Technologie » Internet
Analiza stron internetowych firm budowlanych
Zobacz więcej zdjęć » |
Agencja Effective Public Relations sprawdziła, czy strony internetowe największych firm budowlanych realizują swoje podstawowe funkcje: komunikacyjną i informacyjną.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Podczas badania zweryfikowano serwisy korporacyjne 62 największych firm z branży budowlanej, wśród których znaleźli się m.in. inwestorzy, deweloperzy, wykonawcy oraz producenci i dystrybutorzy materiałów dla budownictwa. Badanie przeprowadzono pod koniec listopada 2010 r.
Rozwój Internetu sprawił, iż strona WWW to obecnie podstawa wszelkich działań komunikacyjnych. Dzięki niej klienci mogą zapoznać się z ofertą przedsiębiorstwa, jego historią, szczegółami działalności czy też odnaleźć dane teleadresowe. Firmowe witryny pełnią przede wszystkim funkcje informacyjne i komunikacyjne. Powinny zawierać merytoryczne i wartościowe treści, które umacniają wizerunek firmy w oczach klientów. Mogą to być np. publikacje, dane, opracowania czy raporty związane z jej działalnością. Zamieszczanie na stronie takich materiałów sprawia, że witryna wygląda profesjonalnie. Rolę informacyjną pełnią również dobrze przygotowane materiały prasowe na tematy firmowe i branżowe. Serwis internetowy jest doskonałym miejscem dla centrum prasowego, w którym dziennikarze mogą zawsze znaleźć aktualne wiadomości.
Funkcja komunikacyjna serwisów WWW może być realizowana na wiele sposobów. Strona przede wszystkim powinna być wyposażona w formularz kontaktowy, który umożliwia klientom i dziennikarzom zadawanie firmie pytań. W celu aktywnego komunikowania się z rynkiem coraz więcej serwisów firmowych zostaje wzbogaconych o Livechat-y, Shoutbox-y czy blogi, które pozwalają nie tylko na dystrybucję treści, ale także dwustronną komunikację z klientami.
W ramach analizy serwisów firm budowlanych agencja Effective Public Relations zbadała 5 kluczowych obszarów: centrum prasowe, informacje o firmie, kontakt, media społecznościowe oraz elementy dodatkowe. Badanie wykazało, które z nich wymagają poprawy. Do najważniejszych uchybień zaliczyć można brak informacji prasowych (40% firm) oraz niską częstotliwość ich publikacji - najczęściej 1 miesięcznie. Brakuje również sekcji poradniczych. Jedynie ¼ firm umieszcza na swojej stronie takie treści. Przykładem jest tutaj Grupa PSB, która na swojej stronie wprowadziła zakładkę „Porady", gdzie zamieszcza teksty poradnicze dotyczące budowy domu.
Kolejny newralgiczny punkt to kwestie związane z mediami społecznościowymi. Blog firmowy, dzięki któremu może zaprezentować przedsiębiorstwo w mniej formalny sposób, prowadzi zaledwie jedna firma. Ponadto jedynie 6% firm jest obecnych w Social Media (facebook.com, twitter.com) i informuje o tym za pomocą strony WWW.
W toku analizy sprawdziliśmy także, czy na stronach firm budowlanych udostępnione są formularze kontaktowe i czy są faktycznie wykorzystywane do komunikacji z klientami. Wyniki raportu pokazują, że wśród badanych firm połowa korzysta z tej funkcji na swojej stronie. Niestety na wysłane za pomocą formularza zapytanie odpowiedziało tylko 22% firm.
Badanie wykazało, że niewiele przedsiębiorstw korzysta z nowoczesnych narzędzi komunikacji, takich jak RSS czy Newsletter. Jedynie 19% zbadanych firm rozsyła wirtualny biuletyn, a tylko 13% pozwala użytkownikom na bieżące śledzenie za pomocą kanałów RSS pojawiających się w serwisie aktualności. Nieliczne strony WWW zostały wzbogacone o dodatkowe elementy, które mogą przyciągnąć uwagę odbiorców. Grupa SBS Sp. z o.o. zamieściła w swojej witrynie sondę, badającą satysfakcję klientów z oferowanych produktów, natomiast Bouygues Immobilier Polska Sp. z o.o. ma swojego wirtualnego pomocnika o wdzięcznej nazwie „Tomek Domek".
Podsumowując, zauważalne są duże dysproporcje wśród badanych elementów komunikacyjnych i informacyjnych na stronach WWW firm budowlanych. W większości przypadków przedsiębiorstwa dbają o podstawowe dane, takie jak: ogólne informacje o firmie, oferta czy dane kontaktowe. Rzadziej spotkać można profesjonalnie przygotowane centrum prasowe, zawierające pełną i aktualną listę informacji prasowych, zdjęcia i elementy graficzne z możliwością ich pobrania oraz wyznaczoną osobę do kontaktów z mediami. Niewielka liczba firm wykorzystuje nowoczesne metody komunikacji, takie jak Social Media, newsletter, kanały RSS.
Interaktywność serwisu daje szanse rozwoju firmie. „Witryna internetowa umożliwia dotarcie do klientów, promocję produktów i usług. Zastosowanie najprostszych technik wzmacniających wyobrażenie o firmie (zrozumiały i poprawny tekst, wyczerpujące opisy, zdjęcia czy multimedia) wspiera budowanie pożądanego wizerunku - przedsiębiorstwa, któremu zależy na aktywnym dialogu z rynkiem. Warto więc zainwestować w przygotowanie i prowadzenie profesjonalnego serwisu internetowego" - komentuje Paulina Gadomska - Dzięcioł, Dyrektor Zarządzająca w Effective Public Relations.
[1] Ranking tygodnika Polityka - „Pięćsetka Polityki - ranking największych polskich firm 2009"
Komentarze (0)