Technologie » Komputery
Banki korzystają z Big Data
Często spotykam się z pytaniem, jak wygląda porównanie polskiego sektora bankowego z innymi krajami, w aspekcie wykorzystania nowoczesnych technologii IT – takich jak Big Data. Z obserwacji Oracle wynika, że sektor bankowy jest w Polsce rozwinięty na podobnym poziomie, co w innych krajach Europy, zatem wszystkie inicjatywy technologiczne – takie jak wykorzystanie Big Data – realizowane są w podobnym zakresie u nas, co za granicą. Z perspektywy Oracle widać, że banki wdrażają coraz więcej takich inicjatyw – w bieżącym roku zrealizowaliśmy kilkanaście projektów Big Data w krajach Europy Centralnej, wygrywając przetargi na wdrożenia w największych bankach w tym regionie. Tak doskonała pozycja Oracle wynika z potwierdzonej przez klientów dojrzałości oraz innowacyjności naszych rozwiązań, która odzwierciedla się także w rankingach instytucji badawczych – takich jak Gartner (Magic Quadrant z lutego 2016), czy Forrester (raport „Big Data Hadoop-Optimized Systems” z maja 2016).
Banki inwestują w systemy Big Data, ponieważ pozwalają one na skonsolidowanie informacji z wielu odseparowanych źródeł, co daje ogromne możliwości odkrywania nieznanych wcześniej relacji i trendów. Konsolidacja umożliwia także radykalną poprawę obsługi klienta przez uzyskanie jednolitego i pełnego jego widoku, jest również podstawą działań mających na celu zwiększenie efektywności i poprawę wyników finansowych, np. poprzez zapobieganie oszustwom i usprawnienie windykacji należności.
Kiedy bank skonsoliduje dane w ramach spójnej architektury informacyjnej, uzyskuje wiele nowych możliwości biznesowych. Przykładowe zastosowania projektów Big Data:
1) Platformy Modelowania i Analiz: banki mają doświadczenie w analizowaniu danych na poziomie departamentalnym, jednak wykorzystanie ich na poziomie całego przedsiębiorstwa jest ogromnym wyzwaniem. Budowa spójnej platformy analitycznej opartej na Big Data daje użytkownikom kontrolowany i wygodny dostęp do wszystkich danych, co pozwala budować nowe modele biznesowe.
2) Zwiększenie roli banku w życiu klientów: instytucje finansowe często sprzedają swoim klientom jedynie produkty, a nie usługi. Analizy Big Data stwarzają bankom znakomitą okazję do świadczenia atrakcyjnych dla nich usług – np. planowania finansowego i zarządzania finansami, także w modelu mobilnym. Systemy Big Data pozwalają także na wykorzystanie danych z mediów społecznościowych. Banki mogą analizować komentarze publikowane przez klientów w sieci, aby wykryć i zażegnać narastające powody niezadowolenia, a także rozpoznać, jakie nowe produkty byłyby interesujące dla klientów.
3) Precyzyjne kampanie odpowiadające na potrzeby klientów: każdy kontakt z klientem może być szansą sprzedaży. Lepsze zrozumienie klientów: ich cech i zachowań, sposobów w jaki chcą się komunikować z bankiem, usług których oczekują, sprawia że można im zaproponować bardziej dla nich właściwe produkty, w odpowiednim czasie i za odpowiednią cenę.
Nadesłał:
Oracle
|
Komentarze (0)