Technologie » Internet

Gartner: mamy duet, który zmieni fundamenty biznesu do 2029 r.

Już nie tylko nowinka, ale rynkowy obowiązek. Sztuczna inteligencja na naszych oczach staje się jednym z głównych motorów transformacji cyfrowej. Według najnowszych prognoz Gartnera, do 2029 roku aż 50 proc. zasobów obliczeniowych w chmurze będzie wykorzystywanych do obsługi obciążeń związanych z AI

Dla porównania – dziś to mniej niż 10 proc. Ten pięciokrotny wzrost pokazuje, że biznes nie może już dłużej traktować sztucznej inteligencji i napędzającej jej technologii chmurowej jako „projektów przyszłości”. One już są – a liderzy, którzy chcą utrzymać przewagę konkurencyjną, muszą reagować sprawnie, aby nie pozostać w tyle w porównaniu z innymi organizacjami, które już teraz wdrażają rozwiązania oparte na AI.

Nowy standard operacyjny

Jak podkreśla Gartner, to właśnie chmura będzie nadal odblokowywać nowe modele biznesowe, przewagi rynkowe i sposoby realizacji celów organizacyjnych. Nie chodzi już tylko o migrację systemów czy optymalizację kosztów. W centrum uwagi znajduje się pytanie: jak efektywnie implementować AI i jak przygotować firmową infrastrukturę do nadchodzącej eksplozji obciążeń?

Widzimy, że kluczowe pytanie, jakie zadają dziś liderzy IT, to nie „czy” wdrażać AI w chmurze, ale „jak szybko” to zrobić i „czy jesteśmy gotowi infrastrukturalnie na skalowanie tych rozwiązań” – mówi Mariusz Juranek, Dyrektor Handlowy z Polcom. – Wielu klientów już teraz redefiniuje swoje strategie chmurowe właśnie pod kątem AI i ML. W praktyce oznacza to przegląd centrów danych, oceny wydajności i – często – migrację danych z wykorzystaniem środowisk obliczeniowych zdolnych do pracy z dużymi modelami AI – dodaje.

Sztuczna inteligencja potrzebuje mocy – i strategii

Eksperci Gartnera nie pozostawiają złudzeń: organizacje muszą przygotować się na gwałtowny wzrost zapotrzebowania na moc obliczeniową w chmurze. To nie tylko kwestia technologii – ale przede wszystkim strategii. Bez jasnego planu i konsekwentnej realizacji firmy narażają się na poważne ryzyko: od niedopasowanych inwestycji po przestoje operacyjne i brak możliwości skalowania.

AI potrzebuje zasobów, ale jeszcze bardziej potrzebuje wizji – spójnej strategii chmurowej, która łączy bezpieczeństwo, wydajność i zgodność z regulacjami. I to nie w długim horyzoncie, ale w perspektywie najbliższych 2-3 lat – wskazuje Mariusz Juranek z Polcom.

Co dalej? Zmiana podejścia i priorytetów

Zachodząca zmiana nie dotyczy wyłącznie działów IT. Obecna rewolucja technologiczna wpływa na każdy aspekt działalności firmy – od finansów i produkcji, przez zarządzanie łańcuchem dostaw, aż po obsługę klienta i bezpieczeństwo. Jednak to dopiero fundament – niezbędny, ale niewystarczający w kontekście nadchodzącej rewolucji AI.

Kolejnym krokiem musi być zbudowanie infrastruktury chmurowej gotowej na AI jako stabilny komponent operacyjny. To oznacza nie tylko modernizację środowiska pod kątem technologicznym, ale przede wszystkim dostosowanie całego modelu operacyjnego firmy do realiów, w których sztuczna inteligencja nie będzie dodatkiem – lecz podstawowym narzędziem analitycznym, predykcyjnym i decyzyjnym.

Według Gartnera do 2029 roku aż 50 proc. wszystkich zasobów obliczeniowych w chmurze zostanie przypisanych do obsługi obciążeń AI, co oznacza pięciokrotny wzrost względem obecnego poziomu. Tak drastyczna zmiana w strukturze zapotrzebowania na moc obliczeniową będzie wymagać nie tylko przemyślanej strategii migracji danych, ale również stworzenia środowisk zdolnych do pracy z dużymi modelami językowymi, automatycznym przetwarzaniem danych i samouczącymi się algorytmami. Firmy, które nie zareagują odpowiednio wcześnie, mogą zostać zepchnięte na margines rynkowej gry – nie z braku ambicji, ale z powodu długu technologicznego.

Transformacja cyfrowa już się nie zatrzyma – ale można ją przespać. A w rzeczywistości, w której przewaga konkurencyjna budowana jest na szybkości adaptacji i sile danych, to ryzyko, na które coraz mniej firm może sobie pozwolić. Firmy, które nie podejmą szybkich i strategicznych działań w zakresie nowych technologii, ryzykują utratę pozycji rynkowej na rzecz bardziej innowacyjnych i elastycznych konkurentów, dla których innowacje są kluczowym narzędziem rozwoju – podkreśla Mariusz Juranek, Dyrektor Handlowy z Polcom.

 



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

EMon

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »