Społeczeństwo » Społeczeństwo

SMS charytatywny bez VAT – rusza akcja polskich organizacji pozarządowych

SMS charytatywny bez VAT – rusza akcja polskich organizacji pozarządowych
Zobacz więcej zdjęć »
Największe organizacje dobroczynne w Polsce (w tym Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy) zawiązały koalicję „Charytatywny SMS bez VAT”.

Wspólnie chcą walczyć o to, by do potrzebujących trafiała cała kwota z charytatywnych SMS-ów, bez potrącania 22% podatku VAT, który obecnie zasila konto fiskusa. Członkowie koalicji stworzyli stronę internetową - www.smsbezvat.pl - na której zbierają podpisy pod listem otwartym dotyczącym inicjatywy.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Obecnie każdy „charytatywny" SMS (czyli SMS, z którego dochód jest przeznaczony na rzecz organizacji dobroczynnych) jest obciążony 22-procentowym podatkiem VAT. W efekcie osoby potrzebujące nie otrzymują pełnej kwoty, którą płaci użytkownik telefonu wysyłający SMS, ale kwotę pomniejszoną o VAT. Przykładowo, jeżeli darczyńca za pomocą wysyłanego SMS-a przekazuje wybranej organizacji kwotę 5 zł, to do obdarowanej organizacji trafia niecałe 4 zł, natomiast 1 zł 10 groszy darowizny w formie podatku VAT zasila budżet państwa.

Dlatego 20 największych organizacji dobroczynnych w Polsce utworzyło koalicję „SMS bez VAT". Członkowie koalicji przy merytorycznym wsparciu doradców podatkowych z firmy PricewaterhouseCoopers (PwC) w ramach programu usług pro bono podjęły działania mające na celu doprowadzenie do zmiany interpretacji prawa podatkowego w tym zakresie.

Pierwszym krokiem koalicji było wystąpienie do Dyrektorów Izb Skarbowych w Warszawie, Katowicach i Bydgoszczy z wnioskami o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych. Katarzyna Czarnecka-Żochowska, partner w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, powiedziała: „Niestety nie doczekaliśmy się satysfakcjonującej odpowiedzi na nasze wnioski. Dyrektorzy Izb Skarbowych odpowiedzieli w imieniu Ministra Finansów, że fundacje nie spełniają wymogów formalnych i w związku z tym nie mogą otrzymać interpretacji przepisów podatkowych. Niezwłocznie skorzystaliśmy z przysługującego nam środka prawnego: wnieśliśmy zażalenie, wskazując, że organizacje jak najbardziej odpowiadają ustawowemu pojęciu „osób zainteresowanych" w sprawie interpretacji. Na odpowiedź władze skarbowe mają 2 miesiące."

Zważywszy, że wysyłanie charytatywnych SMS-ów staje się coraz popularniejszym sposobem wspierania inicjatyw dobroczynnych (w 2002 roku z metody tej korzystało 4%, a w 2007 - aż 26,3 % darczyńców), sprawa toczy się o niebagatelne kwoty. Tylko w ciągu ubiegłego roku na rzecz największych organizacji darczyńcy przekazali 22,4 mln złotych, a z tej kwoty fiskus zabrał aż 4 044 084 złote.

Organizacje wchodzące w skład koalicji „SMS bez VAT" utworzyły specjalną stronę internetową, na której internauci mogą swoimi podpisami poprzeć inicjatywę: www.smsbezvat.pl.

„To że budżet państwa zarabia miliony złotych na odruchu ludzkiej solidarności, pomniejszając o jedną czwartą prywatne środki, które indywidualni darczyńcy przekazują na cele służące dobru ogółu, budzi moralny sprzeciw" - napisali przedstawiciele organizacji dobroczynnych w liście otwartym zamieszczonym na stronie koalicji.

Koalicję „SMS bez VAT" współtworzą:
Polska Akcja Humanitarna, Fundacja Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową, Fundacja TVN „nie jesteś sam", Forum Darczyńców, Polski Komitet Narodowy Funduszu Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci UNICEF, Fundacja POLSAT, Fundacja Ewy Błaszczyk „Akogo?", Amnesty International, WWF Polska, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce, Fundacja Dzieciom „Zdążyć z Pomocą", Fundacja Świętego Mikołaja, Fundacja Orange, Federacja Polskich Banków Żywności, Fundacja PricewaterhouseCoopers "Podaruj siebie", Krajowe Centrum Kompetencji, Polski Czerwony Krzyż, Fundacja „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy", Fundacja Hospicyjna, Fundacja Anny Dymnej „Mimo Wszystko". Koalicję wspierają Fundacja Marka Kamińskiego i Fundacja Dzieci Niczyje.



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

ap

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »