Dom » Wnętrza

Jak kolor kształtuje przestrzeń publiczną

Wszystkie budynki, które nas otaczają, w których się poruszamy, pełnią określone role. Dobór odpowiedniej kolorystyki przestrzeni publicznej może sprawić, iż nabierze ona bardziej komfortowego charakteru.

Może też pełnić będzie inne funkcje: zachęcać do aktywności, do refleksji czy nauki. AkzoNobel, międzynarodowy producent farb i lakierów, wspiera kształtowanie przestrzeni publicznej za pomocą kolorów. Firma współpracuje z różnymi instytucjami, dzięki czemu aktywnie wpływa na np. percepcję dzieł sztuki, komfort pacjentów Centrum Zdrowia Dziecka czy wzbogaca przestrzeń miast na całym świecie w ramach projektu Let’s Colour.

Kolor odgrywa szczególną rolę w instytucjach typu muzea czy galerie, ponieważ w połączeniu
z właściwym oświetleniem i tłem podkreśla walory oraz przekaz danego dzieła sztuki, a nawet nadaje  charakteru całym wystawom. Dobór właściwego odcienia może sprawić, że twórczość artystów będzie lepiej wyeksponowana, pozwoli dostrzec barwy czy elementy, które w innym przypadku byłyby niezauważalne czy też mało widoczne.

AkzoNobel, jeden z liderów wśród producentów farb i lakierów, od lat aktywnie angażuje się
w promowanie kultury w różnych regionach Polski. Tylko w tym roku przekazała na potrzeby trzech wystaw czasowych w Muzeum Narodowym w Warszawie łącznie 580 litrów profesjonalnej farby Dulux Professional Rezisto 1.

„Jesteśmy dumni, że nasze farby służą jako doskonałe tło dla unikatowych dzieł sztuki, prezentowanych w najważniejszym muzeum w naszym kraju, dzięki czemu możemy wspierać promocję kultury wysokiej w Polsce. Trzy wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie dzieł artystek i artystów wyrażają ich emocje, Jest to również głos dążeń ludzkości do nieustannego doskonalenia się i ponadczasowości, która jest także wpisana w ideę naszych farb” – mówi John Kourtoulos, Managing Director Decorative Paints Central Europe North & Director of International Key Accounts w AkzoNobel. „Możemy jedynie podziękować muzeum w Warszawie za możliwość uczestniczenia w tych inspirujących projektach, które będą dostępne dla zwiedzających jeszcze przez miesiąc. I z niecierpliwością oczekujemy następnych udanych współprac” – dodaje.

Projektantka wystawy Autoporterty, Aneta Faner, zdecydowała się na głęboki, nasycony odcień farby, na granicy granatu i fioletu, tłumacząc - „Wystawy utrzymane są z reguły w określonym nastroju,
a każdy z nich jest wyrażony poprzez indywidualny kolor. Autoportret to podróż w głąb siebie, forma balansującą między jawą i podświadomością. Ten intensywny odcień doskonale oddaje niezwykłą podróż do własnego wnętrza.”

Z kolei wystawa Drogi do Jerozolimy, przy której również współpracuje firma AkzoNobel, to całkowicie inny dobór kolorów.  Wojciech Cichecki, autor aranżacji, tłumaczy: - „Kolorystyka wystawy nawiązuje do barw gmachu Muzeum Narodowego - dobrane odcienie brązu odzwierciedlają detale kamieniarki holu głównego. Aby monochromatycznemu wnętrzu nadać głębi, kolumny i pilastry pomalowano
w kolorze o pół tonu jaśniejszym - dzięki temu całość nabrała przestronności”. „Kolejną kwestią
w doborze kolorów było dopasowanie ich jako odpowiedniego tła dla obiektów - rycin, malarstwa, ikon, eksponatów drewnianych, czy tkanin. Dzięki przygaszonemu i uspokojonemu odcieniu ścian, eksponaty i ich detale zostały odpowiednio podkreślone” – dodaje.

AkzoNobel zaangażowało się również w zaaranżowanie przestrzeni dla wystawy w Królikarni, będącej instytucją powiązaną z Muzeum Narodowym w Warszawie. Za projekt ekspozycji Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a odpowiada Studio Okuljar Architekt*innen: Patrycja Okuljar, Antoni Prokop, Anna Rothstein, które tak komentują kwestię znaczenia koloru:

„Kolorystyka przestrzeni nawiązuje do estetyki mieszczańskich wnętrz z początku XX wieku, jednocześnie harmonizując z barwami odbitek fotograficznych, które stanowią część wystawy – w tych kolorach przyzwyczailiśmy się widzieć przeszłość przedwojenną. Przede wszystkim kolory dobieraliśmy jednak z myślą o stworzeniu funkcjonalnego tła dla rzeźb wykonanych z różnych materiałów – od gipsu i drewna, przez ceramikę, aż po marmury i brązy. Dobór barw wywodzących się z naturalnych kolorów materiałów rzeźbiarskich pozwolił na utworzenie różnorodnych wnętrz harmonizujących zarówno między sobą, jak i z niezwykle zróżnicowanym zbiorem prezentowanych obiektów”.

