Firma » Praca

Daj sobie większe szanse na rozmowę kwalifikacyjną

Daj sobie większe szanse na rozmowę kwalifikacyjną
Zobacz więcej zdjęć »
Odpowiednie zdjęcie w CV to, obok dopracowanej treści i profesjonalnego wyglądu dokumentów aplikacyjnych, istotny czynnik, który może zadecydować o zaproszeniu kandydata na rozmowę kwalifikacyjną.
Niezależnie od tego, czy staramy się o pierwszą czy też piątą w życiu pracę, możemy zwiększyć prawdopodobieństwo jej uzyskania poprzez dobre przygotowanie dokumentów aplikacyjnych. Odpowiednio opracowany opis doświadczeń zawodowych i przebiegu wykształcenia oraz interesująca treść listu intencyjnego powinny być poparte profesjonalnym zdjęciem kandydata. Zarówno zdjęcie, jak i informacje opisowe budują bowiem wizerunek przyszłego pracownika. I nie ma znaczenia, czy chodzi tu o zatrudnienie asystentki, handlowca, czy też menadżera. Zasady obowiązują wszystkich.

„Rekruter wypracowuje sobie obraz przyszłego pracownika, który będzie najlepiej pasować na dane stanowisko" - mówi Paweł Wierzbicki, Executive Manager w firmie doradztwa personalnego Michael Page. „Takiego obrazu poszukuje wśród nadesłanych dokumentów aplikacyjnych. Rekrutując na stanowisko menadżerskie zatrzymujemy się tylko nad tymi dokumentami, z których wyłania się wizerunek profesjonalisty. Pierwsza selekcja polega na „skanowaniu" dokumentu wzorkiem, co trwa średnio kilkadziesiąt sekund. Nieodpowiednie zdjęcia mogą zdyskwalifikować kandydaturę już na samym początku procesu rekrutacji" -wyjaśnia Paweł Wierzbicki.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Poniżej zamieszczamy kilka wskazówek ułatwiających dobranie odpowiedniego zdjęcia do CV.

Biznesowy savoir-vivre
Ogólnie przyjęte zasady ubioru i wyglądu w dzisiejszym świecie biznesu mają zastosowanie także do zdjęć w CV. Kandydat na stanowisko menadżerskie powinien na zdjęciu wyglądać tak, jak będzie wyglądał w pracy. Podstawowe elementy tego wyglądu to koszula, krawat i garnitur dla mężczyzn oraz koszula lub bluzka i żakiet w przypadku pań. Obowiązkowo zadbana fryzura, bez zbędnych ekstrawagancji w postaci tapirowanych włosów czy sterczących irokezów. Niedopuszczalne są zdjęcia z wakacji, z palmami w tle, czy skanowane zdjęcia legitymacyjne, z pozostałymi fragmentami urzędowych pieczątek. „Takie zdjęcia działają na niekorzyść kandydata ponieważ pokazują, że nie zależy mu na tym, jak odbierają go inni, nie przywiązuje on wagi do swojego wyglądu albo nie potrafi dostosować ubioru do okoliczności" - dodaje Paweł Wierzbicki. „Korporacje wymagają od pracowników, szczególnie tych na eksponowanych stanowiskach, znajomości zasad savoir-vivre, a także dotyczących odpowiedniego wyglądu, ubioru i uczesania, a w przypadku kobiet również makijażu".

Spójny wizerunek
Zdjęcie powinno być spójne z obrazem wynikającym z opisu doświadczeń zawodowych kandydata. „Zdjęcie odzwierciedla to, co kandydat mówi o sobie w dokumentach aplikacyjnych" - dodaje Paweł Wierzbicki z Michael Page. „Jeśli kandydat na stanowisko menadżerskie na liście osiągnięć wymienia na przykład zwiększenie sprzedaży spowodowane podniesieniem motywacji kierowanego przez siebie zespołu, na zdjęciu oczekuję osoby uśmiechniętej, pełnej energii, z pozytywnym nastawieniem. Cechy te widać nie tylko w wyrazie twarzy, ale w całej postawie". Najbardziej poszukiwani kandydaci na stanowiska związane z kierowaniem zespołem ludzkim to osoby energiczne, które swoim entuzjazmem potrafią zachęcić do działania innych. „Warto jednak pamiętać, aby nie przekroczyć delikatnej granicy" - mówi Paweł Wierzbicki. „Informację o takich cechach, jak odwaga w podejmowaniu decyzji oraz kreatywność lepiej przemycić w treści CV, niż dołączając zdjęcie w kasku w oczekiwaniu na skok ze spadochronem. Ważne jest także, aby zdjęcie było możliwie aktualne, pokazywało osobę w rzeczywistym wieku wynikającym z CV, a nie sprzed kilkunastu lat".

Jakość zdjęcia
Przygotowując dokumenty aplikacyjne powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na ich jakość. Starannie dobrane i poukładane informacje, subtelna grafika, a także dobrej jakości zdjęcie powodują, że dokument jest czytelny i przyjemny w odbiorze. Zdjęcie powinno być ostre, z wyraźnymi barwami, wykonane z odpowiedniej perspektywy, na neutralnym tle. W CV nie sprawdzają się zdjęcia wykonane kamerą internetową lub telefonem komórkowym. Jeśli tylko takim dysponujemy, czasem lepiej w ogóle go nie pokazywać.

Czego unikać
„Przeglądając codziennie dokumenty aplikacyjne oceniam, że tylko ok. 30% zawiera odpowiednie zdjęcia" - dodaje Paweł Wierzbicki. „Zadziwiające jest, że często nawet osoby aplikujące do korporacji oraz dużych międzynarodowych firm, na stanowiska wymagające wyższego wykształcenia, o zarobkach powyżej średniej krajowej, w tym także doświadczeni menadżerowie, nie przywiązują wagi do tego, jakie zdjęcie zamieszczają w CV".

Do najczęściej popełnianych błędów zmniejszających szanse kandydata na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną należą zdjęcia z imprez, przyjęć oraz wakacji. Takie zdjęcia nie budują wizerunku profesjonalnego pracownika. Świadczą raczej o tym, że kandydat przygotował dokumenty aplikacyjne na szybko, bez wyobrażenia o tym, jaki wizerunek chce stworzyć w świadomości przyszłego pracodawcy. Do zdjęcia przeznaczonego do CV nie powinno ubierać się w koszulkę T-shirt lub na ramiączkach. Najbezpieczniejszym zestawem, bez względu na porę roku, jest koszula z krawatem i marynarką w przypadku mężczyzn lub bluzka z żakietem dla kobiet. W przypadku takich stanowisk, jak asystentka, handlowiec czy analityk wystarczy także sama koszula i krawat lub elegancka bluzka. Panie powinny też uważać z makijażem i biżuterią, których nadmiar na zdjęciu przeznaczonym dla przyszłego pracodawcy nie jest pożądany. Wśród częstych błędów pojawia się również nieodpowiednie tło - pstrokate, z obrazkami lub kalendarzem ściennym, zamiast jednolitego tła w neutralnym kolorze.



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Effective Public Relations
http://effectivepr.pl

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »