Technologie » Internet
Jak kupować bezpiecznie w Internecie?
Powszechny dostęp do Internetu oraz rozwój jego narzędzi zachęca coraz więcej konsumentów do korzystania z wirtualnych zakupów. E-sklepy otwarte są 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, co pozwala bez wychodzenia z domu porównać oferty proponowane przez sprzedawców, przeczytać opinie innych internautów na temat danego produktu i podjąć w spokoju decyzję o ewentualnym zakupie. Ważne jednak, by być świadomym e-konsumentem i wiedzieć w jaki sposób zapewnić sobie bezpieczeństwo korzystania z sieci. Właściciel sklepu internetowego SuperKoszyk.pl wskazuje pięć podstawowych zasad bezpiecznych e-zakupów.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Przeczytaj również
1. Sprawdź wiarygodność e-sklepu
Zanim zdecydujemy na się zakupy w wybranym sklepie internetowym, należy upewnić się, że jest on godny zaufania. Najłatwiejszym sposobem jest zapytanie o zdanie znajomych, którzy korzystali z usług tego sprzedawcy albo zapoznać się z opiniami innych internautów. W sieci bez problemu znajdziemy fora dyskusyjne, na których wypowiadają się osoby zadowolone z transakcji, bądź przestrzegające innych przed oszustami. Doskonałym sposobem na zweryfikowanie sklepu jest także wizyta na internetowych porównywarkach i serwisach opiniujących, gdzie opinie o sklepie wystawiają tysiące internautów. Ważne jest dokładnie przejrzenie witryny sklepu - sprawdzenie, czy znajdują się na niej pełne dane przedsiębiorstwa, czyli pełna nazwa i adres, numer KRS oraz organ, który zarejestrował działalność, a także telefon kontaktowy i regulamin serwisu.
2. Chroń swoje dane
Logując się do swoich ulubionych sklepów czy płacąc za usługi przelewami internetowymi pozostawiamy po sobie ślad w postaci danych osobowych. Aby uniknąć niebezpieczeństwa przejęcia informacji podczas e-zakupów, najlepiej operacji finansowych dokonywać na komputerze domowym, do którego dostęp mają tylko osoby zaufane. Jeśli okoliczności zmuszają nas do skorzystania
z kawiarenki internetowej, należy pamiętać o poprawnym wylogowaniu się ze strony i nie korzystaniu z opcji autouzupełniania danych.
Istotne jest również, aby upewnić się, że na stronie logowania połączenie jest szyfrowane. Czasem taka informacja pojawia się przy rejestracji, jeśli tak nie jest można to łatwo sprawdzić w adresie strony internetowej. Powinien zaczynać się od „https", natomiast w prawym dolnym rogu okna przeglądarki pojawia się symbol zamkniętej kłódki.
3. Płać z głową
Jeszcze kilka lat temu skłanialiśmy się raczej do płatności przy odbiorze paczki, jest to jednak droższe rozwiązanie, ponieważ za przesyłkę za pobraniem przeważnie płacimy więcej. Tańszą alternatywą jest korzystanie z przelewów bankowych lub kart płatniczych. Obok popularnych kart kredytowych i debetowych, można używać wirtualnych kart przedpłaconych, które zyskują coraz większą popularność wśród miłośników internetowych zakupów. Taka karta nie musi nawet przypominać zwykłej karty płatniczej - właściciel otrzymuje jedynie numer, datę ważności oraz kod CVV2/CVC2 (który jest niezbędny przy płatnościach kartą), co zabezpiecza przed dostaniem się danych w niepowołane ręce.
Najszybszym i najwygodniejszym w tej chwili sposobem płatności są tak zwane e-płatności. Dzięki nim można dokonać zapłaty za zamówiony towar przy pomocy karty kredytowej lub płatniczej już podczas finalizacji zamówienia. Kupujący zostaje przekierowany na stronę swojego banku, gdzie automatycznie zostają uzupełnione dane do przelewu. Wkrótce po dokonaniu transakcji sprzedawca zostaje powiadomiony o płatności, w związku z czym zamówienie jest realizowane najczęściej bezpośrednio po jego złożeniu, a nie jak w przypadku płatności przelewem internetowym dopiero w momencie wpłynięcia środków na konto sprzedającego.
4. Nie bój się zwracać i reklamować, jeżeli towar nie spełnia Twoich oczekiwań. Klienci e-sklepów z racji dokonywania transakcji na odległość są bardziej chronieni prawem konsumenckim niż w tradycyjnych sklepach. Konsument robiący zakupy przez Internet może odstąpić od umowy kupna bez podania przyczyny w ciągu 10 dni od otrzymania produktu. Wysyłając towar do sprzedawcy kupujący powinien dołączyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sklep ma obowiązek poinformować o prawie zwrotu w regulaminie umieszczonym na swojej stronie. W przeciwnym wypadku termin zwrotu wydłuża się do 3 miesięcy.
Jeżeli towar jest wadliwy lub nie odpowiada opisowi na stronie sprzedawcy, oprócz możliwość zwrotu, możemy zareklamować towar kupiony w Internecie na takich samych warunkach jak w tradycyjnym sklepie. Reguluje to Ustawa o Szczególnych Warunkach Sprzedaży Konsumenckiej
z 2002 r., ale jedynie w zakresie zakupów w sklepach będących przedsiębiorstwami. Jeżeli kupujemy od osoby fizycznej (nie od firmy) np. na portalu aukcyjnym, reklamację regulują przepisy Kodeksu Cywilnego. Jest to jednak ta sama odpowiedzialność za wady fizyczne towaru. Różnica polega na tym, że reklamację należy zgłosić w ciągu miesiąca od wykrycia usterki, a sprzedawca odpowiada za towar tylko przez rok od zakupu.
5. Chroń dzieci
Zdarza się, że osoby niepełnoletnie dokonują bez wiedzy dorosłych zakupów w sieci, a odpowiedzialność prawną za zawartą przez dziecko umowę kupna-sprzedaży ponosi opiekun. W takim przypadku to rodzice muszą zapłacić za rzeczy, których nie planowali kupić. Często również skutkuje dostępem do produktów przeznaczonych wyłącznie dla dorosłych. Pamiętajmy, że w Internecie krąży wiele treści niebezpiecznych dla małoletnich. Dlatego warto kontrolować dostęp podopiecznych do sieci. Przed dostępem do obszarów wirtualnego świata nieprzeznaczonych dla dzieci chronią specjalne programy filtrujące i moduły kontroli rodzicielskiej.
Internet jest jednym z największych dobrodziejstw naszych czasów. Kluczem do bezpiecznego korzystania z sieci jest świadomość użytkownika i rozumienie świata wirtualnych zakupów. Korzystanie ze sklepów internetowych jest wygodnym i prostym rozwiązaniem, jeżeli jednak jakiś sklep budzi nasze wątpliwości, lepiej nie ryzykować. Najbezpieczniejsze są te, które uzyskują najlepsze referencje od tysięcy internautów.
***
Sklep internetowy SuperKoszyk.pl powstał w 2006 r., na bazie prawie 20-letniego doświadczenia jego twórców,
w tradycyjnej sprzedaży i dystrybucji kosmetyków oraz środków czystości. W asortymencie sklepu, wśród 7000 produktów, znaleźć można wyselekcjonowane, najbardziej poszukiwane i najczęściej kupowane znane marki. Sklep realizuje zamówienia i dostarcza zakupy na terenie całej Polski.
W 2011 i 2010 roku SuperKoszyk.pl został uznany przez „Rzeczpospolitą" i Opineo.pl za najlepszy sklep internetowy w kategorii „Artykuły dla dzieci" oraz nagrodzony prestiżową nagrodą - Złoty Laur Konsumenta 2010. Rok wcześniej otrzymał brązowe godło Forum Jakości Quality International w kategorii „QI Services - usługi najwyższej jakości". Ponadto SuperKoszyk.pl według rankingu „Polskie sklepy internetowe - Raport Okazje.info i OPiNEO.pl - grudzień 2009" jest najwyżej ocenianym sklepem internetowym w kategoriach: „Zdrowie i uroda" oraz „Sklepy specjalistyczne". Potwierdzeniem wysokiej wiarygodności sklepu jest również ponad 25.000 pozytywnych opinii wydanych przez internautów.
Komentarze (0)