„Dominującą paletę stanowią odcienie brązu oraz kolory ochrowe, które podkreślają naturalną fakturę i formę rzeźb, nadając przestrzeni elegancji oraz klasycznej harmonii. Z kolei wprowadzenie akcentów w kolorach zielonej patyny i koloru ceglanego stanowi kontrapunkt, który pozwala na wyróżnienie wybranych przestrzeni wystawowych. Natomiast w pomieszczeniu, w którym prezentowane są eksponaty wielobarwne- szkliwiona ceramika, tkaniny i obrazy – kolorystyka ścian została zredukowana do przełamanej bieli, tak by nie konkurować z ekspresją obiektów” – dodają.

Przestrzeń publiczna to nie tylko instytucje kultury, ale również szpitale — szczególnie te, które opiekują się najmłodszymi pacjentami. Kolorystyka otoczenia ma ogromny wpływ na samopoczucie dzieci, wspiera proces leczenia i buduje poczucie bezpieczeństwa. Dlatego właśnie AkzoNobel od lat angażuje się w działania, które mają na celu poprawę jakości takich miejsc w ramach kampanii Let’s Colour. Jednym z kluczowych projektów tej inicjatywy jest współpraca z Centrum Zdrowia Dziecka
w Warszawie – rozpoczęta ponad 10 lat temu. Tylko w ciągu dwóch ostatnich edycji kampanii łącznie 160 wolontariuszy AkzoNobel zaangażowało się w odmalowanie korytarzy i gabinetów szpitalnych, zużywając ponad 500 litrów farb Dulux EasyCare i Dulux Ambiance Ceramic. Na ścianach pojawiły się barwne ilustracje inspirowane światem zwierząt i roślin — od pastelowych, uspokajających kompozycji po żywe, energetyzujące kolory żółci, czerwieni i zieleni. Wszystko po to, by stworzyć dzieciom bezpieczne i pozytywne otoczenie, które wspiera je w procesie leczenia i rekonwalescencji. Wolontariuszy, podobnie jak w ubiegłym roku, wspierała ambasadorka marki Dulux – Magdalena Boczarska. Dzięki wspólnemu zaangażowaniu udało się stworzyć przyjazną przestrzeń, która ma realny wpływ na komfort małych pacjentów i ich opiekunów.

„To niesamowite, jak wiele do życia może wnieść odpowiednio dobrany kolor w przestrzeni publicznej. Za każdym razem, gdy się angażujemy w tego typu projekty, staramy się współpracować
z przedstawicielami czy to szpitali, szkół bądź instytucji kultury. Bowiem to oni właśnie najlepiej znają potrzeby danego miejsca. Dobór odpowiedniego odcienia oraz odpowiedniej farby jest procesem złożonym i wymaga szeregu rozważań oraz spotkań” – mówi
John Kourtoulos z AkzoNobel.

W kontekście kształtowania przestrzeni publicznej warto także wspomnieć o realizowanym na całym świecie projekcie Let’s Colour. Mogli się przekonać o tym także mieszkańcy wioski Komic, mieszczącej się ponad 15 000 stóp nad poziomem morza (mniej więcej na tej samej wysokości co podnóże Mount Everestu). To właśnie tam w ciągu czterech miesięcy 20 malarzy z firmy AkzoNobel zabezpieczyło budynki przed mrozami, wykorzystując przy tym ponad 10 500 litrów farby Dulux Weathershield.
W wiosce Komic oraz Hikkim i Langza, wszystkich położonych w dolinie Spiti, w regionie Himalajów, lokalny artysta namalował również serię murali przy użyciu farb dostarczonych przez AkzoNobel. Odzwierciedlają one kulturę buddyjską mieszkańców, a jednocześnie uwieczniają rodzime gatunki zwierząt. Głównymi kolorami używanymi w całym projekcie były biały (symbolizujący czystość), niebieski (symbolizujący powszechne współczucie) i czerwony (symbolizujący błogosławieństwa).

Kolorystyka przestrzeni publicznej wymaga konkretnych rozwiązań i farb. Firma AkzoNobel dostarcza produkty profesjonalne i spełniające wysokie standardy, nie tylko europejskie. Istotna jest tu także niezwykle szeroka paleta barw, dzięki które możliwe staje się realizowanie różnorodnych funkcji konkretnych przestrzeni niezależnie od miejsca na świecie.

 

O firmie AkzoNobel 

Od 1792 roku dostarczamy innowacyjne farby i powłoki, które nadają kolory życiu ludzi i pomagają chronić to, co najważniejsze. Nasze światowej klasy portfolio marek, takich jak: Dulux, International, Sikkens i Interpon, cieszy się zaufaniem klientów w ponad 150 krajach, w których jesteśmy obecni. Wykorzystujemy naszą wiedzę, aby wspierać i ulepszać otaczający świat, gdyż wierzymy, że każda powierzchnia, którą możemy pokryć, otwiera szansę na barwniejsze życie. Jako pionier w swojej branży, producent farb z ogromną tradycją, chcemy dostarczać jeszcze więcej zrównoważonych rozwiązań, przy zachowaniu tego, co oferujemy najlepszego dziś i jednoczesne tworzenie lepszego jutra. Pomalujmy razem przyszłość.

 



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

PanKowalskiStrategicznie

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »