Społeczeństwo » Szkolnictwo i nauka
Jak powinna wyglądać extra szkolna stołówka
Szkolna stołówka - miejsce, do którego uczniowie ruszają tłumnie w momencie, kiedy zabrzmi dzwonek rozpoczynający przerwę obiadową. Jej przeznaczenie jest jasne – w stołówce dzieci mają zjeść główny posiłek dnia. Natomiast zapominamy, że jest to także przestrzeń, w której uczniowie się spotykają, nawiązują i podtrzymują relacje, uczą się zachowań związanych z jedzeniem posiłków poza domem, w innym środowisku niż rodzina. Stołówka powinna być więc miejscem przyjaznym i bezpiecznym, do którego najmłodsi będą chętnie przychodzić, by spożyć posiłek i wspólnie spędzić czas. Jakie czynniki decydują o tym, że stołówka będzie takim extra miejscem?
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Przyjazne i komfortowe
Często stołówki niemalże niczym nie różnią się od szkolnych klas – ten sam kolor ścian, te same krzesła i stoły. Co więcej, bywają sytuacje, że w celu zaaranżowania szkolnej stołówki przystosowuje się pomieszczenia w piwnicach czy suterenach, więc dodatkowo cechuje je sztuczne oświetlenie.
„Okazuje się, że takie elementy wystroju stołówki mogą mieć wpływ zarówno na chęć przychodzenia uczniów do stołówki, jak i zjadanie przez nich posiłków. W badaniu przeprowadzonym na potrzeby programu „Extra Szkolna Stołówka” rodzice, wśród powodów niedojadania szkolnych posiłków przez ich dzieci, wymieniają np. nieestetyczne wnętrze stołówki oraz nieestetyczne podanie posiłków. Dlatego warto być świadomym, jak wygląda stołówka w szkołach naszych dzieci, by móc sugerować osobom decyzyjnym koniecznie zmiany”, mówi Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności, partnera społecznego programu „Extra Szkolna Stołówka”.
Jak zatem powinna wyglądać szkolna stołówka?
· Kolorystyka ścian w szkolnych stołówkach powinna być oparta na odcieniach barw pomarańczowej, żółtej i soczystej zieleni. Kolory mają być energetyczne, nasycone i intensywne, by zachęcać do jedzenia. W aranżacji pomieszczeń związanych z jedzeniem należy unikać zimnych barw, np. niebieskiej.
· Meble i wyposażenie szkolnej stołówki powinny sprzyjać spędzaniu w niej czasu i komfortowemu spożywaniu posiłków. Ich wielkość ma być dostosowana do uczniów w różnym wieku.
· Stoły powinny być na tyle duże, by swobodnie zmieściło się przy nich kilka osób, nie przeszkadzając sobie wzajemnie oraz tace z jedzeniem.
· Najlepiej, aby krzesła zostały wykonane z lekkiego materiału, żeby najmłodsi nie mieli problemu z ich przesunięciem.
· Na stołach powinny się znajdować podkładki i serwetki, które stworzą domowy nastrój. Obiad w szkolnej stołówce ma przypominać rodzinny posiłek, przywoływać jego atmosferę.
· Wystrój stołówki powinien zachęcać do jedzenia – sprzyjają temu kolorowe grafiki przedstawiające owoce, warzywa, atrakcyjnie podane dania, itp.
· Ciekawym elementem są dostawiane kanapy. Mogą stać przy stolikach, na przykład blisko okien lub w kątach sali. Dzięki temu do szkolnej stołówki przyjdą nie tylko uczniowie jedzący obiad, ale również ci, którzy chcą spędzić tam przerwę, spożywając przygotowaną w domu kanapkę.
Funkcjonalne i bezpieczne
Extra stołówka, poza zachęcającym i przyjaznym wyglądem, powinna być bezpieczna i funkcjonalna. Dzieci muszą komfortowo donieść posiłek na tacach do stolika, przy którym powinny mieć wystarczająco dużo miejsca, by w wygodny sposób zjeść obiad. Bezpieczeństwo jest tu podstawowym kryterium, zwłaszcza, gdy podczas jednej przerwy w stołówce panuje duży ruch i przebywają tam jednocześnie młodsi uczniowie oraz nastolatki. Dlatego warto zwrócić uwagę na to, żeby na stołówce naszych dzieci obowiązywały następujące rozwiązania:
· Okienko do wydawania posiłków powinno zostać tak ulokowane, aby umożliwić odbiór obiadów w sposób sprawny i bezpieczny.
· Dodatkowe półki na tacki, możliwość osobnego oddawania pustych talerzy lub tac oraz duża ilość miejsca przy okienku – to korzystne rozwiązania, które powinno się zastosować w szkolnej stołówce. Zapewnią one większe bezpieczeństwo dzieci, a także ich komfort psychiczny, bo podczas odbierania posiłku ich talerz nie spadnie, a zupa nie wyleje się.
· Ułatwieniem stosowanym przez obsługę stołówki mogą być różnej wielkości naczynia, w zależności od wieku ucznia - na przykład zamiast płytkiego talerza podaje się młodszym dzieciom miseczkę.
· Przyjazne miejsce do zjedzenia szkolnego posiłku musi ułatwiać zachowanie higieny osobistej. Możliwość umycia rąk przed i po jedzeniu to istotny „rytuał” prawidłowego spożywania obiadu. Na każdym stole powinny znajdować się chusteczki do wytarcia rąk, serwetki przy sztućcach, podkładki pod talerze.
Stołówka to nie fast food
Wpajanie prawidłowych nawyków żywieniowych powinno być jednym z założeń funkcjonowania szkolnych stołówek. Spożywanie posiłków w szkole ma odbywać się w warunkach zapewniających spokojne spożycie obiadu, bez stresu i presji czasu. Ma uczyć jedzenia bez pośpiechu, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. „Co bardzo ważne, powinno także edukować w zakresie niemarnowania żywności”, wskazuje Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności, partnera społecznego programu „Extra Szkolna Stołówka”.
Ważnym aspektem funkcjonowania szkolnej stołówki jest jej dostępność nie tylko podczas przerwy obiadowej. To miejsce, w którym na stałe powinny zagościć dystrybutory z wodą dostępne przez cały dzień. To także przestrzeń, w jakiej uczniowie chętnie zjedzą nie tylko obiad, ale także inne posiłki – drugie śniadanie czy podwieczorek – w komfortowych warunkach, sprzyjających odpowiedniemu żywieniu i niemarnowaniu żywności.
Dążenie do takich stołówek, zapewniających uczniom komfort przebywania, oraz edukacja w zakresie niemarnowania żywności to założenia programu „Extra Szkolna Stołówka”, zainicjowanego przez markę Delma. Jego partnerem po raz drugi została Federacja Polskich Banków Żywności. W konkursie towarzyszącym programowi szkoły podstawowe mogą wygrać remont stołówki o wartości 30 000 złotych oraz warsztaty niemarnowania żywności prowadzone przez Federację Polskich Banków Żywności.
„Extra Szkolna Stołówka” to program edukacyjny dedykowany dla szkół podstawowych, którego partnerem społecznym jest Federacja Polskich Banków Żywności. Jego celem jest polepszenie warunków, w jakich dzieci w szkołach spożywają posiłki oraz edukacja w zakresie właściwego gospodarowania żywnością. Każda szkoła zarejestrowana na stronie https://www.extrastolowki.pl/ otrzyma materiały edukacyjne w formie elektronicznej oraz scenariusz prowadzenia lekcji dla nauczycieli, przygotowane przez ekspertów Federacji Polskich Banków Żywności. Programowi towarzyszy konkurs skierowany do szkół podstawowych, dzięki któremu zostanie wyłonionych 5 placówek, które wygrają remont stołówki o wartości 30 000 zł. Rejestracji może dokonać dyrektor placówki lub inna osoba dorosła za jego zgodą, w okresie od 1 marca 2018 r. do 29 czerwca 2018r. r. Inicjatorem programu jest marka Delma. Regulamin programu znajduje się na www.extrastolowki.pl.
Nadesłał:
Anna1
|
Komentarze (0)