Motoryzacja » Samochody
Audio od Bowers & Wilkins w Volvo XC90
Zobacz więcej zdjęć » |
Volvo zaprosiło do współpracy brytyjską firmę Bowers & Wilkins, której doświadczenia w obszarze nagłośnienia i akustyki, obejmują niemal 50 lat. Jej zestawy głośnikowe używane są przez najbardziej wymagających odbiorców, w tym przez legendarne londyńskie studio nagraniowe Abbey Road Studios.
Wspomniany system audio to konstrukcja złożona z głośników o dużej mocy, generujących minimalne zniekształcenia. Zestaw składa się z aluminiowych kopułek wysokotonowych, kewlarowych głośników średniotonowych oraz głośników niskotonowych. Zestaw zawiera także, niespotykany dotąd w kabinach aut, centralny głośnik wysokotonowy, poprawiający przestrzenność sceny dźwiękowej.
– Kabina samochodu, z uwagi na jej kształt, wcale nie jest łatwym miejscem do nagłośnienia. Problemem wielu aut jest to, że do kierowców dociera sporo odbitych fal dźwiękowych, które brzmią gorzej, niż te płynące bezpośrednio z głośników. Aby zminimalizować liczbę fal odbitych od przedniej szyby, zastosowaliśmy głośnik wysokotonowy na środku deski rozdzielczej. Dlatego nasz system brzmi realistycznie i naturalnie – powiedział Stuart Nevill, główny inżynier w B&W.
System uzupełnia dwunastokanałowy wzmacniacz HARMAN, klasy D, o mocy 1400 W. W kabinie znajduje się w sumie 19 głośników: siedem wysokotonowych z serii Nautilus o średnicy 25 mm i siedem średniotonowych o średnicach 5×100 mm oraz 2×80 mm. Pod ich maskownicami, dostrzeżemy żółte membrany kewlarowe, charakterystyczne dla marki B&W. Zestaw uzupełniają cztery głośniki niskotonowe (200/165 mm) oraz subwoofer (250 mm).
– Nagłaśniając XC90 określiliśmy sobie cel. Zestaw Premium Sound do nowego XC90 miał się znaleźć w pierwszej trójce najlepszych seryjnych samochodowych systemów audio na świecie. Moim zdaniem udało nam się to trudne zadanie w pełni zrealizować. – mówi Michael Adenauer, były producent muzyczny i ekspert audio w Volvo Cars.
Zintegrowany subwoofer
W nowym XC90 zastosowano subwoofer wbudowany na stałe w konstrukcję nadwozia, w miejsce spotykanego powszechnie, mocowanego oddzielnego pudła. Subwoofer jest częścią nowej platformy podwoziowej SPA (Scalable Product Architecture).
– To praktycznie pierwsza taka konstrukcja w branży samochodowej. W zasadzie cała kabina samochodu zamienia się w gigantyczny subwoofer, dzięki czemu możliwe jest odtworzenie bardzo niskich częstotliwości, sięgających nawet 20 Hz – dodaje Adenauer.
Nowe oprogramowanie poprawia wrażenia słuchowe
Sprzęt audio w nowym XC90 jest zaopatrzony w procesor dźwięku dostarczony przez szwedzką firmę audiofilską: Dirac Research. Steruje on m.in opóźnieniami fal dźwiękowych. Dzięki niemu jest możliwe osiągnięcie wirtualnych trybów odsłuchu – takich jak np. sala koncertowa. Co ciekawe, podczas opracowywania tej funkcji projektanci wzorowali się na akustyce hali koncertowej Goeteborga. Zestaw audio oferuje też tryby odsłuchu takie jak studyjne i estradowe.
Oprócz opisanego powyżej flagowego zestawu nagłośnienia Premium Sound, w nowym XC90 jest też oferowany zestaw High Performance ze wzmacniaczem o mocy 224W, dwunastoma głośnikami i możliwością domontowania subwoofera. Zestaw podstawowy to system Performance, na który składa się wzmacniacz 52W i sześć głośników.
Nadesłał:
JK PR
|
Komentarze (0)