Firma » Biznes

Rynek powierzchni handlowych wraca na ścieżkę wzrostu

Silny i stabilny popyt wewnętrzny, niskie zadłużenie gospodarstw oraz dobre wyniki gospodarcze Polski tworzą z naszego kraju jeden z najatrakcyjniejszych rynków inwestycyjnych w Europie.

Zauważyły to zarówno zagraniczne fundusze inwestycyjne, które poszukują u nas nieruchomości handlowych, jak i deweloperzy planujący budowę kolejnych centrów oraz sieci, dla których Polska to drugi po Niemczech najbardziej pożądany kraj ekspansji. Jaki jest zatem obraz polskiego rynku powierzchni handlowych? Na te pytania odpowiada nowy raport CB Richard Ellis „Retail Destinations Poland 2011", którego premiera odbyła się na targach Shopping Center Forum & Trade Fair.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

8 września, w dniu rozpoczęcia pierwszych polskich targów nieruchomości handlowych i inwestycji - Shopping Center Forum & Trade Fair - firma CB Richard Ellis ogłosiła swój najnowszy raport „Retail Destinations Poland 2011". Jego wyniki komentuje Radosław Rybiński, przedstawiciel organizatora targów, firmy Brog Media Biznesu. „Wyniki raportu są dla nas potwierdzeniem zmian jakie obserwujemy od początku roku i o których dyskutujemy z firmami działającymi na polskim rynku nieruchomości handlowych. To właśnie uczestnicy rynku zasygnalizowali nam potrzebę zorganizowania imprezy, która stanie się miejscem wymiany danych rynkowych i polem do otwartej dyskusji dla branży. A powrót rynku na ścieżkę rozwoju jest naszym zdaniem doskonałym momentem do zainicjowania targów Shopping Center Forum & Trade Fair".

Z danych zawartych w raporcie CB Richard Ellis wynika, że polski rynek powierzchni handlowych, po krótkim okresie stagnacji, powrócił na ścieżkę dynamicznego rozwoju. W połowie 2011 roku w Polsce było ponad 8,5 miliona mkw. powierzchni handlowych w 370 projektach zlokalizowanych w całym kraju. W związku z faktem, że dostępna oferta handlowa pozostaje nadal niekompletna, istnieje mała dywersyfikacja formatów oraz słaba konkurencja ze strony ulic handlowych, rynek charakteryzuje duży potencjał rozwojowy (w Polsce na 1,000 mieszkańców przypada tylko 225 mkw. powierzchni handlowej).
„Po rekordowym przyroście nowoczesnej powierzchni handlowej w centrach handlowych zarejestrowanym w 2009 roku, gdy nowo oddane do użytku centra handlowe oferowały kumulatywnie 830,000 mkw. powierzchni najmu, rok 2010 był dużo słabszy" - mówi Karina Kreja Associate Director w dziale badań rynku i doradztwa w CB Richard Ellis. „Spowolnienie rynkowe było jednak tylko chwilowe i ilość obecnie realizowanych projektów znów wskazuje na ponowny wzrost podaży. Od początku 2011 roku oddano do użytku ponad 313,000 mkw. powierzchni najmu, a drugie tyle może jeszcze zostać oddane do końca roku" - dodaje Karina Kreja.

Rynek centrów handlowych ulega silnym zmianom, co obrazuje choćby wielkość nowych centrów. Tylko trzy spośród projektów oddanych od połowy 2010 roku to centra duże (Gemini Park Tarnów, Galeria Victoria w Wałbrzychu oraz Galeria Słoneczna w Radomiu), nie licząc właśnie otwartej rozbudowy centrum Echo w Kielcach. Deweloperzy coraz częściej budują w miastach średnich i małych, a nowa fala flagowych projektów powraca do dużych miast. Europa Centralna, Galeria Katowicka, poznańska Łacina czy Poznań Główny powstają na największych rynkach handlowych Polski. Patrząc na plany inwestorów takich jak Apsys Polska, Helical Poland, Neinver czy TriGranit Development, można wywnioskować, że rynek nowoczesnych powierzchni handlowych w największych polskich miastach nie jest jeszcze nasycony. Zarówno w Warszawie, jak i Krakowie, Poznaniu, Trójmieście czy Wrocławiu można jeszcze z sukcesem otwierać nowe centra handlowe. Jednak ich lokalizacja i mix najemców muszą przynosić klientom wartość dodaną, dlatego deweloperzy ściągają do swoich projektów nowe marki, rewitalizują dworce kolejowe i wprowadzają nowatorskie rozwiązania architektoniczne.

Jak twierdzą autorzy raportu w chwili obecnej to nie popyt klientów ani rynek deweloperski, a rynek najemców jest elementem hamującym rozwój polskiego rynku powierzchni handlowych. Ograniczona liczba najemców sieciowych oraz słabość najemców lokalnych, którym bardzo trudno jest przekroczyć próg finansowania, jaki wiąże się z wejściem do nowoczesnych projektów handlowych, skutkuje brakiem odpowiedniej liczby chętnych na powierzchnię w centrach i w konsekwencji umacnianiem się rynku najemcy. Stawki czynszowe za najlepsze powierzchnie w Warszawie są obecnie na poziomie 75 - 90 EUR/mkw./miesiąc. Czynsze w innych dużych miastach Polski są niższe i sięgają poziomu 40 - 55 EUR/mkw./miesiąc. Presja na wzrost stawek istnieje w tych lokalizacjach, gdzie podaż wysokiej jakości powierzchni handlowej jest mniejsza od popytu (np. Warszawa, Śląsk). W innych ośrodkach np. Wrocław i Poznań, takiej presji już nie widać. W miastach średniej wielkości odnotowano stabilizację stawek lub wręcz ich redukcję - podkreślają specjaliści z CB Richard Ellis (CBRE).



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Effective Public Relations
http://effectivepr.pl

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »