGR) powoduje kontrolowany wzrost temperatury w komorze spalania, zmniejszając ilość szkodliwych substancji w spalinach (NOx). W efekcie silnik jest bardziej przyjazny dla środowiska i spełnia wymagania normy Euro 4. Standardowym wyposażeniem jest też filtr cząstek stałych (DPF), zmniejszający zawartość sadzy w spalinach.
Jednym z głównych priorytetów przy projektowaniu nowego silnika było obniżenie hałasu. Dolna część silnika, z aluminiową płytą nośną, podnosi sprawność konstrukcji i skuteczniej tłumi drgania. Silnik ma dwa wirujące w przeciwnych kierunkach wałki wyważające, których równoważą drgania wału korbowego i zdecydowanie podnoszą kulturę pracy jednostki.
W cyklu mieszanym silnik zużywa 6,7 litra paliwa na 100 km i emituje 177 g CO2 na kilometr. Przebieg międzyobsługowy wynosi 20000 km. Silnik 1.5 dCi napędza koła osi przedniej poprzez sześciostopniową, ręczną skrzynię biegów. W wersjach samochodu z napędem na oś przednią i silnikiem 2.0 dCi również znajduje się ręczna, sześciostopniowa skrzynia biegów. Nabywcy modeli napędzanych na obie osie mają do wyboru ręczną skrzynię sześciostopniową i sześciostopniową skrzynię automatyczną.
Komentarze (0)