Firma » Praca
Biznes musi dostosować się do trendów napędzających zmiany w środowisku pracy
Zobacz więcej zdjęć » |
Precyzując, obserwowana na całym świecie zmiana charakteru środowiska pracy jest napędzana dążeniem pracowników do:
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
- elastyczności środowiska pracy
- pozyskiwania wiedzy w czasie rzeczywistym
- większej autonomii
- poczucia stabilności
- możliwości pracy nad istotnymi z ich punktu widzenia projektami
Wnioski te są częścią globalnego badania „Evolution of Work” przeprowadzonego przez ADP Research Institute, które objęło ponad 2 tys. pracowników i pracodawców z 13 krajów.
Na podstawie badania stwierdzono również, że mimo entuzjastycznej postawy wobec najnowszych trendów, respondenci zgłaszają także pewne obawy dotyczące zmian, które postrzegają jako zagrożenie dla bezpieczeństwa zatrudnienia. Ponad 80% respondentów deklaruje, że w ciągu kilku najbliższych lat z dużą chęcią będzie wykonywało pracę, która ma związek z ich osobistymi zainteresowaniami lub kwestiami istotnymi dla ogółu społeczeństwa. Natomiast 45% badanych obawia się, że automatyzacja, inteligentne maszyny i sztuczna inteligencja mogą zastąpić człowieka przy wykonywaniu najbardziej powtarzalnych zadań.
W raporcie przedstawiono także następujące obserwacje:
· Regiony o większym udziale młodych osób w populacji są bardziej otwarte na zmiany. 81% mieszkańców regionu Azji-Pacyfiku jest entuzjastycznie nastawionych do zmian, podczas gdy w Europie proporcja ta wynosi jedynie 59%. Okazuje się bowiem, że 52% Europejczyków odczuwa lęk lub obawy związane z koniecznością szybkiego przyswojenia nowych umiejętności i przystosowania się do zmieniających ról. W regionie Azji-Pacyfiku podobne obawy ma tylko
19% respondentów.
· Bezpieczeństwo zatrudnienia ma nową definicję. Dawniej bezpieczeństwo zatrudnienia kojarzono ze stałym etatem. Dziś natomiast, ze względu na zmiany w środowisku pracy – a zwłaszcza rosnącą skalę automatyzacji – pracownicy definiują bezpieczeństwo jako rozbudowaną sieć zawodową i możliwość skorzystania ze znajdujących się w niej kontaktów w celu znalezienia pracy, która będzie kolejnym etapem rozwoju kariery. 93% respondentów uważa, że może pracować wszędzie tam, gdzie będzie istniało zapotrzebowanie na ich umiejętności, a 60% jest zdania, że standardowy wiek emerytalny z czasem przestanie obowiązywać.
· Działy HR muszą usprawnić globalną współpracę. Ze względu na rosnącą liczbę pracowników zdalnych, specjaliści HR będą musieli podejmować większe starania, aby zapewnić łączność i współpracę pomiędzy członkami swoich zespołów. 95% respondentów jest zdania, że będzie w stanie wykonywać swoją pracę z dowolnego miejsca na ziemi.
– Zmiany technologiczne i kulturowe zawsze sprzyjały rozwojowi innowacji w środowisku pracy, przy czym obecnie obserwujemy wyjątkowo szybkie tempo pojawiania się nowych modyfikacji, do których muszą się także dostosować pracodawcy – mówi Dermot O’Brien, dyrektor pionu HR w ADP. – Aby realizować założone cele biznesowe, a jednocześnie zachowywać konkurencyjność, pracodawcy muszą dopuścić pewien poziom elastyczności działania, przyjąć założenie, że technologia ma wspierać, a nie hamować rozwój kariery oraz stworzyć pracownikom możliwości pielęgnowania własnych zainteresowań, przy jednoczesnym spełnianiu misji firmy – dodaj O’Brien.
