Społeczeństwo » Społeczeństwo

Babcia i dziadek wczoraj i dziś – obraz polskiego seniora

Babcia i dziadek wczoraj i dziś – obraz polskiego seniora
Zobacz więcej zdjęć »
Żyjemy coraz dłużej i coraz później zostajemy rodzicami, a co za tym idzie, dziadkami. Zmienia się tym samym obraz seniora.

Zamiast pięćdziesięciolatków z laseczkami, mamy dziś seniorów co najmniej po siedemdziesiątce, często nadal aktywnych, świetnie wyglądających, spotykających się z przyjaciółmi i spełniających swoje marzenia – po prostu żyjących pełnią życia.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Co to znaczy być dziadkiem i babcią we współczesnym społeczeństwie? Role dziadków się zmieniają, bo też polskie rodziny żyją inaczej niż kiedyś – w coraz większym rozproszeniu, coraz szybciej, dynamiczniej. Seniorzy często nie mieszkają w tych samych miastach, co ich wnuczęta, a nawet jeśli, to bywają zbyt zajęci, by np. opiekować się dzień w dzień wnukami. Niektórzy są długo aktywni zawodowo, inni chcą po prostu mieć święty spokój, zadbać o siebie, odpocząć albo zwyczajnie robić to, na co wcześniej nie mieli czasu – spotykać się ze znajomymi, podróżować, itp. Popularnymi miejscami odwiedzin stają się kluby seniora, jak grzyby po deszczu wyrastają coraz to nowe klubokawiarnie dedykowane właśnie rozrywce dla starszych członków społeczności.

Nasz współczesny lifestyle sprawia, że pojęcia babci i dziadka nabierają nowych znaczeń – stwierdza Marta Kobińska z firmy Bravecare, działającej w branży opieki senioralnej.  Sami seniorzy coraz częściej odrzucają to, co wiąże się przystosowaniem do stereotypowych założeń. Babcia nie kojarzy się już tylko z kiwającą się w wiklinowym fotelu staruszką, która bierze wnuka na kolana i śpiewa mu kołysanki, a dziadek nie zawsze jest uśmiechniętym panem w kapeluszu, rozdającym cukierki. Współcześni seniorzy bywają całkiem inni! Popatrzmy choćby na tzw. graninfluencerów. W internecie stają się oni coraz bardziej popularni, a za tymi najbardziej znanymi, idą kolejni, ośmieleni ich sukcesem. 

Przykładem takiej granfluencerki jest Beata Borucka, znana w social mediach jako Mądra Babcia. Jej kanały zrzeszają w świecie wirtualnym ponad 400 tysięcy kobiet, a założona przez nią telewizja internetowa Silver TV przyciąga przed ekrany średnio 1,5 mln widzów. Dzisiejsze pokolenie 50 czy 60-latków to osoby oswojone ze światem cyfrowym, bo kiedy komputery i digitalizacja wchodziła do naszego życia mieliśmy lat 30 czy 40, byliśmy czynni zawodowo i aktywni społecznie – mówi Mądra Babcia. Ponadto w starszym wieku, kiedy przechodzimy na emerytury, a dzieci mają własne gniazda, naszym fantastycznym zasobem jest czas i ciekawość świata.

Ja również jestem aktywna w mediach społecznościowych i myślę o założeniu własnego kanału na YouTube – zdradza Agata Strzałka, która w dojrzałym wieku zaczęła pisać książki i chce się dzielić swoimi doświadczeniami związanymi z zapewnieniem opieki domowej chorym i starszym od siebie. My babcie i dziadkowie musimy również iść z duchem czasu. Jeśli chcemy dotrzeć do młodych, szukajmy ich tam, gdzie oni są – czyli w świecie wirtualnym. Czemu nie? Ja np. dopiero po pięćdziesiątce wydałam pierwszą książkę „Jeszcze nie zwariowałam (chyba)” i teraz piszę kolejną. Chcieć to móc! Poza tym, kiedy dzielić się doświadczeniem, jak nie teraz?

O współczesnych seniorach powstają opracowania naukowe, filmy i reportaże, np.: „Granfluencerzy: kiedy babcia zarabia na Instagramie” oraz „DANCE ON! Przesuwanie granic” o możliwościach i ograniczeniach naszego ciała z powodu na wieku. Te materiały pokazują przykłady korzystania z życia i świata techniki, prezentując seniorów, którzy debiutują np. w modelingu czy grywają w reklamach.

Życie trwa dłużej, więc i dłużej trwa nasza tzw. starość – mówi Marta Kobińska z Bravecare. Chcemy przeżywać ten ostatni etap życia jak najlepiej, pozostawać jak najdłużej aktywnymi, nie być ciężarem dla bliskich. Coraz częściej też myślimy o tym, by jak najlepiej przygotować się na wypadek, gdy być może będziemy potrzebować opieki kogoś trzeciego.  Dziś można już zaobserwować trend, który przenosi się z Niemiec do Polski i jest związany z coraz częstszym korzystaniem przez rodziny ze wsparcia opiekunów domowych. W naszej opinii ta tendencja będzie się rozwijać, gdyż jest to rozwiązanie korzystne dla wszystkich. Rodziny otrzymują wsparcie, a seniorzy mogą spędzać czas u siebie w domu, nie narzucając ciężaru opieki swoim najbliższym.

 

Bravecare to międzynarodowa firma zajmująca się profesjonalną opieką nad osobami niesamodzielnymi, chorymi, starszymi i niepełnosprawnymi, oferująca usługi na najwyższym poziomie. Pośredniczy w znalezieniu w pełni legalnej i bezpiecznej pracy w Polsce i za granicą, starannie dobierając kompetentnych pracowników do zleceń, zapewniając językowe, psychologiczne i prawne wsparcie koordynatorów, a także oferując wynagrodzenie odpowiadające kwalifikacjom. Więcej informacji: www.bravecare.pl

 

Kontakt dla mediów: Karina Grygielska, Agencja Face it – k.grygielska@agencjafaceit.pl; 601 369 597

 



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

kwiatkowska.faceit

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »