Rozrywka » Turystyka
Brzeziny pięknieją w oczach
Zobacz więcej zdjęć » |
Kameralne kamieniczki zlokalizowane w zabytkowym centrum miasta pochodzą głównie z XIX wieku. Dawniej mieścił się tu stary rynek, którego początek istnienia sięga średniowiecza. W ciągu ostatnich kilku lat przeszedł on gruntowne zmiany w ramach projektu rewitalizacyjnego „Brzeziny od nova”, dzięki czemu historyczne centrum miasta dziś jest dla mieszkańców ważnym miejscem odpoczynku i rekreacji. Teraz w ramach akcji „Witaj, piękna Polsko” marka Cif wraz z Fundacją Urban Forms, chcąc kontynuować te działania, podjęły się odświeżenia kamienicy usytuowanej pod nr 6, która wcześniej nie była poddana renowacji. Została ona gruntownie wyczyszczona wraz z przylegającym do niej chodnikiem. Metamorfoza robi wrażenie – elewacja jest czysta i jasna, a przed kamienicą ustawione zostały donice z kwiatami.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
„Wyczyszczenie ścian kamienicy zdecydowanie przyczyniło się do podniesienia estetyki rynku w Brzezinach. Cieszymy się, że dzięki temu mogliśmy kontynuować istotne dla mieszkańców miasta zmiany w jego wyglądzie”, podsumowuje Teresa Latuszewska-Syrda, prezes zarządu Fundacji Urban Forms, partnera programu „Cif. Witaj, piękna Polsko”.
Badania potwierdzają, że otoczenie ma znaczenie!
Estetyka miejsc, w których funkcjonuje dana społeczność, może mieć dla niej niezwykle duże znacznie. Wpływa bowiem na jakość życia mieszkańców oraz buduje zaangażowanie społeczne.
Ponadto życie w zadbanym, estetycznym otoczeniu pozwala na właściwy odpoczynek i regenerację. Takie wnioski płyną z badań nad projektami rewitalizacyjnymi na całym świecie. Badania te wykazały, że poprawa wyglądu otoczenia pozytywnie wpływa na lokalne społeczności - wzrasta zadowolenie z życia w miejscu zamieszkania i, co niezwykle ciekawe, satysfakcja z życia całej społeczności[1].
Przykładowo, realizując projekt odnawiania przestrzeni w jednym z australijskich miast badano stosunek mieszkańców do najbliższego otoczenia przed i po wprowadzeniu ulepszeń. Po renowacji znacząco wzrosła liczba mieszkańców mówiących, że w ich sąsiedztwie znajdują się atrakcyjne budynki (64% vs 18%), o wiele częściej mówili o poczuciu przynależności do społeczności sąsiedzkiej (70% vs 48%), a swoje otoczenie określali jako bezpieczne (27% vs 8%). Co też niezwykle ważne, więcej osób przybywających do tej okolicy z zewnątrz chciałoby tu pozostać (54% vs 13%).[2]
Podobne wnioski płyną z przeprowadzonego niedawno eksperymentu. Zbadano wówczas reakcje ponad 2 tysięcy uczestników obcujących z rzeczami codziennego użytku, wśród których znajdowały się przedmioty „piękne”, „funkcjonalne” i „piękne i funkcjonalne”. Monitorowano rytm serca badanych oraz wydzielanie potu. Okazało się, że obiekty czysto funkcjonalne, które nie były piękne, powodowały wzrost złych emocji o 23%. Natomiast obcowanie z rzeczami jednocześnie pięknymi i funkcjonalnymi wywoływało pozytywne emocje, takie jak spokój i zadowolenie, redukując aż o 33% takie odczucia jak gniew czy irytacja[3]. Te wnioski płynące z badań potwierdzają ważną funkcję, jaką spełnia program „Cif. Witaj, piękna Polsko!” oraz właściwy dobór miejsc do renowacji – zarówno pięknych, jak i funkcjonalnych. Dzięki temu przeprowadzone remonty będą poprawiać jakość życia i samopoczucie mieszkańców.
O programie
„Cif. Witaj, piękna Polsko!” to akcja społeczno-edukacyjna, której misją jest uświadamianie Polakom, jak ważne jest, by dbać o swoje otoczenie – nie tylko we własnym domu, ale także na zewnątrz, w miejscu zamieszkania. Przestrzeń, w jakiej funkcjonujemy, wpływa bowiem na jakość i komfort życia. Marka Cif realizuje ten cel, odnawiając w polskich miastach te miejsca, które odgrywają ważną rolę w życiu lokalnych społeczności. W ramach akcji w 2018 r. zostanie przeprowadzonych 8 renowacji. Podejmowane działania mają na celu stwarzanie mieszkańcom warunków, w których mogą poprawić komfort swojego życia oraz budować wzajemne więzi. Program ma charakter edukacyjny, mając inspirować Polaków do aktywnego działania na rzecz zmian w swoim otoczeniu.
Więcej o akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!” znajduje się stronie www.witajpieknapolsko.pl. Tam też można zgłaszać miejsca do 2. etapu programu, w którym zostaną wybrane kolejne 4 lokalizacje do renowacji. Na stronie można także oddawać głosy na zgłoszone miejsca.
Film prezentujący akcję znajduje się pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=5a1OG6w_qas
Urban Forms
Partnerem akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!” jest Fundacja Urban Forms. Od 2009 r. zajmuje się ona szeroko pojętą kulturą miejską. Organizuje, promuje i wspiera inicjatywy artystyczne, przeprowadza działania edukacyjne i społeczne. Angażuje się w aktywności, które przyczyniają się do poprawy jakości życia w mieście. Misja Fundacji – przywracanie piękna zaniedbanej przestrzeni, żeby ożywić lokalną społeczność, idealnie harmonizuje się z misją Cif, dlatego Fundacja przyjęła zaproszenie do realizacji wspólnego projektu.
[1] Eziyi O. Ibem , Dolapo Amole. Subjective life satisfaction in public housing in urban areas of Ogun State, Nigeria. Cities Volume 35, December 2013, Pages 51–61.
[2] Raport „Jak piękniejsze otoczenie wypływa na nasze samopoczucie”, dr Simone Moor, 2016.
[3] jw.
Nadesłał:
Anna1
|
Komentarze (0)