Odpowiednie docenianie potrzeb pracowników i umiejętne zarządzanie nimi, wiąże się z wielkimi korzyściami, także tymi ekonomicznymi. – Wyjście naprzeciw zmianom w środowisku pracy będzie sprzyjać wzmocnieniu kadr. Pracownicy będą bardziej zaangażowani, wydajni i samodzielni – mówi Ahu Yildirmaz, wiceprezes i szefowa ADP Research Institute. – Poza tym, dzięki otwartości na zmiany, pracodawcy mają większe szanse na zdobycie i zatrzymanie talentów w swojej firmie – wskazuje Yildirmaz.
Dzięki zrozumieniu, w jaki sposób na całym świecie ewoluują potrzeby i pragnienia pracowników, liderzy biznesu mogą opracowywać krótko- i długofalowe strategie, których realizacja będzie sprzyjać rozwijaniu silniejszych i wydajniejszych kadr. Jednak środowisko pracy ewoluuje nie tylko w aspekcie globalnym. Dynamicznie zmienia się również polski rynek pracy.
– Polscy pracownicy, szczególnie Ci zatrudnieni w firmach sektora nowoczesnej gospodarki, nie różnią się pod wieloma względami od mieszkańców Europy Zachodniej. Wejście na rynek pracy osób z pokolenia Y uwydatniło konieczność zmiany w podejściu do otoczenia zawodowego. Millenialsi chcą mieć realny wpływ na działalność firmy, choćby poprzez uczestnictwo w podejmowaniu decyzji zespołowych. Coraz częściej, rynkowe wynagrodzenie i etat oferowane pracownikowi funkcjonującemu w nowoczesnym środowisku pracy to zdecydowanie zbyt mało. Polscy pracownicy, podobnie jak ich europejscy koledzy, wyrażają nadzieję, że wkrótce będą mieli wpływ na ustalanie swoich harmonogramów pracy. Ten trend możemy zaobserwować dobitnie podczas rozmów rekrutacyjnych, gdzie pytania o możliwość zdalnego wykonywania części obowiązków zawodowych lub zastosowania elastycznych godzin rozpoczęcia pracy stają się standardem. Pracodawcy w Polsce powinni mieć świadomość, iż nie mogę przegapić ewolucji zachodzącej na rynku pracy. Jeśli firmy stawiające na rozwój i nowoczesne rozwiązania chcą nie tylko pozyskać, ale i utrzymać przy sobie talenty, powinny już teraz rozpocząć wprowadzanie zmian mających na celu lepsze dopasowanie środowiska pracy do potrzeb pracowników – powiedziała Magdalena Dacka, HR Business Partner w ADP Polska.
O ADP Research Institute
ADP Research Institute® (ADPRI) jest specjalną grupą badawczą działającą w ramach ADP, światowego lidera w zakresie rozwiązań oferowanych w chmurze i dostawcy usług na rzecz zarządzania kapitałem ludzkim. ADPRI dostarcza liderom zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego, informacji badawczych na temat obecnych i spodziewanych w przyszłości zagadnień z dziedziny zarządzania kapitałem ludzkim, trendów obserwowanych w obszarze zatrudnienia i strategii obieranych przez pracowników.
ADP na świecie
Pracodawcy na całym świecie polegają na ADP® (NASDAQ: ADP) w zakresie usług i rozwiązań w chmurze, które usprawniają zarządzanie największą wartością każdego przedsiębiorstwa – pracownikami. Od zasobów ludzkich i list płac, aż po zarządzanie talentami i świadczeniami pracowniczymi, ADP oferuje wiedzę i doświadczenie, które pozwalają Klientom budować lepsze miejsca pracy. Jako pionier w zarządzaniu kapitałem ludzkim (HCM) i outsourcingu procesów biznesowych (BPO), ADP świadczy usługi dla ponad 630 tys. Klientów w 100 krajach. Więcej informacji na: www.adp.com.
Logo ADP i skrót ADP są zarejestrowanymi znakami towarowymi ADP, LLC. Wszystkie inne znaki towarowe i znaki usług są własnością ich odpowiednich właścicieli. © 2016 ADP, LLC.
Nadesłał:
BrandLab
|
Komentarze (0)