Społeczeństwo » Społeczeństwo
Jak komunikować duże inwestycje?
Przykład powstającego w Świnoujściu terminalu do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) pokazuje, jak można je prowadzić we współpracy z lokalną społecznością, komunikując się z kluczowymi środowiskami zainteresowanymi inwestycją. Jak podaje portal www.lng.edu.pl, 99% populacji Świnoujścia wie o prowadzonej inwestycji, a dla 83% stanowi ona powód do dumy.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Duże inwestycje infrastrukturalne niemal zawsze związane są z problemami wynikającymi z oporu i niezadowolenia środowisk lokalnych, których źródłem w przeważającej większości jest niedoinformowanie interesariuszy, brak komunikacji z inwestorem, a co za tym idzie powielanie, błędnych, obarczonych błędem informacji. Narastający w ten sposób konflikt może doprowadzić nie tylko do istotnych opóźnień, ale także wstrzymania, a nawet odstąpienia od realizowanej inwestycji. Najbardziej jaskrawym przykładem takiego mechanizmu są protesty związane z powstawaniem nowych elektrowni wiatrowych w Polsce, które mogą skutecznie zablokować rozwój odnawialnych źródeł energii w Polsce, czy też historyczne protesty lokalnych społeczności związane z budową elektrowni w Żarnowcu. Transparentna, aktywna komunikacja ze wszystkim zainteresowanymi inwestycją interesariuszami jest jednym z kluczowych warunków, właściwego przeprowadzenia tak dużych, ingerujących w lokalną społeczność projektów.
Rozpoczynając 1 października 2012 roku projekt „Dialog Społeczny Polskiego LNG”, spółka była w pełni świadoma potencjalnych skutków zmniejszającej się akceptacji ze strony społeczeństwa. Wykorzystując najlepsze wzorce i praktyki międzynarodowe, opisane w szczególności w ramach „Standardu AA1000. Zaangażowanie interesariuszy” (ang. Acountability Stakeholder Engagement Standard), przygotowano zestaw działań, które w dużej mierze przełożyły się na podtrzymanie i umocnienie społecznego „tak” dla budowy terminala LNG. Projekt rozpoczął się od przeprowadzenia sesji dialogowych z najważniejszymi partnerami budowy terminalu LNG w Świnoujściu. W trakcie prac spośród 75 kwestii i oczekiwań zgłoszonych przez interesariuszy wybrano 56, które zostały zweryfikowane przez zewnętrznego audytora. 30 września 2013 r. Polskie LNG przedstawiło pełny zestaw rozwiązań w obszarach ważnych dla interesariuszy. W przypadku ochrony środowiska było to 7 pozycji, bezpieczeństwa i edukacji 11 a polityki lokalnej 38.
Osobnym elementem komunikacji ze wszystkimi osobami zainteresowanymi inwestycją było stworzenie portalu www.lng.edu.pl – unikalnego centrum wiedzy na temat inwestycji. Tworząc portal starano się odpowiedzieć na kluczowe zagadnienia związane z budową terminalu – dlaczego jest to tak istotna inwestycja, czym jest LNG, jakie rozwiązania zostały zastosowane do zapewnienia bezpieczeństwa inwestycji i jak ona wpłynie na okoliczną społeczność. Wszystkie te kwestie zostały szczegółowo omówione i są na bieżąco aktualizowane. Dzięki tak kompleksowemu kompendium wiedzy wszyscy zainteresowani mają dostęp do kluczowych, interesujących ich kwestii, co pozwala uniknąć sytuacji, w której z braku właściwego źródła informacji powielane są błędne, nie mające odzwierciedlenia w rzeczywistości informacje.
Opisane działania sprawiają, że przy niemal 100% świadomości budowy terminala wśród mieszkańców Świnoujścia (99%) zdecydowana większość z nich (83%) odczuwa dumę narodową wynikającą z faktu, że inwestycja ta będzie działać w ich okolicy. Portal www.lng.edu.pl przedstawia także dokładny harmonogram projektu „Dialog Społeczny Polskiego LNG” oraz informacje nt. „Standardu AA1000. Zaangażowanie interesariuszy”. Wszystkie te informacje znajdują się pod poniższym http://lng.edu.pl/pl/Inwestycje/Dialog-Społeczny-Polskiego-LNG
Nadesłał:
hkstrategies
|
Komentarze (0)