Kobieta, zdrowie, uroda » Medycyna

Kilka pytań o witaminę C

Kilka pytań o witaminę C
Zobacz więcej zdjęć »
Kwas askorbinowy, zwany witaminą C to organiczny związek chemiczny, który odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu ludzkiego organizmu, stanowiąc jeden z istotnych składników naszej diety. Witaminę C można znaleźć w warzywach i owocach oraz w aptekach.

Dlaczego witamina C jest ważna?

Witamina C ma istotny wpływ na prawidłowe działanie naszego organizmu. Jest aktywnym antyoksydantem, przez co całościowo wspomaga układ odpornościowy organizmu, aktywując działanie komórek. Wykorzystuje się w walce z przeziębieniem, infekcjami oraz ogólnym osłabieniem organizmu. Dzięki likwidacji wolnych rodników (odpowiedzialnych za uszkodzenia komórek i zaburzenia metabolizmu) wpływa na ogólną ochronę i prawidłowy stan organizmu.

Witamina C bierze również udział w licznych procesach metabolicznych oraz odpowiedzialna jest za syntezę kolagenu, czyli białka stanowiącego główny składnik naszych ścięgien. Spożywanie witaminy C wpływa na poprawę kondycji naszej skóry oraz dobrą kondycję naszych naczyń krwionośnych. Witamina C to także skuteczny przeciwutleniacz, który opóźnia proces starzenia się skóry. Substancja ta blokuje  powstawanie wolnych rodników, a co więcej obniża wysoki poziom cholesterolu oraz wzmacnia naczynia krwionośne. Witamina C w ludzkim organizmie wchłania się głównie w dwunastnicy i jelicie cienkim, a następnie gromadzona jest w wątrobie, mózgu oraz trzustce. Z kolei jej nadmiar wydalany jest z moczem, gdyż jest ona substancją rozpuszczalną w wodzie.

Gdzie szukać witaminy C?

W związku z tym, że witamina C nie  jest produkowana przez organizm, musi być przyjmowana w pokarmach. Aby zapewnić prawidłowe działanie organizmu potrzebujemy około 80 mg witaminy C dziennie. Przy odpowiedniej, zróżnicowanej diecie bez problemu jesteśmy sobie w stanie zapewnić sobie tę ilość witaminy.

Witaminę C można dostarczyć organizmowi jedząc świeże warzywa i owoce, w których jest jej najwięcej. Dużo mniej natomiast znajdziemy jej w warzywach ugotowanych, zwiędniętych, czy poddanym po działanie niskich temperatur, lub pozostawionym na dłużej na działanie światła i zanieczyszczeń. Witaminę znajdziemy przede wszystkim w owocach dzikiej róży (100 g  zawiera 1800 mg); czarnej porzeczki (100 gram zawiera około 180 mg); natce pietruszki (100 g zawiera około 150 mg); w papryce, zwłaszcza tej czerwonej (100 gram miąższu zawiera aż 140 mg), chrzanie (100g/około 110 mg), brukselce (100 g/około 94 mg) i szpinaku (100 g/około 64 mg) oraz w mniej popularnych owocach rokitnika, czy derenia. Witamina C obecna jest również w brokułach i pomidorach. Jej wysoka zawartość obecna jest w owocach cytrusowych  (pomarańczach, cytrynach i grejpfrutach) ale mimo wszystko jest nieporównywalnie niższa niż obecność witaminy C w warzywach. Współcześnie syntetyczna witamina C produkowana jest masowo i jest sprzedawana w aptekach.

Co może wywołać niedobór Witaminy C?

Niedobór witaminy C w organizmie może wywołać wiele licznych chorób, pośród których najpoważniejszą jest szkorbut, znany jako „choroba marynarzy". Jest to schorzenie związane z długim brakiem witaminy C w organizmie (około 70 dni), więc współcześnie nie należy do najpopularniejszych schorzeń ze względu na stały dostęp do wartościowego i bogatego w witaminy pożywienia. Nadal jednak brak, lub niedobór witaminy C może stanowić zagrożenie. Jej brak zdecydowanie opóźnia gojenie się ran, zrastanie się kości oraz powoduje pogorszenie stanu naczyń krwionośnych. To natomiast bezpośrednio prowadzi do pojawienia się krwotoków, krwawienia z dziąseł i sińców, które utrzymują się przez długi czas. Niedobór kwasu askorbinowego prowadzi również do zmniejszenia odporności na infekcje oraz powoduje ogólne osłabienie organizmu powiązane bezpośrednio z wyczerpaniem i zmęczeniem, apatią, brakiem apetytu, a nawet schorzeń żołądka i zapaleniem błony śluzowej. Warto, pamiętać, aby witaminy C nie spożywać jej za dużych ilości, gdyż nadmiar danej witaminy w organizmie nigdy nie jest wskazany.

Jaka jest rola witaminy C w leczeniu?

Istotna rola witaminy C przy przeziębieniu, wynika przede wszystkim z faktu, że kwas askorbinowy jest bardzo istotny przy prawidłowym działaniu systemu immunologicznego. Spożywanie posiłków bogatych w witaminę C zmniejsza objawy przeziębienia i zabezpiecza organizm przez kolejnymi.  Większe zapotrzebowanie na witaminę C występuje u osób w podeszłym wieku, uzależnionych od nikotyny, stosujących antykoncepcję oraz kobiet w ciąży i karmiących piersią.

Źródła:





Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

dotpr

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Zamów opracowanie informacji prasowej



Publikuj artykuły i zarabiaj z CentrumPR.




Dziennikarstwo obywatelskie


Piszesz artykuły? CentrumPR to serwis stworzony również dla dziennikarzy obywatelskich. Błyskawiczna publikacja, wysokie miejsca w Google to zalety których może nam pozazdrościć konkurencja.
Dziennikarstwo obywatelskie
porównanie serwisów


Kalendarium

Za 18 dni:
Święto Toruńskiego Piernika 2017
dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »