Technologie » Komputery
Raport Oracle EPM Index II ― firmy walczą z recesją z wykorzystaniem zasad zarządzania wydajnością
Zobacz więcej zdjęć » |
Firma Oracle przestawiła dokument pt. „Oracle Enterprise Performance Management (EPM) Index II". Jest to raport z drugiej serii badań mających na celu określenie postępów przedsiębiorstw w doskonaleniu zarządzania (Management Excellence).
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Przeczytaj również
Badania te, przeprowadzone przez grupę analityczną Quocirca i zakończone określeniem indeksu Oracle EPM Index II, mają na celu ocenienie zdolności przedsiębiorstw z Europy i Ameryki Północnej do integracji procesów zarządzania i systemów informatycznych w celu zapewnienia skonsolidowanego wglądu w kwestie wydajności przedsiębiorstwa.
· Ogólna wartość tego indeksu dla wszystkich badanych krajów, wyrażana na skali od 0 do 10, wzrosła o 38% z 5,13 w pierwszym raporcie do 7,04 w raporcie Oracle EPM Index II. Wzrost ten odzwierciedla przekonanie o postępach w zakresie zarządzania wydajnością przedsiębiorstwa w firmach ze wszystkich obszarów geograficznych, każdej wielkości i ze wszystkich branż.
· Firma Oracle przypisuje ten wzrost ogólnoświatowej sytuacji gospodarczej. Pierwsze badanie EPM Index miało miejsce w styczniu 2009 r., gdy przedsiębiorstwa zmagały się z pogarszającą się kondycją gospodarki. Dokonana w ramach badań ocena wydajności operacyjnej wykazała brak integracji oraz niską jakość wymiany informacji między kluczowymi funkcjami biznesowymi.
· Wyższa wartość indeksu Oracle EPM Index II nie oznacza przy tym istotnego wzrostu samej wydajności, lecz sygnalizuje, że większość firm jest teraz przekonana o swojej większej zdolności do eliminacji zaniedbań na tym polu we własnym przedsiębiorstwie.
· Podobnie jak w przypadku pierwszego raportu, w ramach badań służących za podstawę do opracowania raportu Oracle EPM Index II poproszono decydentów z 800 firm z Europy i Ameryki Północnej o dokonanie oceny swoich przedsiębiorstw pod kątem jakości procesów i dokładności informacji wywierających wpływ na sześć wzajemnie ze sobą powiązanych obszarów zarządzania wydajnością przedsiębiorstwa (EPM): środowisko interesariuszy, model rynku, model biznesowy, biznesplan, działalność biznesowa i wyniki finansowe.
- Oprócz wzrostu przekonania o postępach w doskonaleniu zarządzania, wyniki badań EPM Index II w tych sześciu kluczowych obszarach dowodzą też, że firmy:
- coraz bardziej akceptują potrzebę przestrzegania zasad zarządzania wydajnością przedsiębiorstwa;
- dostrzegają znaczną poprawę jakości swoich procesów planowania strategicznego i raportowania;
- są nadal zbyt skoncentrowane na sprawach wewnętrznych, kosztem szerzej zakrojonego uwzględniania oczekiwań innych zainteresowanych stron, oraz cechują się stosunkowo niskim poziomem integracji między obszarami operacyjnymi;
- koncentrują się coraz bardziej na stymulowaniu rozwoju poprzez zapewnienie lojalności klientów, kosztem wprowadzania nowych produktów i usług oraz rozszerzania działalności na nowe obszary geograficzne;
- na ogół dostrzegają teraz ważną rolę oprogramowania Business Intelligence (BI) jako kluczowego narzędzia do tworzenia raportów.
Wypowiedzi towarzyszące
· Frank Buytendijk, wiceprezes i członek dyrekcji działu zarządzania wydajnością przedsiębiorstwa (Enterprise Performance Management) w firmie Oracle powiedział: „Wnioski z raportu Oracle EPM Index II dowodzą, że firmy są teraz bardziej przekonane o tym, że wiedzą, jak sobie radzić w nowej rzeczywistości dzisiejszej gospodarki. Wyższa wartość indeksu nie sygnalizuje zasadniczych zmian w wydajności, ale taka zwiększona pewność siebie stwarza przesłanki do zaistnienia faktycznej poprawy w tym względzie. Porównując te dane do wzrostu pewności siebie klientów indywidualnych poprzedzającego wzrost ich wydatków, można przypuszczać, że taki wzrost przekonania o konieczności zarządzania wydajnością poprzedza nowe projekty i usprawnienie metod pracy. Działy finansowe spędziły rok 2009 na naprawianiu niesprawnych procesów i przepływów informacji. Wnioski z raportu Oracle EPM Index II dowodzą, że firmy rozumieją teraz lepiej, że kluczowe procesy zarządzania wydajnością należy zintegrować”.
· Alain Blanc, wiceprezes ds. aplikacji EPM i BI na region Oracle EMEA i Europy Zachodniej, powiedział: „Ogólnie rzecz biorąc, dobrze jest widzieć, że firmy robią postępy w doskonaleniu zarządzania. Badania potwierdzają realne korzyści płynące ze zwiększania integracji między różnymi procesami zarządzania wydajnością przedsiębiorstwa”.
· Clive Longbottom, dyrektor ds. badań w firmie Quocirca, powiedział: „Z badań przeprowadzonych przez firmę Quocirca wynikają dwa interesujące wnioski ― więcej przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę z tego, że należy lepiej zintegrować badane obszary, jednocześnie jednak wiadomo, że nie da się tego zrobić na obecnym etapie. Zjawisko, które obecnie obserwujemy, stanowi typowy etap na drodze do doskonalszego zarządzania wydajnością przedsiębiorstwa ― od podejścia pozbawionego cech integracji, do lepszego zrozumienia potrzeby tej integracji, jaką obserwujemy obecnie. Firma Quocirca jest przekonana, że dysponując odpowiednimi narzędziami, przedsiębiorstwa będą mogły za ich pomocą poczynić postępy w dążeniu do większej spójności i logicznej spoistości procesów EPM”.
Najważniejsze wnioski z badań
Akceptacja zasad EPM przez firmy
· Wyniki badań Oracle EPM Index II świadczą o większej akceptacji potrzeby ścisłej integracji sześciu procesów wspomagających zarządzanie wydajnością przedsiębiorstwa i doskonalenie zarządzania, a także o większej akceptacji potrzeby zapewnienia skonsolidowanego wglądu w te procesy:
o Prawie jedna trzecia firm uważa teraz, że tych sześć procesów jest powiązanych ze sobą i że wymagają one zintegrowanego podejścia (wzrost w porównaniu z jedną piątą firm w poprzednim raporcie).
o Poprzednio ponad jedna czwarta firm uważała, że wzmiankowane procesy można rozpatrywać niezależnie od siebie. Obecnie ich odsetek spadł do poziomu poniżej 5%.
· Frank Buytendijk powiedział: „W krajach, w których występuje bardziej jednolity poziom koncentracji na procesach EPM ― o czym świadczy mniejsze zróżnicowanie sześciu indeksów podrzędnych ― poziom ogólny wydajności jest na ogół wyższy. Przedsiębiorstwa muszą zwracać uwagę na wszystkie ważne procesy warunkujące doskonalenie zarządzania, aby stworzyć sobie optymalne warunki dostosowywania się do zawsze zmieniających się warunków gospodarczych i rynkowych oraz do czerpania korzyści z tych zmian”.
Przekonanie o słuszności planowania strategicznego i opracowywania raportów
· Z badań Oracle EPM Index II wynika, że przedsiębiorstwa dostrzegają znaczną poprawę jakości swoich procesów planowania strategicznego i raportowania:
-
- Największe proporcjonalnie wzrosty ogólnych wartości indeksu EPM Index II odnotowano w obszarze Biznesplan (44%), w którym ocenia się zdolność procesu planowania działalności biznesowej do reagowania na zmieniające się warunki operacyjne i rynkowe, oraz w obszarze Model rynku, w którym ocenia się zdolność przedsiębiorstw do pełnego zrozumienia, a tym samym wykorzystania, pozycji zajmowanej przez nie w sektorze oraz zmieniającej się dynamiki rynku.
