Społeczeństwo » Społeczeństwo
Z Olimpijczykiem przeciwko przemocy w szkołach
Zobacz więcej zdjęć » |
Motywem przewodnim tegorocznej edycji programu jest wolontariat - bezinteresowne poświęcanie czasu i wysiłku na rzecz innych.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Zdrowa rywalizacja, konstruktywne wykorzystanie wolnego czasu, pozytywny projekt na własne życie - to są wartości, które prezentuje Tomasz Majewski i które chcemy promować wśród młodych ludzi. Energię i siłę fizyczną można wykorzystać na wiele sposobów, a on jest przykładem młodego mężczyzny, który dokonał rzeczy wielkich - uzasadnia Jadwiga Czartoryska - Prezes Fundacji Orange. Sam mistrz nie ukrywa, że zaangażowanie w Program to dla niego duże wyzwanie. - Przede wszystkim to odpowiedzialność, staję przecież przed milionami dzieciaków jako symbol i wzór do naśladowania. To jednak, że mogę w takiej roli występować to dla mnie duży zaszczyt. Chcę im powiedzieć, że zamiast marnotrawić energię na bezsensowne bójki, wandalizm, warto ją „zainwestować" w doskonalenie siebie i swoich umiejętności. Każdy z nas je ma, tylko trzeba je odkryć i nad nimi sumiennie pracować.
Podczas konferencji rozpoczynającej kolejną edycję programu zaprezentowane zostały także najnowsze wyniki ogólnopolskiego sondażu wśród rodziców. Najważniejsze wnioski przedstawił autor badań prof. Janusz Czapiński, psycholog, członek Rady Programu. - Zbadaliśmy opinie rodziców na temat szkoły, aktywności ich dzieci i kontaktów z nauczycielami. Odpowiedzi dorosłych porównaliśmy z deklaracjami dzieci i nauczycieli zawartymi w „Diagnozie szkolnej 2009" - wyjaśnia prof. Czapiński.
Analiza porównawcza pokazuje przede wszystkim bardzo dużą rozbieżność pomiędzy opiniami rodziców i uczniów. Rodzice są nadmiernymi optymistami - idealizują swoje dzieci oraz szkołę, natomiast nie dostrzegają istotnych problemów lub je bagatelizują. - Uderza różnica w ocenach co do skali problemów szkół. Dorośli nie dostrzegają w szkołach problemów związanych z przemocą, narkotykami i używkami. Pozytywnie oceniają działania szkoły związane z prewencją i przeciwdziałaniem tym zjawiskom - podkreśla prof. Czapiński. Zdaniem większości rodziców (87%) przemoc „nie jest" lub „raczej nie jest" znaczącym problemem w szkole ich dziecka. Natomiast prawie co trzecie dziecko przyznało, że jest to w jego szkole problem. Opinię, że szkoła jest bezradna wobec tego problemu wyraża co trzeci uczeń i co dziesiąty rodzic lub nauczyciel.
Równie widoczna jest tendencja do idealizowania własnych pociech. Dorośli częściej przypisują im aktywność sportową, udział w kółkach zainteresowań, działania w charakterze wolontariuszy. Tymczasem wyniki badań potwierdzają wnioski płynące z „Diagnozy szkolnej 2009" - zaangażowanie społeczne uczniów radykalnie spada wraz z wiekiem. Po zakończeniu edukacji kapitał społeczny młodych Polaków jest równie niski jak ich rodziców - stwierdza prof. Czapiński. Koncepcja czwartej edycji „Szkoły bez przemocy" jest odpowiedzią na tę niepokojącą diagnozę.
Motywem przewodnim Programu w roku szkolnym 2009/2010 jest wolontariat, rozumiany jako bezinteresowne poświęcanie czasu i wysiłku na rzecz innych mówi Joanna Pilcicka- Prezes Mediów Regionalnych.
Wśród nowych propozycji działań są m.in. konkurs na projekty wolontaryjne (zwycięzcy wezmą udział w Letniej Szkole Liderów Wolontariatu) oraz Tydzień Wolontariatu zakończony Galą. Podjęliśmy współpracę z Centrum Wolontariatu, które ma doskonałe doświadczenie i wiedzę na temat wolontariatu szkolnego. Szkoły, które zgłoszą się do Programu otrzymają specjalnie przygotowane podręczniki na temat Szkolnych Klubów Wolontariuszy - dodaje Marcin Białek z wydawnictwa pedagogicznego Operon. Ponadto w kwietniu 2010 roku w ramach Programu odbędzie się w Warszawie Europejski Kongres Przeciwdziałania Przemocy Szkolnej, z udziałem międzynarodowych autorytetów w tej dziedzinie. Organizatorzy Programu nie zrezygnowali także z działań, które w poprzednich edycjach cieszyły się bardzo dużą popularnością. W tym roku szkolnym odbędą się także konkurs na najlepszego wychowawcę, warsztaty regionalne dla nauczycieli, czaty z ekspertami, Dzień Szkoły bez Przemocy - opowiada Dorota Stanek - Prezes Polskapresse.
Program społeczny „Szkoła bez przemocy" zainicjowały wiosną 2006 dwie Grupy Wydawnicze: Polskapresse i Media Regionalne oraz Fundacja Orange (do maja 2009 działająca pod nazwą Fundacja Grupy Telekomunikacji Polskiej). W czerwcu 2009 roku Partnerem Programu zostało Wydawnictwo Pedagogiczne Operon. Celem Programu jest zwiększenie świadomości problemu, zmiana postaw wobec przemocy i agresji oraz dostarczenie szkołom wsparcia i narzędzi, które skutecznie i systemowo zapobiegałyby temu zjawisku. Patronem Programu jest Prezydent RP Lech Kaczyński. W roku szkolnym 2008/2009 w Programie wzięło udział prawie 4 500 szkół (30 proc. wszystkich szkół w Polsce). Do programu grantowego nadesłano w sumie ponad 2 000 projektów. Łączna kwota nagród wyniosła 800 000 zł. Podczas warsztatów regionalnych zostało przeszkolonych 3 000 nauczycieli. Tegoroczny Dzień Szkoły bez Przemocy świętowało prawie 2 000 społeczności szkolnych. W „Diagnozie szkolnej 2009" zostało przebadanych 200 szkół. W rozpoczynającej się IV edycji Programu organizatorzy będą zachęcać społeczności szkolne do zaangażowania w wolontariat.
Nadesłał:
ap
|
Komentarze (0)