Kultura, sztuka » Kultura
150 LAT DOSKONAŁOŚCI, CZYLI KRÓTKA HISTORIA KETCHUPU
Zobacz więcej zdjęć » |
Marka Heinz, znana na całym świecie głównie jako producent ketchupu, świętuje 150. rocznicę powstania. Pomimo tego, że znana i lubiana na całym świecie, mało kto wie jaka historia kryje się za jej powstaniem. Założyciel marki, Henry John Heinz, i jego chęć "robienia zwyczajnych rzeczy nadzwyczajnie dobrze" przyczyniły się do zrewolucjonizowania przemysłu spożywczego na świecie oraz sprawiły, że markę Heinz pokochały miliony - od perfekcyjnych pań domu, przez hipsterów i harleyowców, po szefów kuchni.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Młody wizjoner
Henry Heinz urodził się w Pittsburgu jako dziecko niemieckich imigrantów. Już w wieku 8 lat sprzedawał domowej roboty przetwory, a w 1869 r. - mając zaledwie 25 lat - założył firmę, której produkty na całym świecie słyną z jakości i doskonałości (co ciekawe, pierwszym z nich nie był ketchup, lecz tarty chrzan z rodzinnego ogródka). Nigdy nie interesowało go podążanie wytyczonymi ścieżkami, na własną rękę wprowadzał innowacyjne rozwiązania, które nadały ton późniejszym wieloletnim działaniom firmy. Znakiem firmowym ketchupu Heinz od zawsze były szklane, przezroczyste butelki, które, w przeciwieństwie do brązowych bezkształtnych toreb konkurencji, od razu pokazywały co mają w środku najlepszego. Henry Heinz poświęcił lata na wnikliwe badania, dotyczące zarówno pomidorów i ich nasion, jak i produktu końcowego, całkowicie pozbawionego konserwantów.
Heinz wszechobecny
Jego starania sprawiły, że jeszcze zanim zmarł w 1919 roku, marka Heinz była wszechobecna w kuchniach na całym świecie - a nawet w kosmosie! Ketchup Heinz został zatwierdzony przez instytut NASA, dzięki czemu nawet astronauci na stacji kosmicznej mogą delektować się jego smakiem. Z biegiem lat charakterystyczny design butelki, ale i sam ketchup, stał się równie kultowy, co Coca-Cola czy Chanel No. 5, a jego smak pokochali wszyscy - także największe gwiazdy. Ed Sheeran, jedna z najbardziej z popularnych światowych gwiazd popu, jest tak wielkim fanem Heinza, że wytatuował sobie na ramieniu słynną etykietę „Heinz 57" i mówi się, że nie wyjeżdża w trasę bez butelki ulubionego sosu!
Przede wszystkim innowacje i kreatywność
Na przestrzeni lat marka nieprzerwanie wdrażała nowe technologie produkcji i proponowała nieoczywiste rozwiązania, które podbijały i nadal podbijają serca milionów. To właśnie Heinz zaprojektował pierwszą na świecie samopodgrzewającą się puszkę zupy, która podczas II Wojny Światowej była nie tylko namiastką smaku dzieciństwa dla żołnierzy, ale też dostarczała im składniki odżywcze, potrzebne do zachowania dobrej kondycji niezależnie od warunków. A co z mozolnym wygrzebywaniem ketchupu z butelki? Na to projektanci marki również znaleźli rozwiązanie, prowadzając na rynek butelki stawiane wieczkiem do dołu, aby wyciśnięcie ulubionego sosu stało się łatwiejsze. Nie można również zapomnieć o słynnym „Love Apple Pie" - szarlotce, której jednym ze składników okazało się pół szklanki ketchupu, który jeszcze bardziej podkreślił smak jabłek.
Sekret doskonałości
Pomimo innowacyjnego podejścia, niektóre aspekty pozostają niezmienne. Od 150 lat ketchup Heinz jest produkowany z użyciem tylko pięciu składników, a jego receptura trzymana jest w pancernym sejfie. To właśnie Henry Heinz wprowadził oficjalnie termin „kontrola jakości", kiedy naukowcy zatrudnieni przez markę zaczęli używać naukowych metod, aby poprawić jakość produktu i proces produkcji. W 1904 r. udało mu się opracować przepis, który bez użycia konserwantów, pozwalał na długie zachowanie świeżości ketchupu. Pozwoliło to na dalszy rozwój firmy, zwiększenie produkcji i wyjście poza granice USA.
Obecnie na całym świecie sprzedaje się rocznie ponad 650 milionów butelek ketchupu Heinz, od przydrożnych barów do pięciogwiazdkowych hoteli i restauracji. Prawdopodobnie Henry John Heinz nie spodziewał się, że 150 lat po założeniu jego firma będzie jedną z największych światowych marek spożywczych, sprzedającą ponad 5700 różnych produktów w 200 krajach. Jednak z całą pewnością można powiedzieć, że byłby dumny z tego, w jakim kierunku rozwija się firma, w której najwyższa jakość i innowacyjność pozostały nadrzędnymi wartościami.
Nadesłał:
MonikaMSL
|
Komentarze (0)