Motoryzacja » Samochody
Elektryczny Nissan LEAF z zerową emisją spalin. Dla każdego, do codziennej eksploatacji
Zobacz więcej zdjęć » |
LEAF - samochód, w którym zmaterializowała się radykalna i futurystyczna wizja transformacji Nissana, będący zwieńczeniem kilkudziesięcioletnich inwestycji i badań - zostanie wprowadzony na rynek w Stanach Zjednoczonych, Japonii i Europie pod koniec 2010 roku.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Mobilność z zerową emisją
Nazwa „LEAF" to nawiązanie do cech samochodu. Podobnie jak liście (ang.: leaf = liść) oczyszczają powietrze, Nissan LEAF eliminuje zanieczyszczenia powstające w trakcie eksploatacji tradycyjnego pojazdu. Ceny modelu zostaną ogłoszone w terminie bliższym planowanej na koniec 2010 roku daty rozpoczęcia sprzedaży, jednakże firma spodziewa się, że będą to ceny konkurencyjne, porównywalne z cenami dobrze wyposażonych pojazdów z segmentu C. Ponadto oczekuje się, że Nissan LEAF zostanie objęty szeregiem znaczących ulg i zachęt stosowanych na całym świecie na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym, dzięki czemu jego cena okaże się jeszcze bardziej przystępna.
„Naszym celem było skonstruowanie pierwszego na świecie praktycznego pojazdu elektrycznego, który byłby neutralny dla środowiska, nie emitował spalin, dawał przyjemność jazdy i z którego chętnie korzystaliby kierowcy. I to nam się udało" - powiedział Hideaki Watanabe, szef Globalnego Działu Pojazdów z Zerową Emisją.
Samochód przystosowany do realnej eksploatacji
Nissan LEAF jest napędzany kompaktowymi akumulatorami litowo-jonowymi o laminowanej konstrukcji, generującymi moc ponad 90 kW, natomiast sam silnik elektryczny napędzający koła przednie rozwija moc 80 kW i maksymalny moment obrotowy 280 Nm. Nissan LEAF jest zaskakująco zrywny, zaś jego elektryczny silnik pracuje bardzo cicho. Takie parametry zapewniają znakomitą elastyczność i przyjemność z jazdy, do jakiej konsumenci przyzwyczaili się w przypadku pojazdów z tradycyjnym napędem benzynowym.
Inaczej niż w pojazdach z silnikami spalinowymi, w modelu Nissan LEAF nie ma rury wydechowej, która emitowałaby CO2 i inne gazy cieplarniane. Połączenie układu umożliwiającego hamowanie z odzyskiem energii oraz innowacyjnego akumulatora litowo-jonowego o konstrukcji laminowanej pozwala uzyskać zasięg ponad 160 kilometrów (100 mil) po pełnym naładowaniu* (*wg amerykańskiego standardu LA4 mode).
Z kompleksowych badań rynku wynika, że ponad 80% konsumentów przejeżdża codziennie nie więcej niż 100 km, a na przykład w Japonii i Wielkiej Brytanii ponad 80% samochodów nie jeździ więcej niż 50 km dziennie. Dlatego LEAF z powodzeniem zaspokaja potrzeby większości zmotoryzowanych na świecie.
Ładowanie akumulatora pojazdu jest łatwe i niekłopotliwe. Szybka ładowarka umożliwia naładowanie akumulatora w stopniu pozwalającym na pokonanie 50 km w ciągu zaledwie 10 minut. Pełne ładowanie za pomocą ładowarki domowej zasilanej napięciem 200 V zajmuje około 8 godzin, czyli tyle samo ile nocny sen przeciętnego użytkownika.
Konstruktorzy i projektanci Nissana LEAF starali się opracować pojazd, który mógłby być oferowany w przystępnej cenie i nadawałby się do codziennej eksploatacji, czyniąc Nissana liderem mobilności w erze zerowej emisji. W Nissanie LEAF zastosowano specjalną platformę pojazdu elektrycznego ze sztywną konstrukcją nadwozia, która zmniejsza hałas i wibracje w kabinie. Zestaw kompaktowych akumulatorów litowo-jonowych ukryto pod podłogą, co nie ogranicza przestronności przedziału pasażerskiego ani pojemności bagażnika. Takie umiejscowienie akumulatorów sprawia, że środek ciężkości pojazdu znajduje się bardzo nisko, co oznacza mniejsze przechyły na zakrętach i większy komfort jazdy w porównaniu z benzynowym hatchbackiem podobnej wielkości.
Wyraziste wzornictwo
Koncepcja smart fluidity („inteligentna płynność"), jaką zastosowano w Nissanie LEAF to wyraziste i przemyślane kontury, które gwarantują optymalne parametry aerodynamiczne tego zupełnie nowego pięciomiejscowego i pięciodrzwiowego nadwozia typu hatchback.
Przód Nissana LEAF zdominowały ostro zarysowane, mające kształt wydłużonej litery V reflektory diodowe, których niebieskie odbłyśniki wydają się sygnalizować: „To wyjątkowy samochód". Taki wygląd reflektorów podyktowany jest nie tylko względami estetycznymi. Ich kształt steruje powietrzem opływającym samochód, tak aby lusterka boczne nie stawiały nadmiernego oporu, co ogranicza hałas i poprawia własności aerodynamiczne. Kolejną zaletą reflektorów jest to, że zużywają one zaledwie 50 procent energii potrzebnej do zasilania konwencjonalnych świateł.
Jasna kolorystyka wnętrza i zaawansowane przyrządy, takie jak podwójny cyfrowy panel instrumentów, płaski wyświetlacz centralny i dźwignia przypominająca komputerową mysz tworzą przyjemny i elegancki klimat. Ekologiczny błękit „blue earth" to nawiązanie do koloru nadwozia Aqua Globe pierwszego egzemplarza Nissana LEAF.
Wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu
Model LEAF został od podstaw zaprojektowany z myślą o ochronie środowiska. Chcąc obniżyć wpływ produkcji pojazdu na środowisko i realizując zasadę społecznej odpowiedzialności Nissan wykorzystał surowce odzyskane z pojazdów wycofanych z eksploatacji. Celem firmy jest zmniejszenie zapotrzebowania na wydobycie surowców, które można zastąpić materiałami pochodzącymi z recyklingu wyeksploatowanych pojazdów. W ramach projektu LEAF firmie Nissan udało się obniżyć oddziaływanie na środowisko nie tylko w fazie produkcji samego pojazdu, ale już na etapie produkcji materiałów, z których jest on wykonany. Wykorzystując materiały odzyskane z szeregu produktów, w tym plastikowych butelek czy zużytego sprzętu RTV i AGD, Nissan produkuje części do nowych samochodów, takich jak Nissan LEAF. Procedury te pozwoliły nie tylko zmniejszyć ilość odpadów przemysłowych i zapotrzebowanie na nowe surowce kopalne, ale także ograniczyć emisję CO2 powstającego w produkcji materiałów. Zastosowanie tworzyw sztucznych wyprodukowanych z surowców wtórnych* sprawia, że Nissan LEAF jest światowym liderem, jeżeli chodzi o wykorzystanie plastiku z recyklingu. Firma jako pierwsza w branży stosuje także procedurę usuwania lakieru ze zderzaków. (*standardy wewnętrzne Nissan)
System inteligentnego transportu Connected Mobility
W Nissanie LEAF zastosowano specjalny zaawansowany system IT wspomagający eksploatację pojazdu przez 24 godziny na dobę. Częścią systemu jest pokładowy teleinformatyczny moduł nadawczo-odbiorczy łączący się z globalnym centrum danych. Wystarczy nacisnąć przycisk, aby wyświetlić na monitorze zasięg pojazdu przy aktualnym stanie akumulatorów oraz zlokalizować najbliższe stacje umożliwiające ich doładowanie. Baza danych stacji doładowujących jest na bieżąco aktualizowana.
Kolejnym bardzo nowoczesnym rozwiązaniem jest możliwość sterowania włączaniem klimatyzacji, sprawdzania stanu naładowania akumulatorów i ustawiania funkcji ładowania przez telefon komórkowy nawet w wyłączonym samochodzie. Pokładowy timer można ustawić tak, aby włączał ładowanie akumulatorów Nissana LEAF w nocy, przy niższych stawkach za pobór energii elektrycznej. Po zakończeniu ładowania samochód wysyła wiadomość na telefon właściciela, pomagając lepiej zaplanować czas, kiedy akurat nie korzysta się z samochodu.
Całościowe podejście do mobilności z zerową emisją i ekologicznych innowacji
Nissan LEAF to najważniejszy pierwszy krok ku nowej erze mobilności z zerową emisją. Nissan ma jednak świadomość, że silniki spalinowe jeszcze przez dziesięciolecia będą odgrywały ważną rolę w globalnym transporcie. Dlatego firma realizuje wizję zerowej emisji przyjmując podejście całościowe, zgodnie z którym konsumenci będą mieli do wyboru kompleksowy asortyment proekologicznych technologii.
Dla niektórych konsumentów Nissan LEAF będzie idealnym pojazdem i jedynym, jakiego będą potrzebować. Dla innych może być drugim lub kolejnym pojazdem w rodzinie, wykorzystywanym na przykład do codziennych dojazdów do pracy.
Ostatecznym celem jest jednak zerowa emisja. Firma zamierza zatem kontynuować innowacyjny rozwój ekologicznych technologii, przyczyniających się do podnoszenia efektywności i ograniczania emisji. Nissan oferuje więc całą gamę technologii motoryzacyjnych, takich jak automatyczne przekładnie bezstopniowe (CVT), systemy wyłączania silnika na biegu jałowym, pojazdy z napędem hybrydowym, ekologiczne silniki Diesla, a także prowadzi badania nad technologią ogniw paliwowych i inwestuje w jej rozwój.
Światowi partnerzy
Programy mobilności z zerową emisją realizowane pod egidą Sojuszu Renault-Nissan polegają między innymi na współpracy z krajami (w tym Wielką Brytanią i Portugalią), samorządami (w Japonii i USA) oraz z innymi sektorami. Na całym świecie zawiązano już prawie 30 takich partnerstw.
We współpracy największy nacisk kładzie się na następujące obszary:
1) Rozwijanie kompleksowej infrastruktury stacji ładujących poprzez inwestycje sektora publicznego i prywatnego
2) Zachęty i dotacje od organów władzy szczebla lokalnego, regionalnego i krajowego
3) Publiczna edukacja na temat indywidualnych i społecznych korzyści płynących z mobilności z zerową emisją
Komentarze (0)