Motoryzacja » Samochody
60. urodziny Volvo Amazon
Zobacz więcej zdjęć » |
Linia nadwozia Amazona była piękna i wyzywająca, miała najlepsze cechy charakterystyczne dla włoskich, brytyjskich i amerykańskich projektów. Człowiekiem odpowiedzialnym za wygląd Amazona był dwudziestosześcioletni Jak Wilsgaard, który potem stał za wieloma projektami Volvo przez następne 40 lat. Firma zawdzięcza mu serię 140, serię 240, 700 i 850 a także 1800ES.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Nowy model, był drugim powojennym samochodem marki. Zaprezentowany po Volvo PV444, otrzymał nazwę Amason - pisaną przez „s". Nazwa pochodziła z mitologii greckiej, w której Amazonki to niezwykle waleczne wojowniczki. Pisownia nazwy została zmieniona na bardziej międzynarodową tuż przed startem produkcji w 1957 roku. Niestety niemiecki producent motorowerów, firma Kreidler również uruchomił produkcję modelu o tej samej nazwie - Amazon, co zmusiło Volvo do zmiany nazwy Amazon na wybranych rynkach.
Porozumienie zostało osiągnięte i nowy model na rynkach skandynawskich sprzedawany był pod nazwą Amazon. Na pozostałych znany był, jako 121, a oznaczenie 122 używane było dla modelu sportowego. Wersja kombi nosiła oznaczenie 221 z podstawowym silnikiem, mocniejsza wersja silnikowa nosiła oznaczenie 222. Dziś wszystkie wersje znane są, jako Amazon.
W pierwszych latach produkcji Amazon charakteryzował się niezwylke eleganckim lakierowaniem. W latach 1957 - 1959 wszystkie auta opuszczające fabrykę były dwukolorowe. Dla lakierów takich jak czarny, granatowy, rubinowy czy czerwony auta miały jasno szary dach. Dla kolorów jasnych dach był czarny. Od 1959 roku można było kupić auto polakierowane w jednym kolorze. 1961 rok był ostatnim rokiem produkcji dwukolorowych aut.
W 1958 roku klientom oczekującym sportowych osiągów przedstawiono wersję Amazon Sport. Silnik wyposażony był w dwa gaźniki i „ostrzejszy" wałek rozrządu. Generował moc 85 koni mechanicznych. W 1959 roku Volvo opatentowało trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, w które wyposażony standardowo został Amazon - tym samym stał się pierwszym samochodem na Świecie z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa. W tamtym czasie była to rewolucja w dziedzinie bezpieczeństwa. Szacuje się, że dzięki temu wynalazkowi ocalonych zostało około milion istnień ludzkich.
W lutym 1962 roku przedstawiono wersję kombi. Różnica pomiędzy werjsą Duett była znacząca. W Amazonie kombi piąte drzwi były podzielone horyzontalnie na wzór amerykańskich samochodów.
Najbardziej sportową wersją Amazona był 123 GT. Wyposażony był w zapożyczony silnik od Volvo P1800S o mocy 115 koni mechanicznych i czterobiegową skrzynię z nadbiegiem. 123 GT został wprowadzony na rynek w 1967 roku. Jego charakterystyczne cechy to przeniesione lusterka na przednie błotniki, dodatkowe reflektory przednie i obrotomierz umieszony nad deską rozdzielczą.
Rozwój i produkcja Amazona była kontynuowana pomimo wprowadzenia serii 140 w 1966 roku. Oba auta w 1969 roku otrzymały nową jednostkę napędową o oznaczeniu B20. Większa pojemność skokowa gwarantowała większy moment obrotowy i płynniejszy przebieg krzywej mocy. Od początku produkcji w 1956 roku aż do jej zakończenia w 1970 fabrykę opuściło 667 791 Amazonów. Amazon był modelem, który pozwolił firmie otworzyć się na zagraniczne rynki - 60 proc. wyprodukowanych samochodów sprzedano poza granicami Szwecji.
Amazon był także pierwszym modelem montowanym poza Szwecją. W 1963 roku rozpoczęto montaż w Halifaksie w Kanadzie. Samochody tam montowane przeznaczone były na rynek Amerykański. Później otwarto również montownie w Durbanie w Afryce Południowej, jednak największą inwestycją Volvo w zagraniczne fabryki była fabryka w Gent w Belgii, która działa do dziś. Szwecja w tamtym czasie była poza Europejską Wspólnotą Gospodarczą i bardzo ważna dla Volvo była obecność wewnątrz wspólnoty. W 1965 roku uruchomiono fabrykę, która była zdolna wyprodukować 14 000 samochodów rocznie.
Nadesłał:
JK PR
|
Komentarze (0)