Rozrywka i wypoczynek » Rozrywka
25 lat Mentosa w Polsce: czy wiecie, że słynny cukierek narodził się w Krakowie?
Niewielki, na pierwszy rzut oka niepozorny cukierek, który zrobił ogromną karierę na całym świecie. Mentos, bo to o nim mowa, to okrągły drops doskonale znany każdemu miłośnikowi słodyczy. W Polsce pojawił się na masową skalę w latach 90. 25 lat temu jego producent Perfetti Van Melle otworzył w kraju nad Wisłą swój oddział. I chociaż szybko zasmakowaliśmy w asortymencie tej firmy, niewiele osób wie, że jej flagowe wytwory mają swoje początki właśnie w naszym kraju, a dokładnie w Małopolsce. Jak to się zaczęło?
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Receptura z podwawelskiego grodu
Breskens w Holandii. Małe nadmorskie miasteczko, gdzie głównymi atrakcjami jest największy w kraju Festiwal Rybacki oraz holenderska latarnia morska. To właśnie tu zaczyna się historia jednej z największych firm FMCG na świecie. W 1900 roku Izaak Van Melle otworzył małą, lokalną cukiernię. Bieg wydarzeń przyspiesza jednak 32 lata później, gdy jego synowie Michael i Pierre Van Melle przejmują rodzinny biznes i planują przyciągnąć klientów nowymi smakami. Przedsiębiorcy postanawiają wyruszyć w kolejową podróż po Europie w celu znalezienia świeżych przepisów. Ostatecznie bracia docierają do Polski, gdzie poznają krakowskich cukierników i kupują od nich recepturę na ciasto do cukierków do żucia o nazwie „tell”, która podbije później podniebienia wszystkich smakoszy na świecie. Z połączenia owoców oraz właśnie ciasta „tell” powstaje przepis na nowe owocowe cukierki Fruittella, które później zainspirują najsłynniejszy produkt firmy – początkowo karmelowe cukierki o smaku mięty nazwane Mentosami. Ich produkcja pełną parą rusza w latach 50., kiedy pojawiają się pierwsze zamówienia z Francji, Niemiec czy Wielkiej Brytanii.
Słodki jubileusz
Dzięki swoim produktom Van Melle w ciągu kilku lat stało się jedną z najbardziej znanych lokalnych firm. Rozpoczęcie sprzedaży Mentosów i Fruittelli w rolkach, zdobywanie kolejnych marek, otwarcie na nowe rynki, intrygujące kampanie reklamowe – to wszystko spowodowało, że produkty Van Melle stawały się coraz bardziej popularne i coraz mocniej odciskały swój ślad w popkulturze. Przełom nastąpił jednak w 2001 r., gdy Van Melle połączyło siły z włoskim potentatem gum do żucia Perfetti, tworząc trzecią największą firmę z kategorii słodyczy na świecie.
W 1993 roku historia zatoczyła koło i Perfetti Van Melle symbolicznie powrócił do Polski, otwierając tu swój oddział. Dziś jest jedną z największych firm na tutejszym rynku cukierków.
– Bardzo cieszy mnie fakt, że Polacy tak chętnie sięgają po nasze produkty, szczególnie że to kraj, z którym jesteśmy związani w wyjątkowy sposób – mówi Stephane Tikhomiroff, dyrektor generalny Perfetti Van Melle Polska. – Nasze lizaki i cukierki są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych marek. Specjalnie z myślą o polskich klientach wprowadzamy też do oferty ich ulubione smaki, np. truskawkowe, które cieszą się sporą popularnością. Bardzo istotne jest to, że wokół naszej filii w Polsce udało nam się zgromadzić fantastycznych ludzi. Obecnie zatrudniamy ok. 130 osób w całym kraju, które dbają o dopasowanie naszego asortymentu do rodzimego rynku. Mam nadzieję, że m.in. Mentos czy Fruittella zawsze będą cieszyć się powodzeniem w miejscu, gdzie zaczęła się ich historia.
Komentarze (0)