- W wartościach bezwzględnych najwyższy indeks uzyskano w obszarze Wyników finansowych ― miał on wartość 7,32, co oznacza wzrost presji na osiągnięcie zdolności do przygotowywania rzetelnych raportów na temat faktycznych wyników.
- Frank Buytendijk powiedział: „Wartość indeksu w obszarze Biznesplan znacznie wrosła, z poziomu poniżej średniej w pierwszym raporcie, do poziomu powyżej średniej obecnie. Oznacza to, że firmy przywiązują większą wagę do procesu planowania działalności biznesowej, aby lepiej wykorzystywać dostępne zasoby. Wyższa wartość indeksu dla obszaru Model rynku podkreśla również wagę, jaką przedsiębiorstwa przywiązują do efektywniejszego planowania ― firmy bardziej rygorystycznie realizują proces identyfikacji najlepszych możliwości, określając wyróżniki decydujące o konkurencyjności i w rezultacie zdobywając przewagę nad konkurencją”.
Niedostrzeganie wszystkich zainteresowanych stron ― firmy są zanadto skoncentrowane na sprawach wewnętrznych i brak w nich integracji
· Z badań Oracle EPM Index II wynika jednak również, że firmy są wciąż zbyt skoncentrowane na sprawach wewnętrznych i cechuje je zbyt niski poziom integracji między poszczególnymi obszarami operacyjnymi:
o Indeks dla obszaru Zaangażowanie zainteresowanych stron ― procesu łączenia strategii korporacyjnej z interesami najważniejszych interesariuszy (pracowników, klientów, dostawców, organów tworzących przepisy, społeczeństwa i inwestorów) ― pogorszył się w porównaniu z innymi indeksami i średnią.
-
- Ogólnie rzecz biorąc, choć wartość wszystkich indeksów znacznie wzrosła w porównaniu z poprzednim cyklem badawczym, wzrosło zróżnicowanie indeksów, co sugeruje, że zbyt mało uwagi poświęcono integracji poszczególnych obszarów działalności biznesowej, co mogłoby jeszcze bardziej podnieść wydajność ogólną.
· Frank Buytendijk powiedział: „Wydaje się, że działy finansowe przedsiębiorstw nadal zbyt mocno koncentrują się na wewnętrznych problemach biznesowych. W celu zapewnienia dobrej kondycji firmy w dłuższej perspektywie czasu, przedsiębiorstwo, które chce zwiększyć wydajność działalności biznesowej, powinno zabiegać o większy wkład innych zainteresowanych stron ― jest to kluczowy element warunkujący spełnienie ich oczekiwań. Kraje, w których poświęcono najwięcej uwagi innym zainteresowanym stronom ― takie jak Francja i Niemcy ― zrobiły też największe postępy w doskonaleniu zarządzania.
Większa koncentracja na lojalności klientów w celu intensyfikacji rozwoju
· Indeks dla obszaru Model biznesowy świadczy o większej koncentracji na lojalności klientów w celu intensyfikacji rozwoju. Choć zdobywanie nowych klientów wciąż uważane jest ogólnie za metodę najważniejszą, porównanie sposobów, na których zamierzają się skupić przedsiębiorstwa, aby zintensyfikować rozwój w okresie wychodzenia z recesji, świadczy o przechodzeniu od wprowadzania nowych produktów i usług (spadek z pozycji drugiej i trzeciej w pierwszym raporcie na trzecią i czwartą w raporcie EPM Index II) w kierunku zmniejszania rotacji klientów (skok z pozycji czwartej na drugą).
· Frank Buytendijk powiedział: „Ograniczenie rotacji klientów zyskało znacznie wyższy priorytet, co oznacza, że firmy starają się maksymalnie wykorzystać już posiadane możliwości, zamiast inwestować zbyt dużo w działania obarczone większym ryzykiem, takie jak wprowadzanie nowych produktów i usług lub próby rozszerzania działalności na nowe obszary geograficzne. Nowe obszary geograficzne i nowe kanały sprzedaży, choć ich znaczenie ogólne nadal rośnie, nadal zajmują na liście priorytetów przedsiębiorstw raczej niską pozycję.
Oprogramowanie Business Intelligence (BI) okazało się najważniejszym narzędziem do tworzenia raportów wykorzystywanym w celu doskonalenia zarządzania
· Wnioski z pierwszego raportu dowiodły silnej korelacji między uznawaniem przez przedsiębiorstwa oprogramowania BI za ważne narzędzie do raportowania a wartością ich ogólnego indeksu. Sugeruje to, że przedsiębiorstwa, które dostrzegają możliwości modułu BI, zrobiły większe postępy w zakresie doskonalenia zarządzania.
· Korelacja ta jest nawet jeszcze bardziej widoczna w raporcie Oracle EPM Index II. Firmy, które uważają aplikacje BI za „ważne narzędzie” lub za „główne narzędzie do monitorowania i raportowania”, mają indeks ogólny znacznie wyższy od ogólnej średniej (odpowiednio 7,4 i 7,5 ― wartość o jaką te indeksy odbiegają od średniej jest w przybliżeniu dwukrotnie większa niż w pierwszym raporcie).
· Mówiąc ogólniej, odnotowano lepsze zrozumienie możliwości aplikacji BI oraz roli, jaką odgrywają one w doskonaleniu zarządzania:
o Ponad połowa respondentów uważa moduł BI za ważne narzędzie do tworzenia raportów (w porównaniu z jedną piątą odnotowaną w poprzednim raporcie).
o Liczba respondentów, którzy zrezygnowali z modułu BI, uważając je zaledwie „za kosztowne narzędzie do wizualizacji” lub którzy „nie mieli pewności”, czy warto z niego korzystać, spadła z 40% do 12%.
Uwagi dla redaktorów:
Firma Quocirca przeprowadziła badania w listopadzie i grudniu 2009 r. W ankiecie wzięło udział 800 przedsiębiorstw z następujących krajów i regionów: Belgia i Holandia; Francja; Niemcy i Szwajcaria; Hiszpania i Portugalia; Włochy; kraje skandynawskie; Ameryka Północna; Wielka Brytania. Aby zapewnić poprawność statystyczną badania, w każdej grupie przeankietowano 100 firm. Respondentami byli członkowie kadry dyrektorskiej zaangażowani w procesy finansowe. Do udziału w badaniach firma Quocirca wybrała przedsiębiorstwa duże (o przychodach przekraczających 100 mln USD) i bardzo duże (o przychodach przekraczających 1 mld USD).
Informacje dodatkowe
- Broszury na temat Oracle EPM i BI
- Oracle EPM Index – pierwsza faza
- Przewodnik Oracle: Doskonałość zarządzania
- Oracle Enterprise Performance Management i Business Intelligence
- Aplikacje Oracle do zarządzania wydajnością
- Oracle Business Intelligence Foundation
- Oracle Business Intelligence Applications
- Oracle EPM i BI - najważniejsi klienci
O Korporacji Oracle
Oracle jest największym na świecie dostawcą oprogramowania biznesowego. Więcej informacji na stronie www.oracle.com
Znaki towarowe
Oracle jest zarejestrowanym znakiem towarowym korporacji Oracle i/lub jej filii.
Inne nazwy mogą być znakami towarowymi zarejestrowanymi na rzecz odpowiednich osób uprawnionych.
Kontakt
Katarzyna Pilarska, PR Manager Oracle Polska, tel. 0 602 410 795
Nadesłał:
Oracle
|
Komentarze (0)